Tilslutning af el-komfur. Er det sikkert?

Hej,
I min nye lejlighed er der netop blevet gjort klar til et 380v komfur (før var der et 220v komfur) og elektrikeren har installeret dette udtag (har har selvfølgelig også plastikdækslet):
Jeg har købt et elkomfur der er ca. et år gammelt som har dette kabel, med fem små ledninger i der farvemæssigt svarer til farverne i udtaget.

Det ser jo vældig fint ud. Mit spørgsmål er om der er noget i vejen for at jeg sætter det til, nu hvor der er gjort klar til det? Eller skal jeg finde en polsøger og tjekke at farverne er korrekte?

 

På forhånd tak!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal først kontrollere at klemmerne på komfuret er forbundet med ledningen, så komfuret kører på tre faser, nul og jord, hvis det er det elektrikeren har lavet installation til - det ser sådan ud. Hvis ikke - der er normalt et diagram med tilslutningsmuligheder på komfuret - skal ledningen tilsluttes rigtigt. Hvis det er for uoverskueligt, så lad en fagmand tilslutte komfuret ;-)

Gul/grøn = Jord

Blå = nul

Sort, brun og grå = faser


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
På komfuret er der dette diagram. 
Og klemmerne sådan:

 

Du skal bare tilslutte dine løse ender så lyseblå og gul/grøn kommer i lyseblå og gul/grøn, de andre farver skal så bare i de resterende klemmer. Hvis lyseblå og gul/grøn ikke er tilsluttet rigtigt i gruppetavlen har elektrikeren et alvorligt problem.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 30-06-2016 12:31
Du skal bare tilslutte dine løse ender så lyseblå og gul/grøn kommer i lyseblå og gul/grøn, de andre farver skal så bare i de resterende klemmer. Hvis lyseblå og gul/grøn ikke er tilsluttet rigtigt i gruppetavlen har elektrikeren et alvorligt problem.

 

Hvis man forbinder gul/grøn med blå (jord & nul), skal fejlstrømsrelæet slå ud - ellers er der en fejl og komfuret bør ikke tilsluttes

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Nu har jeg forbundet det og det virker upåklageligt. Hvis man tænder ovn og de fire blus på maks temperatur virker det stadig, og felterne bliver meget hurtigt varme, så det er jo godt.

Mange tak for hjælpen!
Perfekt!

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 30-06-2016 12:35

 

Hvis man forbinder gul/grøn med blå (jord & nul), skal fejlstrømsrelæet slå ud - ellers er der en fejl og komfuret bør ikke tilsluttes

 

Ja, det er jeg fuldt ud klar over, og jeg kender også forskellen på PE og nul.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 30-06-2016 13:08

Ja, det er jeg fuldt ud klar over, og jeg kender også forskellen på PE og nul.

Det ved jeg godt :-) Det var ment som et råd til trådstarteren, der næppe kendte tricket.

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis