Bryde beton dæk op

Jeg er igang med at bryge noget betondæk op. Jeg har haft gang i en vinkelsliber men efter et par minutter med den syntes jeg at støveriet var lidt voldsomt.. Så prøvede jeg en forhammer, lidt langsommeligt men ok. Nu vil jeg bruge en nedbrydningshammer i stedet.

Jeg har i dag hældt lidt vand på betongulvet for at se om det kan fange alt den støv der nu er i rummet og som hele tiden bliver virvlet op. Jeg bemærkede at der kom en knitrene lyd da jeg dryssede vandet ud over gulvet. Samtidigt udviklede der sig i siutationen en træls lugt. Her 4-5 timer siden har en træls lugt bredt sig til de omgivende rum - den synes at være noget vedholdende. Nogen ide om hvad det er for en lugt jeg oplever?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har rummet været brugt til?

Vi prøver igen, i morgen --
Det var en Sauna. Lugten forsvandt efter nogle dage. Undrede mig bare lidt over at det virkede som om at Vand lavede en reaktion med den forstøvede Beton, som afgav så lugtfuld en gas.

Har brudt gulvet op i den nu, og det var egentligt ikke så voldsomt et arbejde.... MEN jeg mangler stadig 60m2 i resten af den afdeling. Jeg synes støvudviklingen var noget voldsom da jeg brød ned. Brugte P2 engangsmasker det meste af tiden. Men jeg synes egentligt ikke det virkede som en særligt effektiv beskyttelse.

Hvordan beskytter Murere sig imod støv når de arbejder? Har de særlige masker eller bruger de også de engangsmasker jeg rendte rundt med? I givet fald hvad vi i anbefale mig at bruge?

Jeg kunne også leje en støvsuger til at holde rummene jeg banker i rene inden jeg går igang. Eller have denne støvsuger tændt når jeg arbejde for at filtrere luften.
Bosch har lavet en speciel anordning der passer til alle større nedbrydnings hamre. Den fixer støvsuger slangen helt nede ved fladmejslen. Super effektiv hvis man har en industri støvsuger.

km
https://www.bosch-professional.com/dk/da/download/pdf/preview/201384/gsh-27-vc-professional-nedbrydningshammer-nedbrydningshamre-%7C-bosch-professional.pdf

km
Den ser smart ud den udsugnings ting til at sætte på nedbrydningshammeren. Har forsøgt at finde den på nettet, men kan ikke finde den beskrevet andre steder end i din artikel.  Ved du hvor man får fat i sådan en og hvad den koster. Evt, et productnavn?
Har vedlagt et billede:
Som i kan se har jeg nu et hul i jorden. Jeg observerer at huset er bygget på en dampspærre som går under den indvendige fundamenter. Disse er desværre en helt dybe nok til at jeg kan komme de 45cm ned jeg skal for at lægge gulvvarme. Mangler lige 10cm. Så hvordan understøder jeg disse fundamenter? Skal jeg lade den eksisterende dampspærre ligge og støbe under den?
Derudover kan i se en isoleret kasse der løber til højre i rummet langs de ydre fundamenter. Her løber nogle vandrør - formentligt både varme og brugsvand pakket ind i isolering. De ligger forholdsvist tæt og jeg tænker det er grunden til at jeg oplever at det kolde vand varmes af den varme vand yderst i huset. Yderst i billeder er der noget flamingo langs husets fundament. Ville i bryde denne kasse ned, eller kan den også have en strukturel funktion, nu da den sidder bygget på fundamentet? Jeg tror den er bygget på fundamentet hele vejen rundt om huset.
Jeg tænker selv at det er uhensigsmæssigt med den da det bliver svært at ligge gulvvarme derude, så jeg ville egentligt gerne lave det om.

Jeg kan ligeledes se at der er støbejernsrør med en diameter på ca. 10cm som udgør kloakering fra badeværelse. De ser rimeligt robuste ud, men hvor lang en levetid kan man forvente at denne type rør har? De er nu ved at være 45år gamle.

Annonce
Det er ikke sikkert det er lagervare men det hedder "sugfix" som monteres på borehammeren hvor slangen sættes fast. Så vidt jeg husker skal der også sidde en ting omkring selve mejslen. Sugfix er den adapter hvor støvsugerslangen sættes fast helt nede ved mejslen. Prøv at spørge i xl eller starks prof afdeling.

km
Var forbi Stark i dag. De kendte ikke til SugFix. Så jeg må lige tjekke XL i stedet.

Jeg kunne godt bruge nogle inputs til hvordan man laver dampspærre i fundamentet som de indvendige mure hviler på. I dag har man lavet fundament der går ca. 20-30cm ned i jorden og trukket plastikmembran under disse som dampspærre.

Jeg skal jo nok understøbe disse med 20cm. Jeg kan lade den eksisterende dampspærre ligge og understøbe med denne som mellemlag, men så er der jo ingen binding imellem det gamle og nye beton i fundamentet. (Det er selvfølgelig indvendigt, så måske ok?)

Jeg kan også fjerne den dampspærre som ligger under fundamentet. Men hvordan får jeg så lagt en ny? Jeg tænker at uden dampspærre risikerer jeg at fundamentet suger vand op i murværket som det hele hviler på.

Hvad gør jeg?

Nogle der ved hvad den nedbrydningshammer jeg bruger hedder? Sugfix skal bestilles til den, og lidt svært når jeg ikke har nogen ide om hvad det er for en - ikke engang fabrikat

 

 

Det viser sig at være rimeligt besværligt at få fat i sådan en SugFix. Ingen byggemarkeder har dem. Når jeg snakker med Bosch kan de ikke rigtigt finde ud af hvilken sugfix der passer. Jeg har også spurgt dem til en adapter på mit lokale byggemarkeds Makita som de udlejer, men den kan de heller ikke specificere til.

Så jeg tænker lidt på alternativer til at forebygge støv. Hvad gør en murer når han bryder gulv op, begynder at tvivle på at det her SugFix er særligt udbredt når ingen rigtigt sælger eller kender til det.
Prøv at spørge Kingo eller Tronier. Det er sjældent murere laver nedbrydning i større regi. Det er som regel nedbrydnings firmaer.

km
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis