IPE 300 mm, spænd på 7,5 m

Hej 

Jeg er ved at undersøg muligehden for at bygge en garage med faldt tag. Tagkonstruktion vil være normal opbygget. Jeg har en IPE 300 mm til at ligge og er i tvivl om den kan holde til et spænd på 7.5 m. Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe. 

Jeg forstiller mig tag kommer til at se sådan ud:

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ikke et problem. For et let tag 30kg/m2 og sne 80kg/m2+50% sikkerhed, giver en udnyttelse på 33% af profilet ift. brud for stålkvalitet S235. Nedbøjning vil være ~10mm når det er værst.

 Certificeret Statiker

Tak for svaret. glemte at skrive at taget er med tagpap, kysfiner osv. ved ikke om det går ind under let tag. umiddelbart synes jeg ikke 80 kg sne lyder af meget. som jeg kunne læse mig frem til så vejer 1 m3 sne ca 400 kg
Det går under let tag!

Hvis du følger konstruktionsnormerne findes 0,8kN/m2 svarende til 80kg/m2. I normerne regnes sneens tyngde til 200kg/m3. Dvs. at der regnes med 400mm sne. Dertil tillægges en sikkerhed på 50% svarende til 120kg/m2 hvilket er 600mm sne.

 Certificeret Statiker

Okay. kender du til siden http://www.bygningsstaal.dk/beregner.html?
Hvis ja, hvad vil "afstand til punktlast" sige? sådan som jeg forstår det er punkterne mellem de steder du har last på bjælken.

Eksempel: hvis du skriver du har en spændvidde på 8 m og derefter skriver 1 m i "afstand til punktlast". Vil det sige du har 8 punkter hvor du har en last. er det rigtig forstået?

Den regner kun med én punklast. Du kan se det ved at indsætte 1kN karakteristisk, afstand 1m, længde 8m. Som du skriver det vil det give 7 punktlaster á 1kN, hvilket medfører at den karakteristiske reaktion bør være
7 x 1kN x 0.5=3,5kN. Den er kun 0,9kN, hvilket antyder at der kun er én punktlast. Du skal iøvrigt være opmærksom på at du selv skal differienter mellem karakteristisk og regningsmæssig lastforhold.


 Certificeret Statiker

Annonce
Se i øvrigt vedhæftede fil for beregning af en stålbjælke!

 Certificeret Statiker

mange tak for hjælpen, så kan jeg med ro i sindet gå videre med projektet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis