Motor yder ikke optimalt

Hej jeg har købt mig en lille jolle, men Styrepult og 20 HK mercury blå bånd.

Den sejler og starter fint, dog kan jeg ikke forstå at en motor med 20 HK, kun kan få jollen op i en fart af sølle 18 km/t. Jollen er ikke andet end 14 fod, i glasfiber.

Den skal slibes i bunden og have ny bundmaling, jeg ved godt dette øger hastigheden, jeg kan dog ikke forstå hvis det skulle være det eneste?

Håber nogle ved noget om sådan en gammel sag
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Få lavet en kompressions test, hvis den er ok, så burde motoren være i rimelig stand.
Når du sejler fuld fart, få målt hvor mange o/m din motor køre, den skal ligge i det anbefalede område (typisk ca 5500 o/m) gør den ikke det passer din propel ikke til dit set up.
Passer længden på motoren til båden, kavationspladen, den store plade lige over skruen, skal ca flugte med bunden af båden.
Prøv at sætte et billede eller to ind af båden, helst med et  taget bagfra med et hvor båden er på land, og med motoren nede, ikke alle joller kan sejle stærkt..

Jeg har en 14 fods jolle, med en gammel15 hk Mariner 2-t (årg 00) den sejler omkring 16 knop ( ca 30 km/t) på toppen når jeg er ene i båden.

Sådan skal motoren sidde, for at båden sejler ortenligt.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Gubbi på 25-06-2016 10:48
Hej jeg har købt mig en lille jolle, men Styrepult og 20 HK mercury blå bånd.

Den sejler og starter fint, dog kan jeg ikke forstå at en motor med 20 HK, kun kan få jollen op i en fart af sølle 18 km/t. Jollen er ikke andet end 14 fod, i glasfiber.

Den skal slibes i bunden og have ny bundmaling, jeg ved godt dette øger hastigheden, jeg kan dog ikke forstå hvis det skulle være det eneste?

Håber nogle ved noget om sådan en gammel sag

Der er noget der tyder på du ikke får jollen op og plane rigtigt, du halvplaner nu (sejler op af bakke). Forudsat jollen er bygget til og kunne plane og ikke er for tung, kunne det også skyldes du har en forkert vægtfordeling så jollens stævn står op i  luften, eller omvendt, stævnen er for tung til du kan komme op og plane rigtigt. Ved planende sejlads har du den mindste vand/luft-modstand, når jollens bund næsten flugter med vandet. Man kan godt sige, jo bedre balance der er i jollen, jo hurtigere sejler man. 

Sidder der ruer på bunden, skal du nok ikke forvente og kunne plane med den størrelses motor du har. Bunden skal være fin og glat som en barnenumse.

Grundet ovennævnte, er det nok næppe et motorproblem men et jolle/ måske betjeningsproblem. 

Har selv en 16 fods alujolle med en 18 hp firtakter på. Der har jeg 10 kg i stævnen når jeg sejler ene mand og har jeg en person med, bliver jeg jævnt tit beskyldt for at kommandre rundt med folk, når jollen skal bringes til planende sejlads. Men er vægten fordelt rigtigt, så går den også mellem 20 og 24 mil, alt efter belastning, vind og sø med to voksne ombord. Kommer der mere belastning til, skal den "lokkes" til planing ved og have sol, vind og sø i ryggen, ellers er der dømt deplacement eller halvplanende sejlads.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej tak for svar. Jeg prøver at leje lidt med det.

Det er rigtigt nok at jeg ikke helt kan få jollen op og plane, den skulle kunne, men det bliver altid sådan noget halvt noget.

Bagenden af båden ligger langt nede i vandet i forhold til forenden. Men dybt i forhold til at Den skulle plane.

Jeg prøver at undersøge motoren, det er en kortbenede der er påsat, men jeg vil da undersøge om det er forkert.

Derudover mht. Bunden, jeg kan se at det ikke er rigtig bundmaling der er brugt, dette har jeg tænkt at slibe ned og bruge rigtig bundmaling.
Skrevet af Gubbi på 27-06-2016 17:10
Hej tak for svar. Jeg prøver at leje lidt med det.

Det er rigtigt nok at jeg ikke helt kan få jollen op og plane, den skulle kunne, men det bliver altid sådan noget halvt noget.

Bagenden af båden ligger langt nede i vandet i forhold til forenden. Men dybt i forhold til at Den skulle plane.

Jeg prøver at undersøge motoren, det er en kortbenede der er påsat, men jeg vil da undersøge om det er forkert.

Derudover mht. Bunden, jeg kan se at det ikke er rigtig bundmaling der er brugt, dette har jeg tænkt at slibe ned og bruge rigtig bundmaling.

Ja du "går" ikke langt på literen i den stilling. 

Du må have vægten noget mere frem i jollen, i det øjeblik du skal have den bragt planing. Når den først er kommet op og plane er vægtfordelingen knap så kritisk.  

Flugter kaviationspladen med bunden af jollen, er det vist ideelt. En langbenet motor vil normalt ikke være egnet til planender sejlads på en jolle, grundet skruen kommer til at sidde for dybt og vandmodstanden dermed stiger.

Hvis jollen normalt ikke ligger på vandet, er det ligegyldigt hvilken maling du har på bunden, bare den er nogenlunde glat.

Pøj pøj med forsøgene. Lad os høre om de opnåede resultater. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også