Carport/overdækket terasse - matrialevalg

Så er der snart sommerferie, og der skal der bygges lidt
 
Jeg har planer om at bygge en carport/tag over en flisebelægning der støder op til enden af vores bygning, så man kan bruge den som overdækket terasse om sommeren og carport om vinteren.
 
Området der skal overdækkes er 7.20m lang og 4.00m bred
Den ene ende af overdækket skal monteres på endemuren,  også gå de 7.20m ud fra bygningen.
Taghældning regner jeg med skal være et fald pr meter på 1 cm, dvs ca 7-8 cm fald total.
Afstand mellem spær 80 cm
Afstand mellem lægter 90 cm
Stolper graves 90-100 cm ned
 
Til det har jeg valgt følgende matrialer:
 

Type Mål Længde Antal
Spærtræ til rem 45x195 360 10
Stolper trykimp. 97x97 330 6
Lægter ubehandlet 38x57 420 10
Spærtræ (understøttelse og murrem) 45x195 420 3
Hulplader (samling af spær) 80x180   5
Bjælkesko til spær 45x167   5
Trapetzplader (klar) 109x360   8
Skruver til tagplade     ?
Lægtesøm 4,5x110   1
Skruver til montering af rem på mur (gasbeton)      
Beslag til montering af spær/rem på stolpe     12

 
 
- Mine spørgsmål er
1. Er matriale valget godt nok? - den skal være 7.20 lang, så regner med at sætte to stk spærtræ sammen, understøttet af spærtræ og stolpe


2. Jeg har nogle sorte cembrit tagplader og skruver liggende, vil konstruktionen kunne bære det tag?

3. Montering af remen på muren, er det blot karmskruer? det er en pusset gasbeton mur.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har ikke tjekket materiale antal. det vil nok kræve en tegning for at forstå hvor f.eks. de 3 regler på 45x195 placeres og hvor de 80 cm mellem 'spær' måles...personligt vil jeg vælge en mindre lægte afstand når der er tale om klar trapez plade - 50 cm er nok mere passende - 90 cm er helt klart at presse citronen.
jeg ville også undlade stolper i jord, istedet støbe nogle beton sokler evt nogle forstøbte beton sokler (de koster ik meget). endelig ville jeg pga estetik vælge nogle stolper i en større dim. end 97x97. nok mere 150x150 det ser bare meget mere solidt ud end et par tændstikker.

der skal nok laves et par afstivninger mellem stolper og rem for at sikre at konstruktionen ikke står og rokker - 2-4 stk stratetisk placeret vil gøre konstruktionen helt stiv.
(se billede i denne artikel om hvad jeg mener https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168645 )
de behøver ikke være så lange som på billedet, 30-50cm kan gøre det.
dem laver du af overskud fra stolper og saver i smig og fastgør til remmen/stolperne.

mht. fald ville jeg fortrække noget mere end 1 cm/m for at sikre at blade glider væk i regnvejr. dvs. f.eks. 7 cm/m - lav faldet til siden istedet for i længderetningen, det giver mulighed for en betydelig stejlere hældning. trapez plader kan godt fåes i 420

mangler der ikke en tagrende ? og er der trapez plader nok til taget inkl overlap?
hvis du tjekker plastmo's vejledning kan du se at min. lægte afstand er 70 cm, men vælg som sagt mindre på f.eks. 50.
min. hældning er 3 cm/m ved dobelt overlæg, uden overlæg er det 10 cm/m.

overlap i længde retning skal være 20 cm og ske ved en lægte.
Skrevet af NielsChr på 21-06-2016 17:37
jeg har ikke tjekket materiale antal. det vil nok kræve en tegning for at forstå hvor f.eks. de 3 regler på 45x195 placeres og hvor de 80 cm mellem 'spær' måles...personligt vil jeg vælge en mindre lægte afstand når der er tale om klar trapez plade - 50 cm er nok mere passende - 90 cm er helt klart at presse citronen.
-> De tre spær skal bruges, et på muren, et mindunder der hvor spærene samles også i enden af taget, så det understøttes.

jeg ville også undlade stolper i jord, istedet støbe nogle beton sokler evt nogle forstøbte beton sokler (de koster ik meget). endelig ville jeg pga estetik vælge nogle stolper i en større dim. end 97x97. nok mere 150x150 det ser bare meget mere solidt ud end et par tændstikker.

der skal nok laves et par afstivninger mellem stolper og rem for at sikre at konstruktionen ikke står og rokker - 2-4 stk stratetisk placeret vil gøre konstruktionen helt stiv.
(se billede i denne artikel om hvad jeg mener https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168645 )
de behøver ikke være så lange som på billedet, 30-50cm kan gøre det.
dem laver du af overskud fra stolper og saver i smig og fastgør til remmen/stolperne.
-> Yes det havde jeg også i tankerme - det var bare sådan grov hvad jeg skulle bruge.


mht. fald ville jeg fortrække noget mere end 1 cm/m for at sikre at blade glider væk i regnvejr. dvs. f.eks. 7 cm/m - lav faldet til siden istedet for i længderetningen, det giver mulighed for en betydelig stejlere hældning. trapez plader kan godt fåes i 420
Problemet med at lade faldet være i til siden, er at der på muren er et vindue, der vil den bjælke komme til at ligge ned over hvis der skal være fald den vej

mangler der ikke en tagrende ? og er der trapez plader nok til taget inkl overlap?
-> Ja tagrende mangler der, ja for søren overlap det have jeg da helt glemt.

 

 

 

 

Skrevet af NielsChr på 21-06-2016 17:46
hvis du tjekker plastmo's vejledning kan du se at min. lægte afstand er 70 cm, men vælg som sagt mindre på f.eks. 50.
min. hældning er 3 cm/m ved dobelt overlæg, uden overlæg er det 10 cm/m.
-> Ja kan se jeg nok skal ha lidt flere lægter, det er jo heller ikke dem der koster
Gad vide om en konstruktion som den her kan bære cembrit tagplader, hvor kan man finde ud af det?

overlap i længde retning skal være 20 cm og ske ved en lægte.

 

 

 

 

Remmen på muren behøver ikke at være 195 høj, du kan nøjes med 95 (den understøttes jo i hele længde retningen med skruer i mur for hver 60 cm)
Derved vinder du 10 cm som passende kan bruges til fald som er væsentlig større end de planlagte 1 cm/meter.
Samtidig kan du undvære dine remme i længderetningen. Sæt 2 regler på 45x195 på tværs mellem midter stopler (en på hver side) og 1 ved yderstolper og erstatte alle lægter med regler på 45x145.
Evt. Afstivning som omtalt ovenfor skal være på tværs ved de 2 yderstolper.
Tag konstruktion bliver derved ikke så høj og måske noget pænere at se på, det giver nok også lidt frihøjde ved muren.
Evt sav et hak i mur remmen så vinduet stadig er helt fri.
Forbrug af træ:
2 stk limtræ stolpe 150x150 a 200 cm (lav side)
2 stk limtræ stolpe 150x150 a 220 cm (høj side)
1 stk 95x45 a 4,2m (murrem)
3 stk 195x45 a 4,2m (tværgående remme)
20 stk 145x45 a 3,6m ("lægter")
8 stk trapez a 105x420 ( eller cemberit.)

Jeg er gået ud fra du skal holde dig under 2,5 meter i total højden. Ovenstående giver 225 cm fri højde i den høje side og 205 i den lave side.
Tjek også om midter stolper kommer til at genere bildøre. din carport er bred, så nok ikke et problem. en klasisk fejl er at midter stolper står lige ud for en dør som så er svær at åbne. Måske de ikke skal stå præsis i midten (for at få bilen helt ind under tag), din næste bil er måske 50 cm længere.

Jeg er ikke statikker, men kan se at cemberit vejer ca. 14,5 kg per m2. Hurtigt overslag over vægt: Du har frit spænd på 3,6 (ved 30 cm udhæng) på de tværgående 195x45. De kommer hver til at bære ca. 94 kg plader +vægt af 145x45 regler
59 kg. På de langsgående 145x45 regler kommer de hver til at bære ca. 21 kg cemberit plade. Dertil sne belastning.
Jeg vil tro det går an.
Annonce
I midten vil ovenstående forslag have tværgående remme som har frihøjde på h.h.v 185 og 205. De omtalte frihøjder ovenfor er når man går ud i siderne..

Hej Niels

Sådan havde jeg da slet ikke vendt det i hovedet

Det lyder da som en super ide med at bruge noget mindre tømmer til rem på huset, og bruge reglar istædet for lægter, det giver som du siger en noget mere let konstruktion, samtidig med at den er holdbar

Siger rigtig mange tak for den fine beskrivelse, det vil jeg da lige studere nærmere

Mvh Per

Go vind med projektet.
Hvis økonomien er til det, så gå efter cemberit løsningen, specielt hvis huset også har samme tagtype.
Det vil være stærkest og pænest med tværgående remme som er savet ind i stolper - det er ikke svært med en god skarp KVALITETS håndsav.
Du skal bruge nogle store gennemgående bolte til af fastgøre dem.
jeg er nu bekymret for den lille taghældning. 1 cm pr m. er ikke meget. og når du så nøjes med de skod-plader, skal der en ordentlig overlapning til, for ikke at få tilbageløb af regnvand.
Hvis taghældningen skal være så lille - og i det hele taget - ville jeg vælge termoplader. Du kan nøjes med færre lægter og længere mellem spær og får et DRYPfrit tag. F.eks. Rias laver plader der er så lange som du ønsker. Men bemærk at et fad på min 5 cm pr meter er anbefalet alle steder!

 

Skrevet af NielsChr på 22-06-2016 12:29
Go vind med projektet.
Hvis økonomien er til det, så gå efter cemberit løsningen, specielt hvis huset også har samme tagtype.
-> Ja det vil faktisk være billigere da jag har en ordenlig stak cembrit plader liggende fra den gang vi fik skiftet på huset, enkelte havde smidt malinigen, men forsikringen skiftede hele den ene side - så der er mange plader der er rigitg fine.
Det vil være stærkest og pænest med tværgående remme som er savet ind i stolper - det er ikke svært med en god skarp KVALITETS håndsav.
Du skal bruge nogle store gennemgående bolte til af fastgøre dem.
-> OK Super Tak!

 

 

 

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis