Slibe og male træloft

Halløj

Jeg har et hus der er cirkus 30 år gammelt og med hvad jeg regner med, er de originale trælofter. Umiddelbart ligner det noget nåletræ af en art. Der er ihvertfald en hulens masse knaster...
Lofterne er selvfølgelig blevet noget mørke, men de er også meget ru (er det det man kalder uhøvlet listeloft?). De er så ru, at det faktisk drysser ned i hovedet på en når man rører ved det - og det kan da næppe blive godt at male oven i det. Så jeg skal ha' slebet lofterne ned så de bliver fine og glatte. Men hvis man sliber oven på alle de knaster, giver det så ikke problemer med gennemslag? Min logik er, at knaster vel er lidt som et sår. Hvis man sliber skorpen af, bløder det bare igen. Eller er det helt forkert?

Nu har jeg efterhånden læst en hel del skrækhistorier på nettet om folk der har malet deres trælofter uden noget godt resultat. Så det kunne være godt, hvis der er nogen der kan anbefale nogle helt konkrete produkter til projektet.

Mit mål er at få nogle helt hvide og ensartede lofter uden træstruktur.

Min overordnede fremgangsmetode bliver som følgene:

1. Slibe
2. Grundrens (Er det virkelig nødvendigt?)
3. Spærregrunder (Er det nok bare med 1 lag?)
4. Loftmaling (Er noget med, at man skal male 1 brædde af gangen?)
5. Kold øl. 

Til dem der ikke ved hvordan et træloft ser ud, har jeg taget et billede
http://i.imgur.com/4FFFnfQ.jpg

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mit mål er at få nogle helt hvide og ensartede lofter uden træstruktur.

Sæt et gipspladeloft op, det bliver ikke meget dyrere hvis du gør det selv ;-)

Min overordnede fremgangsmetode bliver som følgene:

1. Slibe

Korn 60-80 og 120 til afslutning
2. Grundrens (Er det virkelig nødvendigt?)

Ja, bl.a. fordi du kan ikke slibe mellem brædderne.
3. Spærregrunder (Er det nok bare med 1 lag?)

Shellak eller knastlak på knasterne

Beckers panelgrund som grunder
4. Loftmaling (Er noget med, at man skal male 1 brædde af gangen?)

Mal to/tre brædder af gangen - smal rulle til brædderne og en rund pensel til mellemrummene
5. Kold øl. 

Ikke for meget ;-)


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
hej............. jeg har selv et listeloft som i sin tid blev sprøjtemalet md mindst 2 gange spærregrund og en enkelt gang loftmaling . Resultater var agnske udmærket ,,,,,,, men da der stær en brændeovn i stuen kan man ikke undgå at knasterne bliver delvis synlige igen efter nogle år ..
Så du skal mindst male 2 gange med spærregrund ...... og vel at mærke i et proff fabrikat.......
jeg brugte ingen knastelak da det er unødvendigt ved brug af en god spærregrund ....
Lad være med at bruge en trægrunder ......... det er kun en god spærregrund der holder ......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
For 4 år siden overtog jeg et hus hvor loftet også var meget mørkt, og med rigtig mange knaster. Det har kun fået 2 lag maling med spærregrunder i. Og det står super godt idag. Det var en ganske dyr maling fra Sigma, til en 1500-1600Kr for 10l. Men når man spare 2 ture med spærregrunder, og det ekstra arbejde. Så er det alle pengene værd.

1: Slip med korn 80-120 en enkelt gang. Det rigeligt. Du skal jo kun ilge fjerne løst siddende materiale, og de splinter der har rejst sig. Enten brug en excentersliber, eller sandpapir på en slibestok. En giraf kan måske også gøre det, men vær forsigtig, den er effektiv.

2: Grundrens: Nej, det er der ingen grund til. Ikke med mindre at loftet er fedtet. Det kan det måske være i køkkenet. Jeg vaskede loftet i mit køkken ned, før vi skulle male. Der brugte jeg grundrens i en stor havesprøjte. Sprøjtede hele loftet til, og skrubbede med en kalk kost på det.

3: Spærrregrunder: Jeg ville give mindst 2 lag, hvis ikke du vælger en maling med spærregrunder i.

4: Du kan sagtens male 5-6 brædder af gangen. Rulle og pensel. Du ruller malingen på med rullen, og trækker efter med penslen. Rullen kan indenholde langt mere maling end en pensel kan. Bruger du kun pensel, så tager det alt for lang tid, fordi du skal dyppe hele tiden.

5: Rigeligt med øl
Tak for svarene! Jeg føler mig lidt mere optimistisk omkring opgaven nu.

Jeg har lige lavet en prøve-slibning på ca 1m², bare for at få en idé om hvor lang tid det hele ville ta'. Jeg brugte en alm excentersliber med korn 60, ganske effektiv - men det kommer eddermaneme til at svine noget! Så det kan da godt ske at jeg skulle prøve at leje sådan en girafsliber, der er vidst indbygget støvsuger med.
Der findes en ny spærregrund fra Nordsjø som eliminere knaster. Få en maler til at sprøjte loftet, det giver det pæneste resultat.
prisen er omkring 120kr pr m2 + moms.

fungolf
Annonce

Du skal nok lige undersøge prisen for nye listelofter i malet udførelse. Jg ser nogle i mdf plade 16x120x4200 til 180,00 kr/m2

 De der ru lofter kan du næsten ikke slibe så alt træstruktur forsvinder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 03-07-2016 22:33

Du skal nok lige undersøge prisen for nye listelofter i malet udførelse. Jg ser nogle i mdf plade 16x120x4200 til 180,00 kr/m2

 De der ru lofter kan du næsten ikke slibe så alt træstruktur forsvinder.

 

Også skal de så også lige sættes op  

Det nemt at slibe lofterne ned, så alt det løse split kommer væk. Ogås er de lige til at male bagefter. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også