lister petter ac1

Jeg har en lille dieselmotor af mærket lister-petter ac1 monteret i min båd og den har på det sidste opført sig underligt.

problemet er som følger.

når motoren står i frigear køre den som den skal.

når motoren er i gear starter den som den skal og går som den skal ind til den når ca 2000 rpm og så vil den ikke mere.

motoren skal kunne gå 3600 hvilket tidligere ikke har været et problem.

 

er der en af jer kloge mennesker der har oplevet noget lignende eller bare har en ide om hvad dette kan skyldes?

på forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lord A på 27-06-2016 12:38

Jeg har en lille dieselmotor af mærket lister-petter ac1 monteret i min båd og den har på det sidste opført sig underligt.

problemet er som følger.

når motoren står i frigear køre den som den skal.

når motoren er i gear starter den som den skal og går som den skal ind til den når ca 2000 rpm og så vil den ikke mere.

motoren skal kunne gå 3600 hvilket tidligere ikke har været et problem.

 

er der en af jer kloge mennesker der har oplevet noget lignende eller bare har en ide om hvad dette kan skyldes?

på forhånd tak.

Prøv og stik den et friskt dieselfilter. Hvis det er halvvejs stoppet, døjer motoren med og ville tage omdregninger under belastning. Hjælper det ikke, skriver du bare igen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af lord A på 27-06-2016 19:24
tak for svar men det er allerede prøvet. jeg har lige skiftet alle filtre. olie, luft og diesel

Jo ja, så må jeg jo til at google. 

http://www.lister-petter.com/p/power-water-solutions/4/lp-ran/1/engines/2/ac1-and-ad1  

Regulatoren på de motore er vist just ikke kendt for sine gode reguleringsegenskaber. Den virker mest som en omdregningsbegrænser. Kunne det tænkes dit gaskabel/stangforbindelse på det sidste er blevet en smule længere, så du ikke får åbnet helt for pumpen ???

Er "skuden" fyldt med bevoksning og ruher under bunden så motoren simpelthen ikke kan trække nok ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
det er alt sammen gode bud. gaskablet er tjekket og det lukker helt op. skuden er nymalet for en måned siden så det burde ikke være det. desuden sejlede den fint for et par uger siden. suk.
Skrevet af lord A på 27-06-2016 20:03
det er alt sammen gode bud. gaskablet er tjekket og det lukker helt op. skuden er nymalet for en måned siden så det burde ikke være det. desuden sejlede den fint for et par uger siden. suk.

Jo ja. Et filter kan også lynhurtigt begynde og stoppe til, hvis der er en smule begyndende dieselpest i tanken. Den med de fjorten dage holder ikke i retten, ej heller for en time siden. 

Tror lige det vil være formålstjenelig og tjekke at dieselvejen til pumpen en gang til, inden ..............  

Ellers er vi der henne, hvor man skal til og "atomiserer" på motoren for og tjekke. Tænker her på komprimering/ventiler, pumpe/dysse og regulator.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
hm det må jeg prøve så. jeg må starte ude fra. heldigvis er det en halvgammel motor så der medfølger også håndsving og med det kan jeg mærke at der er masser af kompression på motoren. det er da en start.
jeg takker for hjælpen. der er nok ikke andet for end at splitte det hele ad.
Skrevet af lord A på 27-06-2016 21:38
hm det må jeg prøve så. jeg må starte ude fra. heldigvis er det en halvgammel motor så der medfølger også håndsving og med det kan jeg mærke at der er masser af kompression på motoren. det er da en start.
jeg takker for hjælpen. der er nok ikke andet for end at splitte det hele ad.

Undersøg nu diselvejen grundigt først en gang til. Det er skrevet i bedste mening, da det er en gammel halvskaldet mekkers erfaring, at over 80% af fejl på små dieselbådmotore kan tilskrives den konto.  

Pøj pøj og skil nu ikke noget af, du ikke kan samle igen. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
tak for hjælpen. nu har jeg haft dte meste af motoren splittet ad uden at finde fejl på den. Da jeg så den anden dag måtte ligge over på Tunø grundet dårligt vejr, tænkte jeg at jeg da lige kune tage en tur i baljen og se til skruen. det viste sig at selv om den kun har været i vandet i små tre måneder så var der en halv til en hel cm ruer over alt på den. efter at have brugt en lille time på at skrabe dem af kørte motoren igen som en drøm.
på den positive side så kan man da sige at jeg er blevet meget klogere på hvordan min motor virker.
Skrevet af lord A på 08-07-2016 13:32
tak for hjælpen. nu har jeg haft dte meste af motoren splittet ad uden at finde fejl på den. Da jeg så den anden dag måtte ligge over på Tunø grundet dårligt vejr, tænkte jeg at jeg da lige kune tage en tur i baljen og se til skruen. det viste sig at selv om den kun har været i vandet i små tre måneder så var der en halv til en hel cm ruer over alt på den. efter at have brugt en lille time på at skrabe dem af kørte motoren igen som en drøm.
på den positive side så kan man da sige at jeg er blevet meget klogere på hvordan min motor virker.

Av av, de små dævler kan utroligt hurtigt nappe et par hypper eller fire. Og så er der jo ikke så forfærdenteligt meget tilbage og gøre godt med.

Har fra anden side hørt at ruerne har ynglet tidligt i år, det grundet den forholdsvis høje vandtemperatur vi har haft her i foråret. 

Ruer på skruen skal sejles af. Dvs. "skivet" skal helst luftes på motor mindst to gange om ugen i deres yngletid. 

Husk værktøj til nødreperationer til søs, det er F****** ærgeligt og have evnerne, men ikke noget og gøre godt med hvis ......................... 

God vind. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis