Utæt sålbænk/saltudtrækninger i murværk

Jeg flyttede for et par år siden et vindue og støbte i den forbindelse en ny sålbænk. Desværre har jeg efterfølgende fået ret voldsomme saltudtrækninger i murstenene under.

Det er svært at se på billedet, men murstenene under og omkring sålbænken er mørkere end de omkringliggende sten.

Jeg tænker det må være fordi sålbænken er utæt, og at der derfor trænger fugt ned i murværket.

Spørgsmålet er så, hvad jeg har gjort galt. Sålbænken er støbt på stedet. Lagde et stykke murpap på murstenene og et stykke tentorstål i midten. Støbte i ren beton blandet af cement og grus.

Skal jeg støbe en ny, og i så fald hvordan, eller kan jeg tætne den nuværende?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ikke godt ud.

Lavede du en vandnæse på undersiden så vandet ikke løber ind til muren?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Ja, der er vandnæse under. Sålbæken er udformet på samme måde som de andre 90 år gamle, der sidder i retsten af huset. Så jeg tænker, at det må være betonnen, som ikke er tæt - selvom det undrer mig at pappet under ikke stopper fugten.


Alt det hvide kan i øvrigt børstes af, og så ser det ikke nær så slemt ud.

Men det er kommet igen i løbet af vinteren.

Det bliver ved med at komme indtil muren er tør.

Hvilken blanding brugte du da du lavede betonen?

Har du prøvet at sprøjte vand på og se om vandnæsen virker?

Kan der komme vand - slagregn - bagom sålbænken eller i siden mellem mur og sålbænk?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Er salpeterudtræk på mur ikke et spørgsmål om tid før det går væk af sig selv. Altså at regnen vasker det væk, for naturligvis kommer der regn på en ydermur.

Jeg har læst at salpeterudtræk er en kemisk reaktion imellem vand og kalken i mørtelen. Og at det ofte skyldes opmuring med meget våde sten eller med meget vand. Og at det som sagt forsvinder med tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan godt være det forsvinder med tiden, men jeg har en mur på et udhus, som er muret op i 1929 og den laver stadig de flotteste kalkudblomstringer hver gang den bliver fugtig.

Du kan læse mere her: http://www.aalborgportland.dk/media/pdf_filer/2010_de_upopulaere_kalkudblomstringer_-_lk.pdf

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis