Brandsikring mellem etageadskillelse

Jeg skal i gang med renovering af lejlighed fra 1902. En af opgaverne lofterne, hvor der (helst) skal spots installeres. Fremgangsmåden er taglægter og forskaldning på tværs. Derefter 2 lags gips hvilket giver nok plads til daxtordåser.

Jeg er dog usikker på brandsikringen, som altså skaber nogle udfordringer. I udgangspunktet gælder

1) 2 lag klasse gips er nok brandsikring. Men hvad hvor der er pudsede loft - er det brandsikring nok, og hvordan repereres huller i pudsen?

2) Som skrevet sænker jeg loftet ca 112 mm til installation af spots. Men skal er de 2 lag gips nok brandsikring, når der borres hul til spots? eller skal konstruktionen (fra oven) være 2 lag gips / puds, taglægte, forskalning og yderligere 2 lag gips, som der altså borres huller i? 

Ser fram til jeres svar og god søndag derude


LebronJames
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som jeg lige husker er et lag gips det samme som BS30 (30 minutter om at brænde) og vægge & loft SKAL være BS 60 (2 lag) du skal i gennemføringer bagstoppe med glasuld og fuge med brandhæmmende fuge eller mørtel !
og NEEEJ brandskum er ikke brandhæmmende ;O) det har kode B1 som betyder jo jeg brænder fantastisk ! og DU skal fra rummet mod etageadskillelse (som sikkert er gamle planker) brandsikre med BS60 på yderside ! kan ikke huske om større rør af brandbart materiale (PVC og lign) skal ha monteret brandmanchet Iflg. loven
Tak for svar Leensbak.

Enig omkring de 2 lag, så brandsikring varer i 60 minutter :-)

Jeg er dog ikke sikker på jeg forstår, hvad du mener med "du skal i gennemføringer bagstoppe med glasuld og fuge med brandhæmmende fuge eller mørtel". Ved loft - mener du så, at der skal isoleres over gips (det er i praksis ikke muligt at stoppe bagstoppe pga), og der efterfølgende fuge med brandhæmmende fuge omkring spots?

LebronJames
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Brandsikringen kommer helt an bo hvilke type bolig/lejligheder det er.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin,

Det er en andelsbolig. Min lejlighed er i stuen - i alt op til 4. sal. Hvad tænker du så?

Venligst Thomas

LebronJames
Hej Thomas.
Sorry indviklingen... det er kun ved gennemføringer (varmerør mm) du skal stoppe glasuld ind og fuge med brandfuge (for at røg ikke kan brede sig) spots behøver du ikke da disse normalt slutter forholdsvis tæt mod gips og også er lukkede så røg ikke kan trænge igennem dem Jeg går ud fra du i dag anvender spots med så lav energiforbrug de næsten ikke bliver varme ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
her er lidt godnatlæsning (se side 49)
http://bygningsreglementet.dk/file/218960/exsamling_brand_vtre.pdf
Tak, Leensbak,

Tror jeg er med.

1) Loft sænkes
2) 2 lag gips (mon begge lag bør spartles?)
3) Selvfølgelig er der stigestrenger til radiatorer. Her stoppes mineraluld omkring hullet, som tætnes med brandhæmmende fuge.

LebronJames
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også