Frejoth drejebænk. Dur det?

Hej Alle

Jeg håber at kunne finde noget hjælp blandt jer og gerne af folk med erfaring indenfor bearbejdningsmaskiner.

Jeg har i længere tid gerne ville anskaffe mig en drejebænk. Nu har jeg fundet en som jeg synes ser interessant ud og i min størrelse. Det er en Frejoth F1-900 AG fra 1999. 

Jeg har forgæves søgt og søgt og søgt på nettet for at finde information omkring denne bænk, men ikke fundet noget af værdi. Er der nogen af jer derud som har erfaring men denne bænk eller andre produkter fra samme leverandør?

Jeg har fundet ud af at det er en Taiwan maskine. (Godt eller dårligt?).

Mht. reservedele ser det også lidt sløjt ud da jeg ikke umiddelbart kan finde nogle distributører. Firmaet ser dog ud til at eksistere stadigvæk så mon ikke det kan lade sig gøre.

Nogen ide om hvad sådan en skal koste i fornuftig stand uden nævneværdig stitage? Den står til 13.000,- kr.

Håber i kan hjælpe

Nikolaj

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke maskinen, eller fabrikatet, ting fra Taiwan mener jeg er er hæderlig kvalitet..
Reservedele kan være et problem, og kan de skaffes er de ofte ret så kostbare og lang tid undervejs.

En pris på 13000 kr, synes jeg umiddelbart lyder noget højt, men selvfølgelig afhængdig af hvor meget udstyr der følger med, såsom fireklo, hurtigskiftholder, drejestål mv.
Vær opmærksom på at der følger brille med, samt evt ekstra tandhjul til gevindskæring.
Du kan evt. spørge her, her er stor viden om værktøjsmaskiner at hente.
http://www.forumfagteori.frylund.dk/

Mit råd giv dig god tid, til at kikke efter drejebænk , kik dagligt den blå avis og gul og gratis, og kommer der et godt tilbud så slå til med det samme.

Jeg har en gammel Engelsk Boxford drejebænk fra 1967, den køre perfekt, og fordelen ved Engelske maskiner er at reservedele er nemme at finde, især i England til fornuftige priser, og selv fragten er billig.
(jeg har nu ikke haft behov for reservedele)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens. Tak for dit svar. Jeg har været på udgik efter en sådan maskine i noget tid og har tjekket dba, gul og gratis etc jævnligt.

Af udstyr mangle stål, bor osv. Glatplan, hurtigskifter, fireklo, brille, rullepinol og spindelpinol medfølger. Men tænker nu ikke bor og stål er en uvæsentlig udgift. Det kommer nok ind i et par tusinde at få det anskaffet i et fornuftigt sortiment tænker jeg?
Så en pris på omkring 10000kr må vel være rimelig?
Reservedelsproblemet kan bliver et stort problem tænker jeg. Eller kan f.eks gear fra andre maskiner bruges med lidt tilpasning?
Tandhjul er ofte i standard modul, og kan købes til fornuftige priser, så skal man måske lige tilpasse dem lidt.
http://www.mobra.dk/Produktoversigt/Tandhjul-Tandstang-Indvendige-Tandkranse-Sp%C3%A6rrehjul/Tandhjul/Tandhjul-st%C3%A5l-11SMnPb30-C45-fr%C3%A6st/Tandhjul-st%C3%A5l-modul-50

Ja kan du få den ned i 10000 kr. lyder det ikke så slemt, når der er det udstyr med.
Sørg for at få begge hold klør med til trekloen, og spørg ind til om der ligger andet tilbehør.
Stumper af forskelligt materiale til at dreje i, kan jo også være fint at få med, hvis der ligger noget af det.

Jeg har været forbi og kigge på maskinen nu. Umiddelbart ser den fin ud. Jeg tog godt fat i slæderne men kunne ikke mærke noget slør. Det eneste slør jeg kunne mærke var i håndhjulene. De kunne flytte sig en smule til hver side inden de fik fat igen når jeg prøve at flytte slæderne fra side til side. Er det "normalt" eller hvordan skal jeg forholde mig til det?
Ja det er helt normalt, der vil altid være lidt slør, mellem spindel og møtrik, det er der også på helt nye maskiner.

Annonce

Det slør er ikke noget problem, idet man altid skal vænne sig til at dreje samme vej med håndtag når man drejer. Kommer man for langt kan man ikke bare dreje lidt tilbage, men må "langt" tilbage for så at køre frem igen. Ellers vil dit emne blive konisk da slæden efterhånden bliver skubbet tilbage imod møtrik, nemlig med det stykke som det slør repræsenter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok. Den er hermed købt. Hvad med værktøj til den? Noget godt sted at handle som sælger kvalitet efter jeres mening?
Jeg har handlet her, og været godt tilfreds.. (man skal maile for at bestille, men fungere ok)
http://www.net2l.dk/
Jeg har også købt en del på DBA & GG
Er du til handel i udlandet er der mange fine ting til rimelige priser, England er et godt sted, og især lige nu hvor £ står svagt, fragten er overraskende billig..
Jeg har handlet lidt her, og været super tilfreds.
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/BOXFORD_LATHE_USERS_NEW1.html

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis