Defetkt CO2 svejseværk.

Hej allesammen.

Jeg har fået købt mig et billigt defekt svejseværk, som jeg var rinelig overbevist om at jeg godt kunne fikse..
Men har haft meget svært ved at finde svar på nettet, da jeg ikke ved hvad den komponent der er defekt hedder..

Det drejer sig om et Weldmaster mig 140 co2 svejseværk..

Den åbenlyse fejl jeg kan se, er at på de 2 store plader over spolerne, + og - pladerne, sidder 3 sæt af 3 tynde blik plader med et lille hul i, som er knækket/brændt over.. Den tidligere ejer har prøvet at fikse det ved at forbinde dem igen, men jeg tænker at der må være en årsag til at de er knækket...

Jeg har ikke haft startet eller prøvet det endnu, da jeg først ville fikse det åbenlyse inden jeg sat det til..

Fik at vide at det kørte meget ujævnt og manglede kraft..

Jeg vedhæfter lige nogle billeder, da de nok forklare best..

 

 

jeg håber at der er nogen derude der kan hjælpe mig med hvad årsagen kan være, og hvad de forskællige ting hedder..

 

På forhånd tak..

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er dioder der sidder i de plader, de danner en ensretter så du får lavet velselstrøm til jævnstrøm.
en forholdsvis dyr del, men kan med held findes brugt

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Jeg synes det ser lidt underligt ud..
De tre ledninger mærkeret med røde cirkler synes jeg, burde være primær, altsår at de skal have 3 x 380 volt., det må være spolerne mærket 1.(og de skal ikke monteres på dioderne)
Sekundær strømmen må komme fra spolerne mærket 2, og det er dem der skal gå op til dioderne.

Men har du et billede taget fra den anden side af spolen..(for er der et til sæt spoler på den anden side, hænger det måske anderledes sammen)

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hmm... det er lidt svært for mig at se hvordan spolerne ellers skulle være sat til..

Jeg har taget et par billeder bag fra..

Har også ledt lidt efter dioder, men det er svært for mig at se hvilke dioder der sidder på..
Ved ikke om der står "HR 1426" eller "IR I426" Har taget et billede af det også..

 

je_ns: De gule ledninger ligner 380V De går delvis igennem hovedrelæ. (den med blå mærkat på enden) Og så går de ud i omskifter for svejse strøm. De ender tilsyneladende nede i den nederste del af transformator, og det må så være primær.
Når forbindelsen til dioder går er det oftest fordi nogle dioder er stået af, og der så kommer større belastning på de sidste. Det kan endda være at en diode står af på en måde så den kortslutter.
Den viste Diode er tydelig mærket med I R 1425 Men det kan sagtens være at den anden halvdel af dem er mrk. med HR 1425. Du skal jo have ensrettet på en måde så du får gavn af både + og - i vekselstrømmen.

Jeg har af og til repareret på svejseværker, Løse forbindelser, hovedrelæ og Håndtag m.m. Men hvis dioder er stået af opgiver jeg altid, for det er ikke arbejdet værd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan se at det umidelbart ikke er så vigtigt at dioden har den samme udformning, men mere at de har den korrekte volt og amperre... Hvordan finder jeg ud af det?... er det noget man kan regne ud?.. Og kan den blive for stor?

På forhånd tak..
Annonce

Diodens udformning er beregnet til at presse i pladen, som både virker som pol (+ eller -) og som køleplade for dioden. I R står for firmanavnet International Rectifire resten er diodetypen. Prøv at søge på www.dk.rs-online.com/Halvledere . Du kan regne diodens minimum strøm ud ved trefaset belastning som værende min. max svejsestrøm* 0.33. Desuden skal spærrespændingen have en værdi som er mindst spidsværdien af AC spændingen. Det er kun en tommelfinger regel. Det letteste vil være at finde dioder, der passer i hullerne og er magen til de dioder, der sidder i pladen nu.


fase
Super... Tak for svarene indtil videre... Nu ved jeg lidt mere om hvad jeg har med at gøre...
Men er der nogen fidus i den løsning den tidligere ejer har prøvet?... Eller vil tråden bare brænde over igen hvis dioden er defekt?..

Har også fundet et link til en mulig løsning. http://www.instructables.com/id/Mig-Welder-upgrade-diode-replacement-in-bridge-rec/
Hvad siger i til den? Ved bare ikke hvilken størrelse dioder jeg ville skulle bruge hvis jeg kun sætter 3 i hver plade.. Han bruger 2 dioder på 1600V og 70A i hver plade, men til et større svejseværk... ville gå ud fra at jeg ville kunne bruge nogle mindre hvis jeg bruger 3 til et mindre svejseværk...
(jeg så kun en lille del af video) Men hvis han kun bruger 4 dioder, så er det en 1 faset altså 230 Volt eller i USA 110 V svejser. Det er det der skal til i en enfaset brokoblet ensretter. Hvis din er 3 faset skal der bruges nogen flere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Husk at du skal bruge to slags dioder, en slags med - til stell, og en anden slags med + til stell. de plejer at være med henholdsvis sort tekst og rød tekst.
Normalt anbefaler man ikke at udskifte dioder i en ensretter bro, når de gamle dioder presses ud, og de nye presses i, kommer de nye ikke til at sidde tilstrækkeligt stramt, og leder ikke varmen effektivt væk.
Så man køber en ny komplet ensretterbro...

Jeg har dog selv skiftet enkelte dioder i min svejser, dels havde jeg dioder liggende, og de fleste kunne sættes i ubrugte huller i ensretteren, der var et par enkelte der skulle i " brugte" huller, der lavede jeg en lille pressering, så hullet kunne krympes ind til den "ubrugte" diameter.

Her en komplet 3 faset ensretterbro, det er altid en god ide at købe den rigelig stor. (er den lige i underkanten, brænder den helt af hvis der ryger en enkelt eller to dioder.

unik-svejs.dk/forside/shop/r...160a-250a/

 

De dioder jeg har brugt ser sådan her ud, de passer i et hul der er knap 13mm (½"

Sådan ser dioderne ud, i en gammel Esab co2 svejer, fra inden verden gik af lave.
Gevindet måler ca 19mm udvendigt, og dioderne er næsten "udødelige"

 


Vi prøver igen, i morgen --

De dioder jeg brugte mener jeg er 35 ampere og 300 volt
Det er vist de mest gængse dioder til svejsere, er det er 3 faset svejser, sidder der 6 dioder  i koblingen, men ofte sidder der eks 36 stk i alt, så sidder de parallelt så der er 6 x 6 stk.

Ja så lige forskellen på de gode gamle dioder, og de nymodens...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis