Tilslutning af el-komfur. Er det sikkert?

Hej,
I min nye lejlighed er der netop blevet gjort klar til et 380v komfur (før var der et 220v komfur) og elektrikeren har installeret dette udtag (har har selvfølgelig også plastikdækslet):
Jeg har købt et elkomfur der er ca. et år gammelt som har dette kabel, med fem små ledninger i der farvemæssigt svarer til farverne i udtaget.

Det ser jo vældig fint ud. Mit spørgsmål er om der er noget i vejen for at jeg sætter det til, nu hvor der er gjort klar til det? Eller skal jeg finde en polsøger og tjekke at farverne er korrekte?

 

På forhånd tak!

Hej, I min nye lejlighed er der netop blevet... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til trådstarter: Godt at det kører, og undskyld hvis jeg kører din tråd lidt af sporet
Til ViFixerDet: Du skriver at fejlstrømsrelæ skal slå ud hvis Blå og gulgrøn ombyttes, ellers er der en fejl.
Det er nu ikke altid tilfældet. I alt fald ikke før man starter op for komfuret. Der behøver ikke at ske noget inden, det kommer an på spændings niveau på nullledning i det aktuelle tilfælde. Så det er ikke et særlig godt trick.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ViFixerDet på 30-06-2016 14:34
Helt præcist - hvor skriver jeg ombyttes?

Du skriver ikke præcis at nul og PE ombyttes, men hvis man sætter nul (lyseblå) på gul/grøn så er man vel nødt til at placere den gul/grønne på Nullens plads, og så er de i mine øjne byttet. 


fase

Det var min opfattelse af: "Hvis man forbinder gul/grøn med blå (jord og nul) " Alt andet bliver vist en meget akademisk diskussion.
Men hvis man kun forbinder gul/grøn på den nul i installation, og lader de andre ledere stritte. slår relæ heller ikke fra. ( står komfuret med metalben på en jord forbundet jernplade, vil sagen være lidt anderledes)
Hvis man gør det samme og lader den blå stritte slår relæ heller ikke fra.
hvis man ombytter så slår relæ nogen gange fra.

Men min konklusion er stadig: " ikke er en særlig god trick".
Nu er den ged vist barberet hvis der ikke kommer meget gode argumenter for det modsatte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis