Er det muligt at totalrenovere lade/stald til energiklasse A(2010) villa?

Hej I friske lav-det-selv mennesker.

Først en lille forhistorie og derefter mine ydmyge spørgsmål.

Jeg går med en drøm om at købe et landsted ikke langt fra København, som skulle erhverves for en billig penge grundet dens tilstand. Jeg har faktisk én bolig i sigte, som jeg tænkte at kunne sætte i stand - først laden og derefter forbinde denne til stuehuset.

Uanset hvilken bolig det bliver, er mit ønske, at det skulle blive til en villa af høj energiklasse og med jordvarme og en husstandsvindmølle.

Ud fra dette ønske tænker jeg, at der skal isoleres overalt, bryde gulvet op, isolere det og lægge gulvvarme ind (vandbaseret), sætte ekstra ydervægge op (indvendig - udvendig kan vel ikke lade sig gøre?) og isolere mellem disse vægge.

Mine spørgsmål er i første omgang ret grundlæggende:

Lyder mine mål realistiske?

Folk plejer at spørge mig om, hvorfor jeg ikke bare bygger nyt fra grunden, burde jeg tænke i den retning i stedet?

Første skridt i sådan en sag er vel at få en byggesagkyndig/byggeingeniør med ud og vurdere boligens tilstand?

Jeg vil selvfølgelig lave så meget, jeg kan selv.

Mange tak for alle hjælpsomme kommentarer.

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv været der - byg nyt!!! Det er det eneste der kan svare sig.. at renovere, vil stadig efterlade dig med noget gammelt lo..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok, jeg hører jer, men jeg tænker at ved en renovering, kan jeg lave meget selv og forhåbentlig spare en masse penge - dette kan jeg ikke ved ny-byg (går jeg ud fra).
hvorfor kan du det meste selv i renovering men ikke i nybyg ?
naturligvis kan et renoveret hus have sin charme som man sjældent ser i de nye huse.
Selv er jeg mest til at renovere noget gammelt, men det er blot fordi jeg kan lide arbejdet og udseendet af de ældre huse.
Rent økonomisk tror jeg ikke der er meget at hente ved renovering, da der altid dukker nogle ting op man ikke lige havde set

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er billigere med nybyg - selv når man medregner nedrivning af det gamle.
Du kan godt bygge nyt som medbyg, hvor du f.eks. får lavet hele skallen af et firma, men så selv står for alt indvendigt.
Annonce
Skrevet af Neubert på 25-06-2016 11:17
hvorfor kan du det meste selv i renovering men ikke i nybyg ?
naturligvis kan et renoveret hus have sin charme som man sjældent ser i de nye huse.
Selv er jeg mest til at renovere noget gammelt, men det er blot fordi jeg kan lide arbejdet og udseendet af de ældre huse.
Rent økonomisk tror jeg ikke der er meget at hente ved renovering, da der altid dukker nogle ting op man ikke lige havde set

 

Fordi at jeg ikke selv kan bygge "skallen" af huset, men som der efterfølgende nævnes, så er der vist også en løsning på dét... Man bliver godt nok taknemmelig af, at I gider at tage jer tid til at kommentere og give råd, når emnet er så vigtigt - tak for det gutter.

Jeg tager det seriøst til efterretning, når I mere eller mindre taler for at bygge nyt frem for at renovere, men jeg har bare svært at slippe idéen om at bygge en lade om... Jeg finder det vel mere stemningsfuldt med en ombygget lade i forhold til en ny bygning, som jeg kan designe ned til mindste detalje. Skulle ydervægge og/eller fundament have seriøse problemer, så er vi selvfølgelig enige om, at en renovering ikke kan betale sig, men er disse samt designet af laden i orden, så tænker jeg at en veltænkt renovering kan være så meget mere imponerende.

 

Skrevet af jenshøj på 25-06-2016 11:51
Det er billigere med nybyg - selv når man medregner nedrivning af det gamle.
Du kan godt bygge nyt som medbyg, hvor du f.eks. får lavet hele skallen af et firma, men så selv står for alt indvendigt.

Du kan måske anbefale et specifikt firma, der gør i den slags "tæt" samarbejde med kunden?

 

 

hvis du finder det mere tiltalende med renovering, så er der jo ikke noget at være i tvivl om
Og helt sikkert en lade eller stald kan laves om til en hus med de nye energikrav, om det økonomisk kan betale sig, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men umiddelbart lyder det da til at du er til stilen fra de gamle bygninger, og så er det da retningen at gå efter

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Gensalgsværdien vil også være væsentligt højere, hvis du vælger at bygge et helt nyt hus, også i de næste mange år.

Vi prøver igen, i morgen --
Du er nok nødt til at gøre op med dig selv hvad det er du kan lide ved ideen om at bo i en lade. Er det fordi du godt kan tænke dig et renoveringsprojekt? Er det fordi du synes at laders spærkonstruktion er tiltalende? Eller bare det at have en meget stor dør du kan gå ind af.

HVis det mest handler om at du godt kan lide stilen kan du jo overveje at bygge nyt i lade style? Ved ikke om gensalgsværdien er fornuftigt på sådan noget byggeri.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis