Navn på værktøj søges

Hej

Jeg håber der findes et værktøj alla

http://www.swedline.lifter.dk/rullebaner.html

http://www.xn--kkkenvogne-0cb.dk/rustfri_saksevogn_el.jpg

Det jeg søger, er den justerbarhøjde funktion i en mindre udgave.

Jeg har lavet en sliske til min overfræser, så jeg kan rette et stort skævt stykke træ op. mere eller mindre efter anvisningen på denn video: https://www.youtube.com/watch?v=J0SDvKHcL5M

det er dog ikke uden udfordringer, da fræsejernet kun går 8mm væk fra slisken, dvs. jeg skal kunne få træstykket ret tæt på fræsejernet, og det er ikke lige til. så er resterne for tykke, så er de for tynde, det ville være optimalt at kunne justerer afstanden mellem fræsejernet og træet på en nem måde.

vh

morten

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du skal stole på noget justerbar a.la. det du viser. Det er slet ikke stabilt nok. Jeg ville save nogle spån eller krydsfiner plader og forhøje dit bord med imellem glideskinner.
Og så ville jeg forsænke overfræser ned i Slæden så du kommer længere ud med fræser end de 8 mm. Og sidste forslag man kan købe ekstra lange fræsejern.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
der findes ikke et bord hvor man højdejusterer midten?
men ja, det ville være en god ide at fjerne noget af tykkelsen på bundpladen i slæden, så der er mere end 8 mm. de giver også lidt mere fleksibilitet med hensyn til at forhøje bordet mellem glideskinnerne.
Jeg prøvede at lave bundpladen tyndere, hvilke resulterede i at den begyndte at bøje, og kunne presses ned - så den holdt ikke højden.
Hvor kan jeg købe lange fræsejern henne? tror det er løsningen.

Du behøver ikke at lave din bundplade tyndere, den bør endda måske forstærkes lidt med en sarg over på hver langside. Derimod kan du lave så stort et hul i bunden af den, at fræseren lige dumper igennem.
Under hele bunden af din slæde skruer du en 3 mm alu. eller jernplade. Den skrues op i slæden med godt undersænkede skruer. Der skal så bores huller i denne så fræse jern går igennem, samt de 4 skruer der skal holde den.
Det vil være mindst lige så stærk, men kun 3 mm tyk set ud fra fræse jernet.

Hvis du googler >overfræsejern< kommer der mange muligheder. Her er et link til den første. Der er bl.a. nogle 60 mm men så skal der være 8 eller 10 mm skaft


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor laver du ikke dine glideskinner mindre efterhånden som dit "skæve træ" bliver mindre?(og forhåbentlig mere jævnt)
Eller klodse det op på noget xfiner, hvor man hurtigt kan "løfte" det ved hjælp af kiler i begge ender.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Du har ikke mulighed for at kører forbi en snedker med dit træ, også få det igennem en afretter også en tykkelseshøvl? Det kan de gøre på ganske kort tid. Og det burde ikke koste mange hundrede kroner.
Men det jo muligt du er ligesom mig, og bare absolute skal gøre det selv, fordi man kan. Og ikke nødvedigvis fordi det er nemmere at gøre selv :p
stykket er forstort til en tykkelseshøvl.
Skrevet af mkalle på 30-06-2016 12:27
stykket er forstort til en tykkelseshøvl.

 

ahh mon dog. :p  på et snedkeri har de jo maskiner der kan tage ganske store planker. både i breden og tykkelsen. og ikke kun 30-40cm som de alm hobby maskiner kan.   Det jo værd at undersøge, hvis ikke du allerede har gjort det.

 

Det man typisk bruger det system til er stykker som er helt ude af facon. Det kan f.eks. være en del af en trærod, eller en stamme som har en gren ud til siden. Der kan godt blive nogle spektakulære skiver af sådan stykker, men de er normalt ikk "velkomne" på et snedker værksted.
Jeg har også nogen gange sat en 10 mm møtrik eller nogle spændskiver ned på skaftet af fræsejern inden det bliver spændt fast. Så forlænges det 8-9 mm ud. Man skal naturligvis være sikker på at konus har godt fat i skaftet, så det ikke løber af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis