banke/knirke lyde fra radiator

Hej Alle

Jeg har et problem i 1/3 af mit hus, det banker i mine radiatore i 1/3 af husets + (gulv/væg, svært at høre) jeg har søgt på problemet, og flere steder er svaret de "normale problemer" radiator skal udluftes, trægulv sidder i spænd om rør ved radiator, radiator der glider i ophæng eller det er rør der giver efter i gulv ved varm/kold vand gennemstrømning.

Det underlige er at de bankende lyde kommer også hvis jeg bruger brugsvandet i badeværelset, så om jeg tænder for radiator eller bruger brugsvandet så begynder det at banke og knirke, jeg har haft 5 forskellige vvs firmaer ude, men ingen har kunne svare på problemet

kan det måske være fordi både brugsvands rør og fjernvarme rør ligger op ad hinnanden?

det er et 2-strengs anlæg med direkte fjernvarm jeg har, huset er bygget i 1972, der er efterfølgende lavet gulv varme mange steder inkl. det badeværelse hvor problemet er.

er der måske nogle der kender dette problem, eller kan komme en et bud på hvad det kan være

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver et skud - vandet løber den forkerte vej gennem en ventil f.eks. radiatorventil og eller vandet løber for hurtigt gennem en ventil, der så har svært ved at lukke. Der er en pil på de fleste ventiler. Der kan også være byttet om på to rør, så vandet løber "baglæns" gennem en ventil, der umiddelbart sidder rigtigt. Hvis både forbrug af brugsvand og varme foranlediger bankelydene, ville jeg først undersøge installationen fra begyndelsen - dvs der hvor fjernvarmen kommer ind og indtil den bliver fordelt til varme og varmtvandsbeholder. God jagt :-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej ViFixerDet

Tak for dit svar

Jeg har været anlægget igennem for at være sikker på det div. radiator bliver varm i den rigtige side først, samt at alle ventiler vender rigtigt, jeg havde faktisk en returløbsventil der vendte forkert, men den har jeg vendt dog uden held

Hvad med din gulvvarme? - har du fremløbs- eller retur ventiler og løber vandet den rigtige vej?

Kontra ventilen ved returløbet - den påvirkes både ved burg af varmt vand og varme.

Trykdifferensventilen?

Jeg tillader mig at antage at alt er udluftet grundigt og at der ikke er nogen steder der ikke kan udluftes.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det lyder som om du har en kontra ventil på dit indløb, og når du laver hurtige/bratte ændringer i hastigheden på vandet (underordnet om det er forbrug eller fjernvarme) så banker det i rørene grundet vandet "hopper" i tryk, da det hverken kan komme frem eller tilbage
Har du en tryk-akkumulator installeret i dine 2 (3) vandledninger? hhv. Fjernvarme ind, koldt vand og måske også varmt vand (sidstnævnte er ofte udeladt, da VVB + koldt vands akkumulatoren kan tage det meste i varmt vands ledningerne).

 

#ViFixerDet
Yep gulvvarmen løber den rigtige vej, Der sidder en Trykdifferensventil ude ved varmeveksleren, på returløbet, den ene VVS mand jeg havde ude var inde på det måske kunne være den, men da den ikke sagde en lyder, og det også kom når vi brugte brugsvand på det ene badeværelse var han ikke sikker.

#Steensen
Tak for for svar
Jeg er i tvivl om der sidder en kontraventil på mit indløb, men det er korrekt jeg har hverken VVB eller akkumulator på mit anlæg.
Banke lydene kommer når vi tænder for en af 4 radiator eller gulvvarme i badeværelset, eller når vi bruger brugsvand i badeværelset, det jeg bare ikke kan få til at passe er det kun er et problem ved 4 radiator + gulvvarme i badeværelset, resten af husets radiator og gulvvarme er der ikke noget problem med, der kommer ingen lyde når disse bliver brugt
Annonce
Du skriver det er et "2-strengs direkte fjernvarme anlæg", men nu snakker du om "ude ved varmeveksleren".
Venligst udspecificer dit anlæg, så er det nemmere for os andre at komme med korrekte antagelser/råd.

Direkte fjernvarme = fjernvarme vandet løber i dine radiatorer + gulvvarme, men f.eks. en kryds varmeveksler til varmt forbrugsvand, eller en VVB til formålet.

Indirekte fjernvarme er når du har en (eller flere) kryds vekslere/VVB der varmer dit eget lukkede central varme anlæg op, og kun har fjernvarme vandet igennem kryds-felterne (og evt. VVB).

Kan du evt. lave en skitse af dit anlæg?

 

#Steensen

Jeg har oploadet så god en skitse jeg har mulighed for at lave, samt en plantegning over de rum hvor problemerne er i samt udpeget hvilke radiator/gulvvarme/håndklædevarmer der giver problemer.

og det er kun i det rum der hedder "Bad" der også giver problemer når jeg bruger brugsvand

håber det giver et bedre indblik i hvad mit problem er

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis