Bryde beton dæk op

Jeg er igang med at bryge noget betondæk op. Jeg har haft gang i en vinkelsliber men efter et par minutter med den syntes jeg at støveriet var lidt voldsomt.. Så prøvede jeg en forhammer, lidt langsommeligt men ok. Nu vil jeg bruge en nedbrydningshammer i stedet.

Jeg har i dag hældt lidt vand på betongulvet for at se om det kan fange alt den støv der nu er i rummet og som hele tiden bliver virvlet op. Jeg bemærkede at der kom en knitrene lyd da jeg dryssede vandet ud over gulvet. Samtidigt udviklede der sig i siutationen en træls lugt. Her 4-5 timer siden har en træls lugt bredt sig til de omgivende rum - den synes at være noget vedholdende. Nogen ide om hvad det er for en lugt jeg oplever?

Jeg er igang med at bryge noget betondæk op. Jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tror jeg køber den her støvsuger

http://www.harald-nyborg.dk/p4470/wasco-vq1220s-vaad-toer-1250w-20

Den skulle have ok sug, men larme ganske meget. Hvad gør det når man har høreværn...

Så vil jeg sætte noget Hønsenet på slangens ende som et filter. Slangen monterer jeg med ståltråd på mejslen tilpas godt til at den følger mejslen og tilpas løst til at den bevæger sig op og med med mejslen. Mon ikke det vil virke ok.
Amen altså.. Nu har jeg så lige læst at det er normalt at bruge Asbest i beton i gulve frem til slut 70'erne... Jeg bekymrer mig måske for meget, men omvendt er det da ikke fedt at få asbest støv over det hele.

Nogen der ved hvordan man ser om der er asbest i beton?

Hvor har du læst at de er asbest i beton fra 70 erne? Du bekymrer dig alt for meget, jeg har ikke oplevet at man blandede asbest i beton fra den tid, du skriver om, så gå bare i gang med at bryde betonen op.


fase
Læste det på Kingos hjemmeside. De har en PDF med ting man skal holde øje med i byggematerialer. Der noterede jeg at på side 13 under støbte gulve står at Asbest er en risiko i Magnesitgulve samt støbte gulve frem til 1980.

http://kingo.biz/media/6734/tjekliste-for-miljoeforurening-i-byggematerialer-4-web.pdf

Har nu brudt lidt op og konkluderet at jeg har et anhydrit afretningslag. Man lærer noget nyt hele tiden
Skrevet af CSM på 28-06-2016 15:23

Nogle der ved hvad den nedbrydningshammer jeg bruger hedder? Sugfix skal bestilles til den, og lidt svært når jeg ikke har nogen ide om hvad det er for en - ikke engang fabrikat

 

 

 

Den har bl.a. været solgt i Harald Nyborg, så støvsugeren passer fint til den :-)

Hvorfor åbner du ikke hvad der kan åbnes af døre og vinduer, tager en støvmaske på og får hugget det gulv op? Støvsugeren bliver du hurtigt træt af at skifte poser i - vi har en og er ikke specielt imponeret.

Hvis der er risiko for at frigøre aspest når nu hakker betonnen op, skal du tænke på at der også er risiko for at vinde hovedgevinsten i lotto - det er noget de skriver for at være helgarderet. Når det har været anvendt, har det normalt været for at opnå nogle specielle varme egenskaber - næppe noget der har været relevant i alm. husfundamenter m.m. Der kan også være rester fra flyveaske, men det er 99,99 % bundet i betonnen.

Se mere her: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2015/12/978-87-93352-99-5.pdf

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Et anhydrit gulv er i princippet det samme som et slidlags gulv, bindemidlet er bare anhydrit i stedet for cement. Gulvet er nærmest gult. Det blev brugt for at det ikke var så hårdt at gå på som cement gulve. Var i et anhydrit sjak i firserne hvor vi lagde 100 m2 hver dag på traditionel vis i store kontor bygninger. Vi var lykkelige da et eller andet geni fandt ud at lave det som flyde gulv i stedet for jord fugtigt. Lige til vi fandt ud af at så skulle vi lægge 300 m2 i stedet for 100 for at have den samme løn :-)

km
Ja jeg er også gået igang nu... har ca. 70m2 jeg skal igennem, så ville gerne starte rigtigt. Var startet i min nedlagte sauna og der er altså ikke så god udluftning. Så tror jeg har fpet et urelalistisk billlede af hvor meget støv der ville komme. Nu da jeg er gået igang med et af værelserne er støv i luften et meget mindre problem. Jeg har vinduet godt åbnet og lader støvsugeren ligge tændt i rummet. Den tager jo ca. 2-3m3 luft minuttet så jeg tænker den er udmærket til at få filtreret luften for små partikler. Derudover holder jeg det godt rent. Har efter at have fjernet klaplaget støvsuget så gulvet er rent. Så undgår jeg at alt det støv det har skabt virvles op når det næste lag vibreres.

Så alt i alt er det ganske ok... Tidskrævende. Tror jeg har brugt 4 timer på at brække klaplaget op og køre det ud og lave et hul betondækket der et 1m2 stort og få det kørt ud..

Nu er mine børn hentet og min kone har forbudt mig at bruge instrumentet mere i dag.
Nu ved jeg ikke om du er færdig med at støve, men jeg har haft stor glæde at en overtryksventilator som er blevet placeret i en dør eller et vindue, hvor den blæser luft ud af rummet, så rummet der er støv i får lidt undertryk. Der skal lige åbnes en dør eller to modsat i rummet hvis muligt så det passer med mængden af luft der fjernes fra rummet. Så trænger der ikke støv ud i de tilsvarende rum, og støvet finder nemt vej ud.


 

Den skal selvfølgelig gerne blæse ud i det fri, og ikke ind i stuen 😆


 

Mange er af den opfattelse at der skal meget asbest til før det er farligt. Det er ikke korrekt.
Få ugers udsættelse kan senere give uhelbredelig lungehindekræft.
Fra ingeniøren:
https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050

Gulvbelægninger
Støbegulve (magnesitgulve)
Durae, Decolite, Kremotex, Dermas, Panter, Linotol med flere
Producent Flere producenter og leverandører.
Anvendelse ... ........ I badeværelser, på trapper, i industri- og kontorbygninger.
Periode .. ....... ........ Ca. 1920 til 1980, især fra 1930 til 1970.
Tykkelse ........ ........ 10-20 mm.
Farve Mange farver og marmoreringer.
Overflade Hård. Blank.
Egenskab Fugefri. Slidstærk. Vandtæt. Elastisk. Sej.
Materiale............... Magnesit med op til 30 pct. asbest.
Forveksling............ Ikke-fugefri linoleums- og vinylbelægninger og asfaltgulve.
Anvendelsesomfang Stort.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis