Tørretid før næste skridt i bad og køkken

Hej Alle 

Er ny her, men har brug for lidt hjælp og håber at andre har erfaringer/viden som jeg kan få lov at trække lidt på. 

Jeg er gået igang med at renovere køkken, baggang og bad i mit hus. Dette betyder nyt terrendæk i alle tre rum med gulvvarme, nye indstøbte vandrør og alt hvad der hører til.

Jeg har tidligere gjort det samme i soveværelse og stue, altså uden vandrør med hjælp fra familie og venner.

Mine spørgamål er:

Hvor længe skal betonen i det nye gulv tørre hvis jeg bruger selvudtørrende beton (Rapid), før jeg kan gå videre med vådrumsmembranen i badeværelset?

Og hvor længe skal det tørre før jeg kan lægge granitfliser i køkkenet? 

På forhånd tak for hjælpen! 

Kitt


Kitt
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver >selvudtørrende< beton og lige efter Rapid. Rapid cement et hurtigere til at hærde i den første del af processen, men ved almindeligt beton dæk på 15 cm tykkelse skal der fjernes 5 l. vand /m2.
Når man taler om selvudtørrende beton fra betonværk, har det et vand/cement forhold på omkring 0,4 hvorimod normalt beton har vand/cement forhold på 0,7. Den meget tørre betonblanding gør i øvrigt også at betonen bliver stærkere. Det er i øvrigt en god ide at dække gulvet af med plastik umiddelbart efter støbning, det mindsker svindrevner.
Men tilbage til dit spørgsmål. Det vand der skal ud af betonen tager 4-5 uger. Men er det fugtfølsom gulv der skal lægges på skal der gå længere tid.
Hvis du skal have fliser på, og gulvet ellers liggerned imod terræn, vil jeg mene at 2 uger er ok. Men ellers er risikoen jo at fugt ophobes i bygning. Ifølge BR08 skal man faktisk lave fugtregnskab for et nybyggeri.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Det var mit indtryk at Rapid er det samme som selvudtørrende, men det kan jeg så forstå er en misforståelse. Godt at få dem ryddet af vejen.

Ud fra det du skriver, lyder det som om det ville være en god ide at få fat i selvudtørrende, da det betyder noget at kunne komme hurtigere ind i huset igen.

Ved du - eller andre, hvor man kan købe 'selvudtørrende' cement - hvad hedder det, hvis jeg skal søge på det på nettet? Hvad skal blandingsforholdet være til et gulv?

Jeg laver ikke nybyggeri, men renoverer et hus fra 1928.

Kitt
Jeg har søgt på google og fundet det på (jeg tror) det var Unicon hjemmeside. Det vil sige en leverandør af færdigbeton.
Men de gange jeg har set at murere renoverer badeværelser, går de videre efter få dage. Kan de komme til at få en weekend med ind i tørretiden vil det være godt. Men når nu det skal være LDS så er en arbejdsuge måske bedre at få ind som tørretid. Men nu er det jo ikke alle proff. murere der overholder alle regler og teorier.
Mon ikke der kommer en af profferne der svarer på spørgsmålet om man kan blande det selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan i princippet godt selv blande noget der har samme egenskaber som den fabriks fremstillede beton, ved at tilsætte micro silica fra Sika. Det er et kemikalie der nedsætter den mængde vand du skal bruge i betonen for at man kan arbejde med den og den i øvrigt kan få en fornuftig afhærdning. Det er korrekt at du fremskynder hærdningen ved brug af rapid. Man siger gerne at efter 28 dage har du en næsten helt afhærdet beton med værdien 60, men allerede efter 7 dage har du altså værdien 50 med basis og værdien 53 med rapid. Så afhærdnings kurven er meget stejl til at begynde med, men flader altså meget ud allerede efter en uge. Hvis jeg i firma regi fik en opgave hvor vi skulle lave ovenstående, ville nok købe den færdige selvudtørrende. I kan nok spare nogen bas ører ved at blande selv, så brug Rapid og lad det ligge i 3 - 4 dage med plastik over hele overfladen og begynd så på at arbejde med vægge og lofter og hvad der ellers skal laves. Efter 2 uger kan i godt begynde på flise arbejdet. Hvis i er i tvivl, så lej en fugtmåler. Man kan få nogen der nærmest bare skal holdes på betonen, så giver den en værdi. Der er 2 ting der er vigtige: Så meget vand som muligt skal ud og betonen skal trække sig så meget sammen som muligt, så man undgår spændinger i flisegulvet. Husk kantbånd langs væggene når i støber og undgå at fuge de fuger der er ud mod væggen, så gulvet kan arbejde uden at skabe spændinger i flisegulvet.

Good luck.


km
kmflisemeter skriver til sidst > undgå at fuge de fuger der ud mod væggen< Jeg tror han mener undgå at fuge dem med hård fuge. For de skal fuges med en silicone fuge der matcher i farven.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er vigtigt at der ikke er silicone i fugen ,for fremtidige maleropgaver.

fungolf

Tak for rettelsen,(men der skal sikkert ikke males ved gulv/væg samling)  men jeg mener de fuger der hører til systemet Alfix , LIP eller what ever.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også