Spær

Hej gæve gutter.

Jeg har en garage på 7.70(l)*5.10(b), taghældning på ca. 15 grader.

Vil det holde med 3 IPE 200 når der er muret i begge ender?

Altså mur-IPE-mur i bredden + de to vægge?

Jeg syntes at det er svært at forklare, så bare spørg ind

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad skal det holde ? vægten spiller en del ind i en vurdering om de kan holde...samtidig spiller det også ind på hvilken led du planlægger at lægge dine ipe - er der 7,7 meter mellem de 2 mure eller er der blot 5,1 meter ?

der er mig bekendt ikke mange tagplader som kan nøjes med understøtning på midten (ved 3 stk ipe) og så have frit spænd på 2,5-3,5 meter - du mangler en beskrivelse af din lægte konstruktion, eller også skal du have flere ipe blot for at understøtte de overliggende plader.

jeg har selv en garge på 5,5 meter med limtræsbjælker (mener det er 133x60) for hver 60 cm + 3 stk ipe bjælker på 120, de holder på et forholdsvist tungt isoleret tag med dobbelt tagpap + solceller - ipe bjælkerne var nødvendige for at undgå nedbuening på midten.

hvis dine bjælker blot skal holde nogle trapez plader vil jeg MENE at de fint kan holde vægten - de er jo større end mine (trapez pladerne kan dog ikke tåle blot at have 3 tværliggere) hvis der også skal lægter, undertag og beton teglsten begynder det måske at knibe med 3 stk.
Tak for svar NielsChr
hvad skal det holde ? B6
er der 7,7 meter mellem de 2 mure eller er der blot 5,1 meter ? blot 5,1
du mangler en beskrivelse af din lægte konstruktion, eller også skal du have flere ipe blot for at understøtte de overliggende plader. Der er/ kommer selvfølgelig nye lægter på

Hvis vi kun forholder os til IPE profilerne:

Ved at anvende få bjælker så får du også koncentreret lasterne i især den midterste bjælke. Randbjælkerne vil være halvt så belastet som den midterste bjælke.

Hvis du har en IPE200 S235 der spænder 5100mm og ligger pr. 3.85m (7,7m/2) så vil der ift brud ved relativt let tag og fuld snelast, være en udnyttelse af den midterste bjælke med 45%. Bjælken vil have en maksimal nedbøjning på midten på ca. 9mm.

Din mur skal kunne optage et tryk på 14,7kN (1500kg) både i lokalt tryk og som søjlevirkning.

Idet dit tag er relativt fladt, vil vind på bygningen primært ske som et samlet sug på taget. Idet taget er meget let vil det ikke have tilstrækkeligt med modhold, hvorfor du vil være nødt til at forankre den midterste IPE for en opadrettet last som jeg skønsmæssigt har fastlagt til 7,8kN (800kg)


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis