Gamle skiferplader

Hej med jer.

Har brug for jeres mening. Jeg har en gammel udbygning som jeg vil rive ned til foråret. Taget består af gamle grå skiferplader (ca 40x40 cm.) De er selvfølgelig lidt afrundede i kanterne, men ellers hele og uden skår.

Det drejer sig om ca. 400-500 plader.

Vil disse plader være penge værd, eller skal jeg bare knuse dem og smide dem væk?

Jeg mener, der må være nogen som er interesseret i sådanne gamle plader til vedligeholdelse af gammelt tag.

Jeg har søgt lidt efter lignende på nettet, men er ikke stødt på noget.

Alternativt kunne man tænke sig at folk kunne få dem for at pilel dem ned?

Hvad mener I?

Mvh
Peter M
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at der er tale om gamle skiffer plader !

Men ér der tale om skiffer plader, altså af ægte skiffer, en sten art der vist primært er hentet i england netop til brug for tag. Eller er der tale om eternitskiffer ??

Hvis det er det sidste skal du nok være glad for at få nogen til at hente da de oftest er lettere "sprøde" og svære at genanvende. Men håbet er jo altid lysegrønt. Det afhænger også ag hvordan de er monteret, nogle er vist kun sømmede og andre er fugede, det er afhængig af hvem og hvordan de er lagt.

Hvis der er tale om rigtige skifferplader, altså en stenplade. Så er der helt klart værd at bevare. De er også sprøde og svære at håndtere men de har en helt anden værdi, specielt hvis man skal have lavet en ret i et gammelt tag. Så her bør du nemt kunne få nogen til at hente dem og soikkert også få lidt betaling for pladerne.

Hvor har du kigget efter disse plader ??

Du skal nok have fat i noget der ligner nedbrydning eller bygningsgenbrug !! Se evt i DBA og lignende.

Måske skal du tage et par billeder og lægge dem ind her på siden ??

MVH Njord
Njord,

Der er tale om ægte stenplader af skifer - den gode gamle slags. Ikke eternit.

Har pillet et par løse plader ned, og synes egentlig ikke de var specielt 'sprøde', men måske de skal håndteres let hvis de skal sættes op igen.

Tak for svar.

Peter
Hvis de ikke er sprøde er det hele jo langt lettere...

Men jeg har oplevet at de kan være sprøde.

Men jeg mener de har en værdi. Opgiv det areal de dækker så er det nok lettere at sælge dem.

MVH Njord
Jeg ved ikke, om der er et "brugtmarked" for skifer, men jeg kiggede på nye skifertage på en boligmesse, og de var s.... dyre, så principielt burde de vel have en værdi for folk med skifertag. Der er en enkelt annonce i Den Blå Avis på skifer(tag)plader til 15 kr/stk, men de måler godt nok 35x60, så de kan jo ikke direkte sammenlignes.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Vi har ret gode erfaringer med at bytte brugte ting f.eks. i de forskellige genbygmarkeder. Her har de rigtigt mange byggematerialer, og varerne er lettere at komme af med, hvis køberen (byggemarkedet) ikke skal have penge op af lommen, men kan bytte lige over.

Ankergaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis