Støbe nyt gulv

Jeg skal i gang med at støbe gulv på badeværelset. Eller det vil sige, at min onkel (som har været betonarbejder), skal lægge det. Jeg hjælper til. Jeg vil bare være sikker på at vi gør det korrekt.

Vi har brudt det gamle gulv op. Og har planer om at lægge elvarme også. Gulvet er kun 2 m2. 

Nogen der kan fortælle hvor længe det skal hærde før vi kan lægge klinker? Jeg tænker på vådrumsmembranen.

 

Planen er, at gulvet lægges mandag. Så troede jeg jo at vi bare lagde klinkerne et par dage efter. Men nu kan jeg læse om hærdetider på 28 dage, og vådrumsmembran som ikke må påføres før betongulvet er hærdet færdig.

Min onkel siger vi skal vente 3-4 dage, men han har ikke erfaring med vådrumsmembran.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vådrumsmembran smører man på ret hurtig efter at betonen er lagt. En 2-3 dage er ok. Det er korrekt at betonen får sin fulde styrke efter 28 dage, men det har ikke noget betydning her.
Husk at der skal strimler på i hjørner. Det gælder overgang væg-gulv og væg-væg. Ligeledes skal der de rigtige lapper på ved afløb og rørgennemføringer. Men køb et sæt og supplere eventuelt med dele der mangler. Det skal sikkert møres på ad 2 gange for at få lagtykkelse nok.

klinker kan lægges dagen efter membran er færdig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret.

Jeg fik at vide, at den ene væg ikke skal behandles med vådrumsmembran. Det er en trævæg som er pudset op. Jeg fik at vide at der skulle en wedi/litex plade op som i forvejen er vådrumssikret.

Men må man ikke pudse en trævæg op og påføre vådrumsmembran?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Xzebetz på 23-06-2016 22:27
Tak for svaret.

Jeg fik at vide, at den ene væg ikke skal behandles med vådrumsmembran. Det er en trævæg som er pudset op. Jeg fik at vide at der skulle en wedi/litex plade op som i forvejen er vådrumssikret.

Men må man ikke pudse en trævæg op og påføre vådrumsmembran?

Den lette, og måske også mere sikre løsning er wedi pladen, som man skal huske skal være en integreret del af vådrumsmenbramen - dvs strimler og vådrumsmenbran langs alle samlinger mod væg og gulv.

Det er bedst at bruge et vådrumssystem fra én producent, da det er godkendt sådan som system. Jeg har ingen aktier i alfix, men jeg linker til denne brocure, fordi den meget pædagogisk gennemgår alle trinnene i en badeværelsesrenovering: http://www.alfix.com/files/pdf/pdf_printfiler_dk/dk_vaadrumsbrochure.pdf

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for svar. Jeg tjekker linket til Alfix ud.

Nu er der dog opstået en ny udfordring. Jeg har som sagt brudt en stor del af gulvet op. VVS'eren skulle klargøre til unidrain. Den løber langs den ene væg.

Uheldigt for ham, løber der en strø under stedet hvor unidrain skal placeres. Og i samme retning. VVS'eren havde forsøgt i timer at bore igennem. Han ringer så, og siger at strøen er så voldsom han må opgive. Og at jeg skal kontakte en tømrer/gøre det selv, så han kan færdiggøre jobbet.

Jeg kigger så og kan, fra da jeg rykkede gulvet op i køkkenet (tilstødende rum), se at der er tale om nogle mega store strøer. Vi snakker muligvis 20x20 cm eller 30x30 cm. Jeg er jo bange for at det er en bærende strø og VVS'eren har brug for 8x20 cm hul igennem strøen.

Jeg skal hjem og tjekke det op, men hvis det nu viser sig at være en bærende strø, kan jeg så bare lave så stort et hul? Jeg kan ikke garantere at det er placeret center i strøen.

Kan jeg alternativt forstærke strøen der hvor jeg borer hul?

Jeg har snakket med en tømrer og min onkel. De siger begge at det ikke er et problem pga. rummets størrelse. Dog har tømreren ikke set det, så hans vurdering er med det forbehold at han ikke har set det.
Kunne du ikke sætte et billede ind af problemet?
Bjælken kan sagtens forstærkes med 22 mm krydsfiner på hver side.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil mene du skal lade det hærde af noget længere tid.. Dæk det til med plastik og lad det stå et par uger. Hvis du smører vådrumsmembran på for hurtigt, kan vandet ikke trænge så nemt ud. Så kommer det ud i dine andre bygningsdele. Der er meget vand som skal afgives, også selvom I blander det jordfugtigt.
Skrevet af Bygningskonstruktør på 25-06-2016 01:18
Kunne du ikke sætte et billede ind af problemet?
Bjælken kan sagtens forstærkes med 22 mm krydsfiner på hver side.
Hilsen Martin

Jeg får lige taget nogle billeder. Og vil også se om jeg kan bekræfte størrelsen på strøen.

 

Nå, fik ikke taget billeder. Jeg var i Stark for at købe kopbor og en af sælgerne var uddannet tømrer. Han sagde også, at som udgangspunkt bør det ikke være et problem. Ikke når det "bare" er en strø. Så efter at 2 tømrere og min onkel ikke mente det var et problem, så gik jeg igang da jeg også var i tidsnød. 5 timer tog det at at komme igennem med bor og stmmejern.. Væggen står der endnu.
Vi har nu støbt gulvet og det har fået lov at hærde i syv dage. Vi primede det i dag og jeg forventer at påføre vådrumsmembran på imorgen.

Jeg har dog et spørgsmål. Den gamle opbygning var glasvævsfilt direkte på en membran. Jeg har fjernet alt glasvæv og membran. Hvilket betyder at væggene er ret lige, men stadig med en masse "buler" efter fjernelse af glasvæven.

Kan jeg bare påføre membran uden at spartle ud?

Der kommer klinker op som dækker disse ujævnheder. Men vil det give problemer i forhold til membranen?
I forhold til membranen, kun at du skal være omhyggelig med at membranen ikke bliver brudt der. Jeg går ud fra at du mener huller og ikke buler. I forhold til fliser afhænger det lidt af størrelsen. Hvis det er mosaik, er det vigtigt at væggen er helt lige da ALLE buler og lunker kan ses i fliserne. Hvis det er 60 x 120 som jeg satte op igår er det kun vigtigt at væggen er lige og i lod og uden buler, da der går en god halv spand lim til hver flise og mindre huller har ingen indflydelse på hvordan flisen sidder. Hvis det rent faktisk ER buler som du skriver, vil jeg anbefale at slibe dem ned, da de kun giver problemer ved opsætning.

km
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også