Gammel stikledning (strøm)

I forbindelse med at vi er igang med at opgrave foran huset blev jeg lidt overrasket over at finde stikledningen til el i niveau med indkørsel. Dvs den ligger lige under eksisterende indkørsel der gerne skulle sænkes omk 20 cm. Ledningen er dækket af hvad der bedst kan beskrives som støbte beton stykker der ligger ovenpå ledningen. Ledningen er i øvrigt rusten og formentlig oprindelig fra huset blev bygget (1952) Spørgsmålet er om det ville være mulige at sænke ledningen uden at skulle have lagt en helt ny stikledning ind?

Mvh

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo muffe et ekstra styk kabel på.
Bare sørg for dit krympeflex er 100% krympet og limet.
Det gør man også til gadebelysning hvis kablerne er for korte.

Nu er der forskel på om det er gadelys eller en stikledning, fordi stikledningen fører det, der kaldes umålt strøm.
Dit kabel fra 1952 er formentlig af typen AGB (armeret gummi bly). På den tid, hvor det blev lagt ned, var det ikke lovligt at lave muffer på kabler, der førte umålt strøm. Det er lovligt i dag. Du kan få din installatør til at splejse et stykke kabel i det eksisterende kabel, og det kan gøres med krympemuffer.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 25-06-2016 06:40

Nu er der forskel på om det er gadelys eller en stikledning, fordi stikledningen fører det, der kaldes umålt strøm.
Dit kabel fra 1952 er formentlig af typen AGB (armeret gummi bly). På den tid, hvor det blev lagt ned, var det ikke lovligt at lave muffer på kabler, der førte umålt strøm. Det er lovligt i dag. Du kan få din installatør til at splejse et stykke kabel i det eksisterende kabel, og det kan gøres med krympemuffer.

Det er også derfor man burde få fagmænd ud at lave det, for at det er gjort ordentlig.
Desuden skal der en elektriker til for at afbryde i afbryder skabet ved vejen (Samt underrette elleverandør).

 

Du skriver ikke noget om, hvor lang stikledningen er - men hvis du alligevel skal grave op hele vejen, for at sænke den, så overvej at få skiftet kablet i hele længden. Så slipper du for at skulle grave det hele op senere, hvis der skulle opstå problemer med det gamle kabel.
Skrevet af Jackjakson på 25-06-2016 06:54

Det er også derfor man burde få fagmænd ud at lave det, for at det er gjort ordentlig.
Desuden skal der en elektriker til for at afbryde i afbryder skabet ved vejen (Samt underrette elleverandør).

 

 

Du har en god pointe. Jeg har prøvet at lave en edit på min starter tråd men synes ikke rigtig man har denne mulighed på dette forum? Jeg burde selvfølgelig i den første tråd have tilføjet at det er ikke noget konen og jeg har tænkt os at lave i en weekend Vi vil få fagmænd eventuelt Energi Fyn til at lave det for os hvis det er muligt. Mit spørgsmål går på om det kan lade sig gøre at "nøjes" med sænkningen på sådan et gammel kabel :-)

 

Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 25-06-2016 06:40

Nu er der forskel på om det er gadelys eller en stikledning, fordi stikledningen fører det, der kaldes umålt strøm.
Dit kabel fra 1952 er formentlig af typen AGB (armeret gummi bly). På den tid, hvor det blev lagt ned, var det ikke lovligt at lave muffer på kabler, der førte umålt strøm. Det er lovligt i dag. Du kan få din installatør til at splejse et stykke kabel i det eksisterende kabel, og det kan gøres med krympemuffer.

Hvis det er sådan et AGB kabel kan det så stadig lade sig gøre at splejse kablet og derved forlænge det de meter der er nødvendigt? :-)

 

 

Skrevet af jenshøj på 25-06-2016 11:55
Du skriver ikke noget om, hvor lang stikledningen er - men hvis du alligevel skal grave op hele vejen, for at sænke den, så overvej at få skiftet kablet i hele længden. Så slipper du for at skulle grave det hele op senere, hvis der skulle opstå problemer med det gamle kabel.

 

Stikledningen er faktisk ikke så lang. omk 15 meter. Jeg kan sagtens se det fornuftige i at få lagt en ny ledning, men jeg vil gerne nøjes med en forlængelse på få meter der ville gøre at jeg kan få det ned under den nye indkørsel. Min tanke er at det er billigere på den måde og pengene fosser ud af vores projekt lige for tiden. Vi har også lige fået lagt ny stikledning til fjernvarmen pga niveau ændringen. Det kostede os 7000 kroner og jeg vil gerne slippe for en tilsvarende udgift med strømkablet

 

Ja, jeg vil mene, at det ikke skulle være et problem at splejse et stykke kabel i, men som jenshøj skriver, var det måske en ide at overveje udskiftning af hele kablet alt afhængig af omkostningerne. Du skal ikke forvente at dit elselskab udfører arbejdet. Du skal have fat i en installatør. Han vil foretage samlingen således at det yderste lag med lim på krympemuffen bliver krympet ind over blykappen.

Hvis du sænker kablet bør du lægge et stykke rør ned under din indkørsel, så du senere kan skifte kablet ud uden at bryde indkørslen op igen.


fase
Opfølgning:
Planen var egentlig efter samråd med elektriker at splejse kablet, men da jeg havde fået gravet det gamle kabel fri gik det dog op for mig at jeg kun manglede omkring 4 meter, så besluttede at jeg ligeså godt kunne grave det sidste stykke. Jeg har derfor fået lagt en helt ny stikledning i et rør så der kan trækkes et nyt skulle der ske noget. Det er den løsning der blev foreslået og jeg er meget glad ved at det var det det endte ud med.

Mvh
Det er en god løsning. Det ville nok have endt med at den samlemuffe koster det samme som de sidste 4 meter kabel. Så selv om pengene " fossede" ud til et projekt, skal man passe på ikke at spare de allersidste kroner for så at have en risiko for senere at det bliver endnu dyrere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis