Ny varmtvandsbeholder

Hej.

Vi har fået skiftet vores nye varmtvandsbeholder. Vi har valgt en Plus model fra Metro for at spare lidt penge på fjernvarme. Desværre sker der det at ventilen på retur vejen går i stykker (der løber simpelthen vand ud af den) dagen efter og op til en weekend. Ventilen der går i stykker er blevet flyttet fra den gamle varmtvandsbeholder og minder meget om denne ventil fra danfoss: http://varme.danfoss.dk/xxTypex/172...SIT20.html

Da det er op til weekenden trækker jeg i nødbremsen og får en kammerat til at montere en "almindelig" ventil som man bruger på f.eks en radiator. Den specifikke model er: http://products.danfoss.dk/productd.../003l1070/

Alt er derefter godt og gulvet er nu tørret op, men der er en ting jeg undrer mig over. Der er konstant varmt vand på retur delen fra beholderen. Når jeg tænker lidt over det er det egentlig logisk nok da en radiator der står på 4 også vil forblive varm. Min tanke om sådan en beholder er at der skal løbe varmt vand til den ved behov for opvarmning men så skal der slukkes for tilførslen når vandet er varmt. Vi bruger jo ikke varmt vand konstant. Er min ide helt tosset? Og hvis jeg har en pointe er det så fordi der skal en anden type ventil på?

 

Mvh

Hej. Vi har fået skiftet vores nye... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tænke på at fjernvarmevandet kører rundt inde i vvb i en spiral, og det har ikke forbindelse med dit forbrugsvand. Så vandet holder jo op med at strømme uanset om du afspærre i den ene ende eller den anden.
Retur termostaten skal naturligvis sidde på returrøret da den skal måle på denne temperatur, men termostat med fjernføler måler oppe i beholder, på temperaturen på brugsvand, og selve termostaten skal lukke og åbne i forhold til det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af maynardj på 01-07-2016 00:33

http://www.kildevangsparken.dk/varmelauget/varmevandsbeholder.html

 

Men min hovede kan ikke forstå princippet når begge ventiler sidder på retur. Kan nogen hjælpe mig med en forklaring på setup'et med to ventiler. Og kan jeg bede vvs'eren om at placere ventilen med måler på fremløb eller er det en dårlig løsning?

 

Nåå, kan vist ikke komme helt galt afsted. 

Hvis du har en vandslange med en sprøjtepistol ude i enden, kan du naturligvis lukke for vandet ved ikke og trykke på aftrækkeren (din gamle ventil). Men hvis du lukker for hanen hvor slangen er påsat (den nye ventil på fremløb til VVB), kan du ikke sprøjte med vand gennem pistolen, ligegyldigt hvor meget du end trykker på pistolen. På nøjagtig samme måde virker opstillingen med ventilen på fremløbet til VVB.  Så om den sidder på fremløbet af VVB eller returen på VVB er ligegyldigt, idet begge ventiler skal være åben for der strømmer vand gennem VVB's spiral. Derfor kan du sætte den nye ventil hvor det passer dig bedst. 

Og for at gøre forvirringen total, hvis du vælger en montering hvor begge ventiler sidder på returen af VBB, er det ligegyldigt om det er den nye eller den gamle ventil der sidder nærmest VVB. 

Det eneste der ikke er ligegyldigt, er at den gamle ventil SKAL sidde på returen af VVB, ellers kan den jo ikke holde vandtemperaturen nede på returen og dermed på den vand der går retur til fjernvarmeværket gennem VVB.  

Det er lige nu et så "strålende" vejr, at det er passende til indendørs sysler, såsom og rode i varmeanlæg.   God arbejdslyst og samtidig weekend.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Lige en afsluttende opfølgning: Jeg har fået monteret en ventil magen til den som Nitter linker til et par indlæg oppe. Dvs en ventil med fjernføler som er monteret i toppen på varmtvandsbeholderens dykrør. Som en bonus har jeg også købt et analogt termometer fra Metro Therm
Dette er også monteret i beholderens dykrør, under føleren fra ventilen. Mine hurtige og absolut ikke videnskabelige tests viser at der er ca 0.5 graders forskel når termometer føleren sidder i toppen af dykrør og når det bliver trukket 7 cm tilbage (dvs længden på føleren) Selve Termometeret fra Metro Therm sættes på forsiden af beholderen hvor der sidder et logo der blot skrues ud så er der plads til det. Setup'et fungerer perfekt. Dvs at tilgangen af fjernvarmen stopper når beholderen har nået den ønskede temperatur så der er ikke længere et konstant flow igennem beholderen. Tak for hjælpen til alle der har deltaget i tråden :-)

Mvh

Det er rart, at du sender en besked om hvilken løsning, du har valgt og om rådene kunne bruges. Det giver også et signal til de, der skriver, indlæg om ders råd er brugbare.

fase
Tak for tilbagemeldingen, det er bare skønt. ;-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis