Bryde beton dæk op

Jeg er igang med at bryge noget betondæk op. Jeg har haft gang i en vinkelsliber men efter et par minutter med den syntes jeg at støveriet var lidt voldsomt.. Så prøvede jeg en forhammer, lidt langsommeligt men ok. Nu vil jeg bruge en nedbrydningshammer i stedet.

Jeg har i dag hældt lidt vand på betongulvet for at se om det kan fange alt den støv der nu er i rummet og som hele tiden bliver virvlet op. Jeg bemærkede at der kom en knitrene lyd da jeg dryssede vandet ud over gulvet. Samtidigt udviklede der sig i siutationen en træls lugt. Her 4-5 timer siden har en træls lugt bredt sig til de omgivende rum - den synes at være noget vedholdende. Nogen ide om hvad det er for en lugt jeg oplever?

Jeg er igang med at bryge noget betondæk op. Jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Interessant... Men vil man ikke kunne se forskel i opbrydningen af almindelig beton, og beton indeholdende asbestfibre? ...når det er op til 30% tænker jeg? Det burde bryde mere i flager a la eternitplader, end almindelig beton, og efterlade fibre i brudfladen... Eller er det helt omsonst at tænke sådan? Havde været noget andet, hvis det var flydende additiv... eller? Nu ved jeg godt asbestfibre er mikroskopiske, men alligevel. Samtidig er den kendetegnet ved at være sej. Det kan man helt sikkert mærke ved at hugge i den - der sker ingenting i begyndelsen. Virker nærmest som at mejsle i gummi, sammenlignet med almindelig beton.

Hvad jeg kan læse ud af ovenstående, så er risikoen størst i erhverv og måske udlejningsejendomme hvor stor slidstyrke/lav vedligeholdelse er påkrævet (hvor det højst sandsynligt har været brugt som pynte-slidlag/gulvbelægning, fremfor klinker eller lignende.) Økonomisk kan jeg også forestille mig det har været uattraktivt til almindelig beboelse, hvilket kunne begrænse udbredelsen i boligmassen. Måske. Det er i hvert fald ikke noget jeg er stødt på i almindelig beboelse - marmoreret beton.

Når det så er sagt, så er betonstøv bestemt ikke sundt. Løsningen med undertryk i rummet (mindre tilførsel end udblæsning af luft) er helt sikkert den rigtige vej frem, og kan konstrueres af en kraftig emfangsmotor eller lignende, hvis man selv vil i gang med et sådant projekt. Desuden vil jeg anbefale en tætsluttende gummimaske, hvadenten den er med udskiftelige filtre, med motor eller friskluftforsynet. I GDS-sammenhæng vil de fleste nok nøjes med filtermasken (eks. 3M), mens proffer bør overveje heldækkende motormaske - noget dyrere løsning - fra eks. Sundström. Største forskel på de 2 er at motormasken er en overtryksmaske, og lungerne ikke skal trække luften gennem filtrene, som på den almindelige maske, hvorved man ikke bliver så udkørt. Vand i lungerne pga. for lang tids brug af passivmasken er en skrøne, for dem som skulle have hørt om det. Overtrykket gør selvfølgelig også at der ikke kommer støv ind, selvom der skulle være en mindre utæthed. Fælles for de 2 er at filtrene er færdige, når man kan smage støvet. De holder nødvendigvis ikke ret længe, filtrene, afhængigt af støvkoncentrationen. Herudover fås der også kulfiltre til kemi af forskellig art, om det er støv i meget fine partikler eller dampe. Der er meget mere at finde om emnet ved dem der handler med udstyret.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Nu har jeg brudt de 60m2 op jeg gik igang med. Min største bekymring var at bruge vinkelsliberen i beton, da den virkeligt støver og partiklerne er meget fine. Så jeg har i den sammenhæng brugt en lidt bedre maske når jeg gjorde det fra 3M. Det er især svær tat få de billige engangsmasker til at slutte tæt op over næseryggen.

https://www.fruugo.dk/3m-4251-halvdelen-maske-respirator-ffa1p2r-d-filtre-vedligeholdelse-gratis-genanvendelige-unisex/p-6714984-14140917?gclid=CjwKEAjwltC9BRDRvMfD2N66nlISJACq8591SiWLpar5BOvZEbABmePhJM7L-8sJ1NVEy5U9fVU0hBoCcbPw_wcB

Jeg har kun brugt den et par gange og jeg har støvsuget filtrene udefra imellem hver gang for at regenerere den. Det kan man selvfølgelige ikke gøre så mange gange, men det virkede fint nok. Jeg er ret sikke på at den ikke slap meget igennem, da man normalt kan se når man tager masken af om der er nogle hvide støvaflejringer bag masken. Det har der ikke været.

Til resten har jeg anvendt de billige med ventil. Prøvede lidt forskellige og jeg syntes at Harald Nyborgs og dem man køber i Stark er gode.

Det ville overraske mig en del hvis det jeg har brudt op indeholdte asbest. Der var som FiberSnedker nævner ikke tegn på fibre i brudflader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis