Er det for dyrt at fyre i en kælder???

Jeg har ladet mig fortælle at det er alt for dyrt at fyre i en kælder under en gammel "murermestervilla". Kælderen er ca. 210 cm. høj, og 2/3 af ydervæggene består af sokkel, og resten af thermoruder og hulmurisolerede murstensmure. Om vinteren er sokkel og gulve kolde. Der er radiatorer i 2 rum, gulvvarme i et tredie og fjernvarmeinstallation og radiatorrør som afgiver varme i de øvrige rum.

Men kan det nu også være rigtigt at det ikke kan betale sig?

Vil varmen ikke blot stige opad gennem etageadskillelserne (rørpuds, strøer og gulvplanker) og komme de øvre rum tilgode, og dermed resultere i en varmebesparelse i stueetagen og på 1. sal?

Jeg vil selvfølgelig lade det komme an på en prøve, men er der nogen som har erfaringer med det allerede???
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Interessant spørgsmål. Vi har et hus og en kælder ca. som dig, så jeg venter også spændt på erfaringer på dette område.

klassikeren
Hej

Jeg har selv en bungalow med en 110m2 kælder og jeg har varme på i hele kælderen. Ifølge Københavns energi kan det ikke betale sig at undlade at opvarme rum man ikke benytter så meget, træk nedsætter komforten i de rum man opholder sig i og dette bevirker at man er tilbøjlig til at skrue ekstra op for varme i disse rum, derved forbruges relativ meget energi for at opnå en komfort temperatur på nogle få grader ekstra. Københavns Energi har lavet en pjece om dette emne, jeg ved ikke om den er tilgængelig på nettet ( hjemmesiden var nede da jeg forsøgte)( www.ke.dk)

Egen erfaring er at jeg ren faktisk nedsatte mit varme forbrug ved at have varme på hele huset. Desuden er det jo ikke godt for huset og inventaret at der ikke er varme på.


mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Er der virkelig ikke flere i dette forum som har noget klogt at sige om mit fyringsspørgsmål?

Nu har jeg selv haft varme på i min kælder (ca. 18 grader) siden det begyndte at blive rigtig koldt. Jeg har ikke set på forbruget, men det har haft den sidegevinst at der ikke længere er fodkoldt i stueetagen. Overhovedet.

Jeg har læst den omtalte pjece (PeMas indlæg), men den sagde ikke noget specifikt om mit kælderspørgsmål.

Andre erfaringer eller nyttig viden på området????

Hilsen Allan
Hej

Jeg boede engang i en lejlighed som lå øverst. væggene og loftet var velisoleret (havde selv gjort det) Gulvet ned mod underboen var samme konstruktion som i dit tilfælde.
Når underboen var bortrejst og havde lukket for sine radiatorer, var min lejlighed ubehagelig kold. Næsten ligegyldig hvor kraftigt jeg fyrede.
Det er helt klart som du også har bemærket det at stueetagen føles varmere når der fyres (lidt) i kælderen.
Min umiddelbare tro er at det ikke koster mere, men selvom det skulle være tilfældet er de få ekstra kroner det højest kan dreje sig om da godt givet ud til bedre komfort i stueetagen og en kælder med et bedre indeklima.

mvh Anders Kruse
Hej,

Jeg bor selv i en murermestervilla fra 1952, med kælder på ca. 210 cm i højde, fire rum, men med kun en radiator. Der er ikke isolering mellem kælder og stueetage, og det første år vi boede der, havde vi slukket for radiatoren i kælderen. Det gav en enorm følelse af fodkulde og træk. Siden har vi åbnet helt for radiatoren, og alle døre i kælderen står åbent. Vi har så også anskaffet en petroleumskamin, som får lov at køre fra vi kommer hjem om eftermiddagen til sent på aftenen.
Det har givet klart bedre komfort på stueetagen, kælderen er blevet meget mere anvendelig, og prismæssigt, tja den ligger nok i den petroleum der skal på kaminen, vi har i hvert fald ikke bemærket noget på gasaflæsningerne.

Men der behøver jo selvfølgelig ikke være 22°, 18-20 er jo fint.

Lars
Annonce
Da vi overtog vores nuværende hus, var der en rapport om husets stand hvoraf fremgik : Grundet ekstremt forsøg på at spare, vil der ske store bygningsmæssige skader med årene i bl.a. kælderen.

Sælger havde simpelthen "sparet" kældervarmen væk. Så jeg mener ikke det er et spørgsmål om man skal eller ikke skal, men om man ønsker comfort i hele huset eller måske hvert 10. år have måske tilsvarende store udgifter til reperationer af bygningen.

Jeg holder 16-18 grader i kælderen. Vaskekælderen dog lavere.

Mvh. JørgenE
Jeg mener at kunne huske, at dugpunktet ligger omkring 16°. Så hvis man bare holder en temp. højere end denne, kan det ikke være helt galt. Det er jo heller ikke decideret koldt.

Kender iøvrigt nogle med et lign. hus, og de valgte at tage isoleringen af varmerørene, for at få mere varme i kælderen. De har også oliefyr, hvilket varmer lidt mere end et gasfyr i kælderen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis