Nilan ct 300 indregulering

Hej!
Er der en måde jeg selv kan tjekke om et Nilan CT 300 top ventilationsanlæg overhovedet er indreguleret og hvad er det f.eks. Der justeres på er det indsugning og udsugningsventiler eller er det også i værdierne på cts 602 styringen?, mine står

Værdien "afkast" i menuen vis data, hvad er det udtryk for?

Når et anlæg skal kunne udskifte luften hver 2. time, hvor meget kan man så forvente den kan sænke rum temperaturen feks om natten, huset er funkis efter BR 2015, lidt træls at stå op til en rumtemperatur på 24-25 når indblæs feks er 21 og udetemperatur er f.eks, 14, ved godt at vægge og loft mm er opvarmet i løbet af dagen, men hvad kan man ca regne med?

Ellers tak for et godt forum
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 2 ting:
indreguleringen er fordeling af luftmængden over alle ventiler. Både tilluft og udsugning. Luftmængden per rum skal være tilpasset rummets størrelse og anvendelse. Tilluft- og udsugningsmængden skal være i balance. mere om det i DS 447
Du skal i det mindste have en differencetrykmåler og gerne et termoanometer og måletrakt til opgaven og kunne begår dig lidt i hx diagrammet.

Som jeg forstå vil du gerne bruge anlægget til natkøl. Det kræver at anlægget skal have en bypass, således at udsugningsluften kan blive til afkastluft uden at overføre dens varme til udeluften der bliver til tilluften. Din Nilan CT 300 har sådan en bypass.
Nu skal du bare overtale din Nilan styring, til at åbne for bypassen om natten. [Jeg kender ikke ret meget til Nilan styringer, så prøv manualen først].

afkast - den luft du smider væk (altså ud) - Nilan måler vist kun temperatur af den.
udeluft - den luft der er derude - nogen kalder det ofte for "frisk luft"
indblæsning = tilluft - den luft du tilfører boligen
udsugning - den luft du suger ud af boligen.

Du kan spare en del elenergi ved at overgå til "vinduesventilation" om sommeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis