Transducer, indvendig montering

Hej

Indvendig i bunden af i min sejlbåd har jeg monteret en transducer til ekkoloddet i min Garmin GPSmap 521S; men jeg kan ikke få den til at fungere 100%.

For at være sikke på en god placering prøvede jeg først med transduceren i en plastpose med vand, hvilket gav konstant og fuldt udslag på Gps´en, samtidig blev dybden vist med tal. Herefter blev transduceren monteret samme sted i en god klat silicone, hvor jeg er sikker på, at der ikke er lufthuller i. Som det fremgår af billedet herunder vises nu kun periodevis udslag på Gps´en, dog med faste intervaller. Dybden under transduceren det pågældende sted er omkring 3 meter. Dybden vises desuden heller ikke i tal.

Jeg har tidligere monteret en tilsvarende transducer i en anden sejlbåd, hvor denne monteringsmetode fungerede 100%.

Hvad kan årsagen til at transducerens udslag vises, når den er placeret i en plastpose med vand; men ikke når den er placeret samme sted i en god klat silicone?

Mvh  Svend

 


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anbragte du plastposen med vand indvendigt i bådskroget ?

Finnband
Måske du skal skrue lidt op for sendestyrken på loddet, mener det hedder gain, silikonen er måske mere død at sende igennem i forhold til posen med vand.
Man kan også plasere transduceren i et rør/kasse der limes fast til bunden, og så fylde paraffinolie i, det skulle give en god virkning.

Vi prøver igen, i morgen --
Enig med den sidste "taler". Har prøvet det med et rør med olie på en ca. 2,5 cm tyk bådbund. Det virkede fint. Kan så være, at jeg måske ikke længere kunne have set at der var 100 m. dybt. Men hvor interessant er det ?

Finnband
Til je_ns
Umiddelbart kan jeg ikke skrue op for sendestyrken.
Måske skyldes det manglende "gennemslag", at tykkelsen på silikonen ved denne transducer er tykkere end ved den jeg monterede tidligere.
Løsningen bliver nok at forsøge at få anbragt en "kasse" med olie, selvom det er et træls sted at skulle udføre dette.

 

Hej je_ns
Inden jeg ændrer noget, forsøger jeg at følge op på din oplysning.

 

Det lykkedes ikke at få hæktransduceren til at fungere ved indvendig montering, hvorfor transduceren blev fastgjort på en alu-stang, der herefter blev bundet fast til badestigen, hvilket fungerer.  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis