Afstivning af bjælkelag i forb. med svalehaleplader

Hej

Jeg ønsker at etablere støbt gulv med varme vha. svalehaleplader i et kommende badeværelse på 2,2 * 2,2 meter. 

Der er i øjeblikket 150 x 150 mm bjælker for hver 60 cm. Bjælkerne er undersøttet på murværk i begge sider, dvs. spænd er 2,2 meter.

For at undgå "trin" til badeværelset vil jeg gerne tage små 5 cm af bjælkerne som dermed når ned på ca 100 mm i højden. 

På trods af det korte spænd på 2,2 meter vurderer jeg, at det er nødvendigt med ekstra afstivning i forb. med støbningen. Betonlag vejer op mod 1000 kg. og det fordeles over 4 bjælker, dvs. 250 kg på hver.

Jeg overvejer at skrue 1 stk fladjern fx 8*80 mm på hver af bjælkerne, men er det tilstrækkeligt? Og er det den rigtige løsning? Håber der er der ved noget om det her 

VH Michael

Mvh
Michael
Hej Jeg ønsker at etablere støbt gulv med varme... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi havde ~90 cm mellem strøerne så vidt jeg husker (det hele er pakket ind i gips og isolering nu, så kan ikke lige måle efter - men det er et sted mellem 80 og 100 cm) ..  og det samme har vi så nu ved I-jernene
De oprindelige strøer kan jeg ikke huske størrelsen på - det var noget i stil med 15 x 15 cm eller 17x17 cm .. 

Hey Yoda.

Jeg står nemlig i samme situation. Se opbygning på finer pladen. (obs svalehale plader tegnet i forkert retning.) overvejer at barber 4 cm af.

Spændevidde 318 cm x 76 cm (76cm start bjælke - bjælke.) Mont. Unp 120 jern med franske skruer pr 50 cm med skive på begge sider af bjælken og Mont. C18 3 reagel på tvævs af unp jernet.
2 reagler cc parelle med bjælkerne.

Lyder dette rimelig?

Mvh
Alexander 
Husk at dine unp-jern skal ligge af på mur/stabilt underlag i begge ender. Ellers aflastes trykket udelukkende via skruerne og træets brækstyrke og den konstruktion er ikke ok.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også