2 på 1 hegn bygning

Hej LDS

 

Jeg har købt hus, og det hegn som er ud til vejen nu er i så ringe stand at det snart står til udskiftning, og tænker det skal ske her i sommeren

 

Men da det er et ret langt stykke havde jeg tænkt mig at lave det selv istedet for at købe færdige produkter, plus at jeg har stolper til at stå nu i beton som er ret stabile.

 

Der er 2 meter mellem hver stolpe +/- 10 cm med 2 gennemborende bolte som skal skiftes ud. Men hvordan laver jeg det smartest/bedst muligt? Det skal kunne tage lidt støj og skærme af udtil (vejen ligger lidt højere end min grund) så jeg regner med at hegnet skal være 2.30 ca. Lige nu er det ca 180, og når bilerne køre forbi ser de nærmest ikke hegnet, så det kan sagtens trække en halv meter mere  

Jeg havde tænkt mig at lave det sådan at jeg spændte 2 regler på stolperne og bygge et "skelet" imellem stolperne så jeg kan sætte brædder på som 2 på 1 eller hvad det nu hedder, så der kan sættes 3x skruer i højden, top midt og bund Og nede langs bunden vil jeg så lave hardiplank eller lign for at træet ikke kommer ned og får vand. Samt evt grave en hardiplank ned i jorden også, for måske at tage lidt af det ukrudt som kommer udefra, samt gøre hegnet lydtæt.

 

Ville dette være en fornuftig løsning ? Længden på hegnet er i omegnen af 40 meter! Så der skal dælme bestilles skruer og træ hjem i store mængder Evt. også et forslag til hvor man køber det billigst ? Jem&fix er billigst, men tænker man kan få rabat ved stark/silvan eller XL hvis man køber store portioner? Skruer kan jeg købe igennem arbejdet regner jeg med til billige penge. Og maling nok også

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder 1 på 2, fordi man afslutter med at sætte et 4" bræt oven på 2 5" brædder, der er monteret så der bliver et overlap på 10-12 mm i hver side. På den måde er alle brædderne visuelt 4" når man ser på hegnet.

Den type hegn har en pæn og en grim side - hvilken side vil du vende indad?

Hegnsloven foreskriver 180-200 cm, så hvis du vil højere op, bør du aftale det med naboen - også selv om naboen er kommunen.

Ellers er løsningen ok. Overvej sømpistol på trykluft, da sømmene er meget billigere end skruer + at det går noget hurtigere. Jeg hjalp en kunde med at opsætte et 25 m langt raftehegn. Her var det billigere at købe en sømpistol på tilbud + søm end det var at købe skuer. Hvis du ikke har noget at bruge sømpistolen til bagefter, kan den sælges på DBA.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej.
Du kan eventuelt se Regmos artikel der fortæller godt om 1 på 2 beklædning.
http://www.lav-det-selv.dk/artikler/entryid/5/1-paa-2-beklaedning
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også