strøm og batteri

Hej

Jeg er lidt i tvivl om noget. Hvis man laver et lille offgrid solcelle anlæg, hvor man tilslutter solcellerne til et par lastbilbatterier. Når de batterier er ladet helt op, og der ikke bruges noget strøm. Hvor forsvindet det strøm så hen? Jeg tænker mest om der er noget som bliver overophedet, eller man skal tilslutte noget specielt, som slår produktionen af strøm fra, eller noget i den sti?

Hej Jeg er lidt i tvivl om noget. Hvis man... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg siger mange tak for svarene. Så har jeg fået lidt større indsigt i hvordan det fungerer, og mit fremtidige projekt :-)

Mvh Mads
husk at du ikke må regne med at kunne bruge hele batteri kapaciteten. i praksis skal du dimmentionere batteriet så du kun anvender halvdelen af batteriets kapacitet.
hvis du aflader batteriet helt ned dør det meget hurtigt.

undgå konvertering til 240 volt hvis du kan undgå det - køb istedet en lavvolt pære - også selv om den er dyrere, det bliver billigst når du regner alt med...

husk i øvrigt at solceller i praksis okke producere nævneværdig strøm i vinter halvåret - dvs. den tid om sommeren hvor der produceres har du også sollys til rådighed til dine planter - et loft vindue er derfor måske en bedre løsning.
jeg har et spørgsmål: hvor mange wat får jeg ud af at serieforbinde 20 stk. 12v 150ah - 240v men hvor mange wat?

anderas bjørn
du får ikke watt mennderimod watttimer, ofte forkortet kwh. tallet fortæller hvor mange tine de kan trække 1000 watt ud af dine batterier.
da batterier ikke er 12 v 150 a, men derimod 150 ah så er det blot at gange op
20x12x150=36 kwh

dvs du kan uafbrudt trække 1000 watt i 36 timer.

jeg har selv prøvet at køre 100% isoleret strøm i en periode. der havde jeg 16 stk båd batterier a 70 ah, dette er nok til at drive et normalt køleskab, en støvsuger kortvarrigt, en vinkelsliber m.m.
største problem er holdbarhed, da de billigste batterier ikke kan tåle at af/op lades konstant - de dør efter 2-3 år og 4 år er de mildest talt ubrugelige.
med mindre du kan 'få' dem giver det derfor ikke økonomisk mening. 20 batterier a 1000 kr er 20.000 kr/3år og så skal man hellere få lagt strøm ind.

brugte batterier er ikke egnede da de hurtigt vil dø helt.

20 batterier skal forbindes med kraftige kabler (min 4 kvm) og jeg vil anbelfale at man køre anlæg som enten 24 eller 48 volt for at mindske tab
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis