Defetkt CO2 svejseværk.

Hej allesammen.

Jeg har fået købt mig et billigt defekt svejseværk, som jeg var rinelig overbevist om at jeg godt kunne fikse..
Men har haft meget svært ved at finde svar på nettet, da jeg ikke ved hvad den komponent der er defekt hedder..

Det drejer sig om et Weldmaster mig 140 co2 svejseværk..

Den åbenlyse fejl jeg kan se, er at på de 2 store plader over spolerne, + og - pladerne, sidder 3 sæt af 3 tynde blik plader med et lille hul i, som er knækket/brændt over.. Den tidligere ejer har prøvet at fikse det ved at forbinde dem igen, men jeg tænker at der må være en årsag til at de er knækket...

Jeg har ikke haft startet eller prøvet det endnu, da jeg først ville fikse det åbenlyse inden jeg sat det til..

Fik at vide at det kørte meget ujævnt og manglede kraft..

Jeg vedhæfter lige nogle billeder, da de nok forklare best..

 

 

jeg håber at der er nogen derude der kan hjælpe mig med hvad årsagen kan være, og hvad de forskællige ting hedder..

 

På forhånd tak..

Hej allesammen. Jeg har fået købt mig et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sku godt nok foreskel på de dioder der Je_ns... tror ikke der er plads til de store der i min svejser

Har ledt efter dem der sidder i min, men jeg kan sgu ikke finde dem..

Tror jeg vil prøve at erstatte de 6 dioder der er i hver plade med 3 stk i hver.. Amperene synes jeg godt jeg forstår at regne ud... tænker at det må være min 140 ampere delt i 3.. Men er i tvivl med spændingen?.. Synes umidlbart at der står at der er en udgangsspænding på mellem 20-28V.. Og det synes jeg ikke lyder af meget når jeg kan se at folk taler om dioder på over 1000V ? Eller har det noget med indgangsspændingen at gøre?
Fordi dioderne er til højere spænding (end de knap 30 volt der er på co2'eren) er pga de spidsspændinger der kan komme.
Mener man bruger dioder der kan klare fra 300 - 700 volt..
Du skal under ingen omstændigheder gå ned i antal dioder, de er hårdt belastet i en svejser, og skal jo nærmest kunne holde til en kortslutning.
Jeg vil tro du skal have en samlet diode ampere på ca 160 ampere, i både + og minussiden, så samlet over 300 ampere.
Måske det er billigere at købe en komplet enstetterbro...

Vi prøver igen, i morgen --
Fik lige kigget på min ensretterbro igen, og så at der faktisk var 3 ubrugte huller ved hver fase, som man nok kunne sætte nogle nye press fit dioder i.. Dem her inde hos unik-svejs http://unik-svejs.dk/forside/shop/reservedele/reservedele-elektronik/presfit-auto-dioder-35a-roed-pris-pr-stk/ ser jo lovende ud til prisen synes jeg..

Men da jeg så kiggede lidt efter i de "nye" huller, synes jeg det ser ud som om de har været brugt før..
Så det betyder vel at de har været skiftet før, og dermed har knaldet dem af engang før... Så ved jeg sgu egentlig ikke om jeg skal prøve kræfter af med det mere...
Men det skal jeg lige tænke over ihvertfald..
Men tusind tak for alt info!.. Det er jeg sgu glad for..

Du kunne jo også måle dioderne og så bore nogle friske huller i pladerne ,, men brug et ny bor er det slebet bore det garanteret mindst nogle 10 dele mm for store 


Mvh. Jec

Det er desværre ikke nok at bore nye huller, der er presset en krave ud, så dioden er i kontakt med næsten hele deres længde med kølepladen, samt de er presset ret hårdt i.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hej Je_ns 

Hvis det stadig er aktuelt med din svejser vil jeg gerne hjælpe dig med dine køleplader 

Jeg er gammel værktøjsmager og vi kan let lave ; 1 helt nye plader m/udkravning ; 2 lave nye huller med den omtalte udkravning evt tilpasset til nogle andre dioder med et andet mål det vil ikke tage så lang tid, at lave et udkravningsværktøj og hullernes indvendige diameter kan vi lave på 0.01 mm ( Prespasning) altså en 100 del mm så de skal nok komme af med varmen 

Jeg skal ikke have noget for det kun evt. et beskedent tilskud til strøm på drejebænken,, til at lave værktøjet stålet kan jeg nok finde på "hylden" så det spiser jo ikke brød...

Alternativt kunne du hvis dine dioder har samme mål som de gamle montere dem i de huller der ser bedst ud og ved monteringen benytte kølepasta ( som det der bruges til transistorer og CPU'er på pc bundkort det (hærder) en smugle op og kompensere for den manglende " stramme" kontakt med kølepladen 

Bare et forslag  


Mvh. Jec
Jec100 skrev den 16-12-2018 04:50:46

Du kunne jo også måle dioderne og så bore nogle friske huller i pladerne ,, men brug et ny bor er det slebet bore det garanteret mindst nogle 10 dele mm for store 

Hvis du selv har slebet det - og har forstand på at slibe - så borer et genopslebet bor lige så godt / eller bedre end nyt ;-)..

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu er det heldigvis ikke mig der har problemet, men trådstarteren.

Men mange tak for dit tilbud   

Jeg klarede det selv ved at der var ubrugte huller i kølepladen, samt at jeg drejede et lille preseværktøj, til de få "gamle" huller jeg genbrugte, de fik samme diameter som de ubrugte, målte dem ud med en trepunktsmåler.

Jeg satte ekstra dioder i, så nu burde den holde de næste mange år.


Vi prøver igen, i morgen --

Ej hvor sjovt at der er kommet liv i denne gamle tråd, men jeg skylder vist også et svar om hvad det hele endte med..

Jeg endte med at købe nogle tilsvarende dioder hos unik-svejs.dk, som var så venlig at sende en håndfuld brugte brugte dioder med uden beregning.

Jeg pressede dem i de huller som ikke var brugt (og det er ikke krave på mine køleplader)

Jeg klippede enderne af de gamle dioder og loddede dem på de nye, da enderne på de nye ikke umiddelbart passede.

Og voilá.. svejseværket har kørt super lige siden.. Har svejset 3 biler samt en masse småting..

Vil sige at i mit tilfælde var det klart værd at prøve at reparere.. Gav 300kr for 2 x 9 dioder..

Det er standard press-in dioder, og hvis en går, skal de andre tage den ekstra strøm, men for mig at se, handler det om en anden- afbrudt - diode, samt måske uheldig håndtering, siden lederen til dioden er brændt over- de koster ca 16-20 kr stk,  og alle skal skiftes-så det er et spørgsmål om det ikke er billigere at købe en ny diodebro- ca 500- hvis det kan betale sig- det er vigtigt at dioderne passer sammen- dvs samme type mht ampere og spænding samt de øvrige parametre. Der er to typer på en sådan bro; en hvor stel er negativ og en modsat, hvor stel er positiv- de er meget lig dem der sidder i gamle bosch- generatorer, og kan findes på nettet hvis du søger på "dioder" og "ensrettere"- Kølepladen skal ha rigtig god kontakt, da dioden skal af med en del varme, så omhyggelig demontering og montering er et must- og de må gerne være noget større i effekt, end de der var monteret fra start- evt montere en blæserkøling hvis den ikke er der i forvejen-
MVH BjarneS N

BSN
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis