Strømforsyning til automatisk hønselem

Hej alle i dette forum.

Jeg har lige fået høns, og vil jo gerne beskytte dem mod katte, ræve og andre interesserede rovdyr.

I den forbindelse vil jeg have lavet en anordning, så de bliver lukket ud om morgenen og lukket ind i sikkerhed om aftenen.

Mit problem er at jeg ikke kan få strømmen til at virke. Jeg har fået fat i en skruemaskine (Bosch 12 volt ), hvor batteriet var dødt. Jeg har afprøvet den med et funktionsdygtigt batteri, og den kører som den skal.

Min plan var at forsyne den med strøm fra en alm. strømforsyning styret af et 24-timers ur, men den vil ikke køre overhovedet. Hvorfor kan man ikke bruge en alm strømforsyning? Er der nogen kloge hoveder der kan hjælpe?


TRG

Hej alle i dette forum. Jeg har lige fået høns... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af NielsChr på 27-06-2016 11:32
Den ide med at lade hønsene selv styre lemmen, skal man nok lige tænke godt igennem.
høns har som regel et fortrukket sted at sove, men hvis en høne eller 3 en nat vælger at være skruk, så ligger de i stedet i redekassen og står ikke på pinden.
eller f.eks. hvis hønsene kan blive forskrækket af ræven, kan de jo finde på at hoppe ned af pinden....og derved lukke ræven ind.

Tja.. det går da fint med mine høns. Høns er da ikke uvant med at sidde på grene der bevæger sig. Ræv eller andet rovtøj kan vist ikke forstyre ret meget når der er lukket ind til hønsehuset. Går en høne hen og bliver liggesyg (skruk) regulerer man da blot modvægten tilsvarende. Og iøvrigt hopper de nu ikke normalt af pinden når de først er gået til ro. :-)
Der kan laves mange spændende løsninger, men det nemmeste er i min verden hvis man kan skaffe f.eks. en 220V Belimo spjældmotor med fjeder-retur. Så kan et 50 krs ur fra Ebay styre hvornår den skal være åbnet og lukket. Det virker fint i min lille hønsegård, og jeg har et tilsvarede ur, der styrer lyset - begge kan sættes i "auto", "off" eller "on".

Som hegnsåbner til hestene har jeg lavet en løsning med en lille gearmotor, et elektronisk tidsrelæ, et DPDT-relæ og så et ur, og det fungerer også fint - men kan selvfølgelig ikke lukke hegnet igen, men skal selv "resettes". Det kører +12V fra et bilbatteri.
Mere om den automatiske hønselem.
Jeg opgav ideen med boremaskinen, og har i stedet anvendt motoren fra grillen. (altså den til rotisserien).
Jeg har kombineret to timere, med to mikrokontakter og så skulle det virke (troede jeg), men ...
Det virker fint hvis en timer er slutte til, men hvis de begge er sluttet til bliver lågen bare ved med at køre op og ned. Det ser selvfølgelig meget sjovt ud, men det holder nok ikke ret mange rovdyr ude.
Kan I se hvad jeg gør galt.

TRG

Øh, her var det meningen at diagrammet PDFen skulle vises ved siden af billedet.

TRG

Sakset fra et elektronik-forum
"Du kan bruge et kip relæ som du sætter direkte på en alm timer til 230v.
Så skal du have en afbryder i hver ende af vandringen. Så når kip relæet skifter position så køre den kun i den retning til den bliver afbrudt".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis