Byg selv: Skjuler til kapilærkasse

Hej,

Jeg skal have bygget en skjuler til en kapilærkasse med hjul under. Jeg er lidt i tvivl i forhold til valg af materialer og efterfølgende behandling.

Behandling: Jeg vil gerne ende med et mat slidt/drivtømmer look. Kan jeg bruge f.eks. junckers drivtømmergrå olie og derefter forsegle overfladen yderligere med en anden mat lak? Har i andre forslag til at opnå et slidt look - andre olier eller alternative behandlinger?

Materiale: Jeg havde egentligt tænkt mig at bruge ubehandlet træ (tænker det er nemmere at opnå et slidt look) - burde jeg vælge trykimprægneret i stedet, da kapilærkassen skal stå udenfor? Eller kan jeg godt bruge ubehandlet træ - med den rette behandling?

På forhånd tak for gode råd!

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har for år tilbage lavet noget tilsvarende. 

Jeg brugte ganske almindelige ubehehandlede brædder (gran tror jeg). Efter samlingen af kassen fik den en tur med højtryksrenseren, så den blev lidt flosset og uens i overfladen. Der efter en tur med ukrudtsbrænderen, så de strittende fibre blev brændt af og kanter og knaster fik en brun/sort svidning. Derefter blev det lyse træ bejdset med en drivtømmergrå nuance og til slut efterbehandlet med en mat eller halvmat lak (nu kan man købe lak og bejdse i et produkt, link). Kassen holder ikke evigt, Men hvis du konstruerer den med en "vandafviser" øverst, og der ikke er jordkontakt med træet hverken i eller under kassen, så skal den nok holde en del år. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis