Hus salg; udbedre k3 manglende ventilation af skråvægge

Hej

Vi står og skal have vores hus på markedet og har fået lavet før tilstandsrapport. Vi var godt klar over at der var en K3'er på taget, da tidligere ejer har ført isolation helt ud til taglægter i skråvægge i en gammel murermester villa uden undertag. Så det kommer ikke som en overraskelse, men da vi skal til at sælge vil vi naturligvis gerne se på hvilke prisvenlige alternativer der er til at udbedre forholdet. Den optimale løsning er fjerne tagbeklædning og lave korrekt undertag og på med tagbeklædning, men det er desværre også en opgave til over 200 store.

Vi har som udgangspunkt selv forsøgt om man kunne fjerne de øverste 100mm isolering via to lægter med skruer stikkene ud til at gribe fat med, men isoleringen splittes helt ad og det bliver noget værre noget.

En tømrer har da forslået at vi lægger en masonitplade oven på isoleringen for så at klemme to lægter mellem taglægter og masonitpladen, som så vil presse ned på isoleringen. Denne løsning synes overkommelig og vil skabe de 50mm ventilation som der kræves og kunne laves for under 2000,- plus arbejdstiden, men vil det være en acceptabel løsning?

Der er fortsat ikke undertag og nu udsættes masonitpladen for den evt. dryppende kondens, jeg frygter for evt. skimmelsvamp, men tømreren mener at pladerne vil tørre via ventilationen.

Mange tak
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes nogle plader der er beregnet til undertag, de ligner masonit, men er imprægnerede og beregnet til formålet.
Som jeg husker hedder de huntonit (staveplade)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej.
Det hjælper ikke rigtig noget at ligge en plade ind. så rykker i bare ventilationskanelen til mellem pladen og isoleringen. Ventilationen skal ske mellem undertag og isolering.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Men der er jo netop ikke noget undertag. Er formålet med ventilationen ikke at den bærende konstruktion er ventileret?
I dette tilfælde vil fugt mellem isolation og pladen ikke påvirke bærende dele om end ikke være at fortrække uanset.

Findes der andre løsninger når skråvægge er isoleret så dette støder mod lægter?

Ventilationens formål er at bortlede den kondens som måtte være kommet indefra gennem små utætheder i dampspærren, samt i tilfælde uden undertag den fugt kondens, slagregn og fygesne udefra kan medføre.

Jeres tømrer er ikke helt gal på den. En diffusionsåben oliehærdet masonitplade, som f.eks. huntonit må godt lægges ovenpå isoleringen, hvis dampspærren er korrekt udført. Ved at sammenpresse isoleringen reduceres isoleringsevnen dog tilsvarende. Der skal tages højde for at pladen vil bue svagt op mod taget ved sammenpresning, når ventilationsåbningens størrelse beregnes. Hvis jeg var jer, ville jeg præsentere tømmerens løsning for den byggesagkyndige, som har lavet før-synet - det er i sidste ende ham der skal fjerne anmærkningen.
 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det kunne være godt at vide hvilken type tag du har. Jeg har sikret mig afstand ned til isolering (som er med huntonit undertag) Det er gjort med noget rionet. Min teori er at så er det da diffusions åben. ! !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Vi er klar over at isoleringsevnen forringes af at isoleringen presses, men det er et kompromis vi er villige til at gøre mod at få skabt den nødvendige ventilation. Hvis jeg forstår dig ret ViFixerDet, mener du godt at man kan lave denne løsning med en huntonit plade presset ned mod isoleringen holdt fast en lægter af træ mod tagspær som en fornuftig løsning? Eller skal det være rionet som ev elmand nævner som skaber afstanden?

Taget er af tegl.

Edit: Vi prøver naturligvis at tage kontakt til vores byggesagkyndige og håber hun kan bekræfte om det er tilstrækkeligt.

Huntonit pladerne kan lægges som et uventileret undertag ja.
I henholdt til DS 418 er et uventileret hulrum mellem 0-25 mm, der op efter betegnes hulrummet som ventileret.
Huntonit gør krav om 20 mm afstand mellem isolering og deres plade. altså uventileret.

Så Huntonit plader kan IKKE ligges direkte op af isoleringen.

Jeg vil anvende Eriks gode løsning med rionet. Det virker som en rigtig god løsning.

Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Bygningskonstruktør på 21-06-2016 12:35

Huntonit pladerne kan lægges som et uventileret undertag ja.
I henholdt til DS 418 er et uventileret hulrum mellem 0-25 mm, der op efter betegnes hulrummet som ventileret.
Huntonit gør krav om 20 mm afstand mellem isolering og deres plade. altså uventileret.

Så Huntonit plader kan IKKE ligges direkte op af isoleringen.

Jeg vil anvende Eriks gode løsning med rionet. Det virker som en rigtig god løsning.

Hilsen Martin.

Så vi er altså ude i en konsruktion som hedder, inde fra og ud;

150mm isolering -> rionet 20mm -> Huntonit -> 50mm lægter -> taglægter? Er der andre alternative plader som ikke gør krav om afstand, eller mindre afstand?

 

Fra overkant spær trykkes isolering 20 mm ned med rionet. alternativ. Skæres 20 mm væk med en isolerings kniv. Herefter udføres undertaget af huntonit efter producentens anvisninger. http://rindom.dk/CustomerData/Files/Folders/5-brochure-dokumenter/147_125882452-hutonit-undertag1-2015-2.pdf
og derefter udføres tagbelægningen, lægter, klemmeliste som eksisterende.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Bygningskonstruktør på 21-06-2016 13:27
Fra overkant spær trykkes isolering 20 mm ned med rionet. alternativ. Skæres 20 mm væk med en isolerings kniv. Herefter udføres undertaget af huntonit efter producentens anvisninger. http://rindom.dk/CustomerData/Files/Folders/5-brochure-dokumenter/147_125882452-hutonit-undertag1-2015-2.pdf
og derefter udføres tagbelægningen, lægter, klemmeliste som eksisterende.

Jeg tror du misser pointen med indlæget. Jeg efterlyser en løsning hvor jeg undgår at have tagbelægningen af.

Isoleringen ligger i skråvægge med omkring 300mm rum mellem tagspær og skråvæg. Alle 300mm er fyldt med isolering, og det er derfor ikke let at skabe ventilation.

Første løsning var at hive 150mm isolering op fra hele skråvæggen, men at rave 2.5m ned og hive isolering, der i øvrigt ligger i spænd, op er en svær opgave. Hvis dette var muligt at gøre let var det at fortrække for at spare omkostninger. Det vil fjerne noget isolering ja, men energimærket kræver kun 100mm jvf. byggesagkyndige og løsningen vil fjerne denne K3 fra rapporten.

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis