Blænde vindue

Hej,

I min entre har jeg et vindue ca 40x40 som sidder lige der hvor jeg gerne vil sætte et indbygnings-skydedørsskab. Træls.... Ved godt at den "rigtige" løsning vil være at få mureren til at mure det op med gasbeton indvendig og de gule mursten udvendigt, som den nuværende konstruktion. Men vil egentlig være lidt ærgelig over at få en tydelig kvadrat midt på murstensvæggen, hvor der vil være tydelig nuanceforskel.

Så.... vil det kunne være en mulighed, at lukke vinduet til fra indersiden, med et træskellet og en gipsplade? (Jeg står alligevel for at skulle have væggene i entréen skal have nyt væv på... )
Men min bekymring er om det er noget bøvl ift fugt i det mellemrum der vil være imellem gipspladen og vinduet.

Hvad tænker LDS folkene?
Hej, I min entre har jeg et vindue ca 40x40... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa. Genoptager lige her igen, da jeg nu skal igang med det
Den multiplade/HH plade jeg sætter i hullet er jeg lidt usikker på hvad der er smartest. Hvis jeg blot skærer den i de 40x40 som hullet er frygter jrg lidt at den kan vælte ud, hvis den ikke er fæstnet i siderne. Så tænker at dele den i to fx 20x40 og sætte lidt jern i mellem for at fæstne dem til væggen. Men hvordan afslutter man smartest i toppen hvor der jo bliver nødt til at være lidt overskuds plads? Fylder op med ekspantionsskum eller murer til med noget pudsmørtel http://www.weber.dk/facade-og-mur/produkter/pudse-og-fugemoertler/weber-pudsemoertel-kc-5050700-bakke-0-2-mm.html som jeg har en rest af?

når man limer med multiblokke skal der et lag lim på, og så skal plader stødes helt sammen.  Det kan man så ikke når man skal putte en firkantet blok ind i et hul, så vil limen skrabes af fladerne.
Du saver den så i 2 stykker, med et skråt snit. Hvis du f.eks. mærker op 5 cm inde i bunden, og 10 cm inde i toppen og saver over imellem disse punkter. Så får du et stort stykke som er 30cm øverst, 40 cm høj og 35 cm i bunden. Det store stykke smøres på 3 sider og sættes ind, og presses godt til siden i hullet
Forinden er den øverste kant på 30 cm skåret en lille smule skrå, så du kan efterfylde med lim, med en spartel, fugeske ell. lign tyndt.
Så har du en lille trekant tilbage som du skærer 1 cm fra i toppen og 0,5 cm i bunden hvis den passer meget snært. Så højden kun bliver 38 - 38,5 cm Er hullet lidt større skal der mere af i bunden, så den ikke kommer helt ned at stå. Den smøres på alle 4 sider, og løftes på plads. Så glider den ned og presser godt på den skrå savede side og kommer til at sidde stramt. Den 0,5 - 1,5 cm sprække du får øverst og nederst kan udfyldes med resten af limen evt. blandet med lidt sand så du får en stivere og mere fyldig masse at arbejde med.
Det er ikke nødvendigt med skruer eller jern i sådan en situation.

Husk at alle flader forinden fugtes, og at  banke stykkerne præcis på plads ret hurtigt idet limen tørrer meget hurtigt. Al overskydende lim skrabes af, det er meget vanskeligt at slibe i bagefter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Genialt, Erik! Den havde jeg dælme ikke lige kringlet selv. Tusind tak for svaret!

Det er faktisk sådan man gør i nybyggerier. Der vil man helst ikke have små stykker tæt på døråbninger m.m. Så man begynder fra hver side på en væg og så kommer der sådan en trekant i et sted midt på. i det tilfælde kan man save toppen af trekanten ren inden man kommer med næste lag, og der bliver ikke nogen sprække.

Her kan du se en video om hvordan man bygger en skillevæg. Ca 8 minutter henne vises trekant princip. Om du vi skære som jeg beskriver eller som videon må du se hvad passer bedst.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det. Jeg har godt set videoen, men det drillede mig lidt at der jo er lukket i toppen af vinduesåbningen (eller hvad man nu skal kalde det), hvor der jo på videoen er helt frit over. Men cowboy-tricket med at skære den øverste kant lidt skrå, var kodeordet for mig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også