Blænde vindue

Hej,

I min entre har jeg et vindue ca 40x40 som sidder lige der hvor jeg gerne vil sætte et indbygnings-skydedørsskab. Træls.... Ved godt at den "rigtige" løsning vil være at få mureren til at mure det op med gasbeton indvendig og de gule mursten udvendigt, som den nuværende konstruktion. Men vil egentlig være lidt ærgelig over at få en tydelig kvadrat midt på murstensvæggen, hvor der vil være tydelig nuanceforskel.

Så.... vil det kunne være en mulighed, at lukke vinduet til fra indersiden, med et træskellet og en gipsplade? (Jeg står alligevel for at skulle have væggene i entréen skal have nyt væv på... )
Men min bekymring er om det er noget bøvl ift fugt i det mellemrum der vil være imellem gipspladen og vinduet.

Hvad tænker LDS folkene?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at hvis det skal laves, så skal det laves rigtigt, for den anden løsning bliver noget bøvlet med tiden.

Din største bekymring er det kosmetiske når det nuværende vindueshul skal lukkes. Kunne der være et sted på dit hus - f.eks. inde i en carport eller en smal passage langs skel, hvor man kunne tage de mursten der skulle bruges til at lukke hullet ved siden af den hoveddør? - så passede de i farven. Så er der fugen tilbage, men den er nemmere at løse. Dobbelt murer arbejde, men pænere resultat. Afslut med isolering og gasbeton indvendigt - det er det mindste problem.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for inputtet
Hvad er det du tænker der kan blive noget bøvl senere hen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis ikke det hulrum der opstår mellem din nye indervæg og den indvendige side af vinduet bliver ventileret, kan du få problemer med ophobning af fugt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Men vil det ikke kunne løses ved nogle ventilationsriste som kan sidde inde i skabet så det ikke er synligt?

Det vil nok bare gøre det værre, når varm indeluft afkøles mod vinduet og afgiver kondens. Og hvor meget ventilation kan man regne med at der er i et skab? Du kan montere ventilationen i vindueskarmen, hvor den burde sidde med sådan en: http://www.bauhaus.dk/vinduesventil-32-hvid-fresh.html

Så ville jeg etablere en tæt dampspærre mellem vinduesåbningen og den nye væg og isolere med min. 150 for at undgå et koldt område på væggen, som kan tiltrække kondens, der senere kan give skimmelsvamp.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vil du sætte dampspærren op af vinduet? Så det altså bliver:
Vindue-dampspærre-isolering-gipsplade

Risikerer man ikke at fastholde fugten i vinduesrammen så?
Btw - vinduet er fast og har ikke åbning.
Skrevet af steelman på 30-06-2016 20:02
Vil du sætte dampspærren op af vinduet? Så det altså bliver:
Vindue-dampspærre-isolering-gipsplade

Risikerer man ikke at fastholde fugten i vinduesrammen så?
Btw - vinduet er fast og har ikke åbning.

Set indefra: Gips, dampspærre, isolering, udluftet hulrum mellem isolering og vindue.

Selv om vinduet er fast, kan der vel stadig etableres udulftning i karmen.

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Ah okay...
Men hvordan dælen kan jeg skære karmen i vinduet så ventilen kan være der?

Normalt laver man en sprække i karmen ved at bore en række huller, fjerne mellemrummene og montere ventilen.

Jeg mener stadig, at du burde fjerne vinduet og mure hullet op som angivet først i tråden.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Så er jeg kommet lidt videre med "projektet". Tror løsningen i første omgang bliver, at sætte en gasbeton klods (HH plade) i hullet og lime det til. Og putte noget isolering i mod ruden. Så må jeg en dag finde nogle mursten der passer og få mureren over til at lave den udvendige del ved lejlighed....
Tak for inputs!!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også