Belægning - fald imod huset

Hej LDS'ere

vi skal til at anlægge terrasse og indkørsel og flere steder har terrænet fald fald ind imod huset. Vores tanke er, at følge terrænet og lade belægningen falde ind imod huset og etablere aqua render til at tage sig af vandet, så der ikke kan stå vand ved soklen.

Jeg kan læse mig til at der der også skal fald på i de forskellige lag grus og at de skal følge faldet i belægningen. 
Men i vores tilfælde bør jeg så droppe det fald eller lave fald væk fra huset?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ALTID fald væk fra huset, når det er muligt. Hæv terrinanet med bundsikringen/stabilen så du får fald væk fra huset. Så spar pengne og besværet med aqua render og faskiner.
Et afløb kan jo stoppe til, også har du vand stående op af huset, og alt efter mængden af regn, fald og hvordan der ser ud, kan der måske stå helt op til en dør eller murstenene? Det ville være skidt.
Hejsa
Det er ikke en mulighed for os at hæve med bundsikringen. Hvis vi gør det og skal have fald væk fra huset, kommer belægningen over murstenene (der er ikke ret meget sokkel) - vi har overvejet et alternativ, "nedsænke" terrassen med et par skifte kantblokke ved græsplænen, men vil også kræve afløb/aqua rende - og det er en løsning vi helst vil undgå.
vandt vil aldrig kunne stå ved mursten, det ville kunne løbe væk andet steds hvis det står så højt.
Hvis ikke man kan sænke terrainet væk fra huset, så man kan lave fald den vej, ja så kan man jo som du forslår nedsænke terassen. Du skal så bare være opmærksom på at det bliver en rigtig skidt samler. Alle blade, snavs og hvad der ellers kan bæres rundt af vinden vil samle sig der nede.

Prøv at tage nogle billeder og lig op her i tråden. Det kan være der er nogen der kan se en løsning du ikke har tænkt på.
Man kan jo også have fald imod midten, og så have en enkelt afløb der. Ved indkørsel gør det ikke noget at det hælder lidt imod midten. På en terrasse er det knap så godt. Der kan borde og stole godt vippe hvis der er fald fra forskellige retninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis