Husqvarna Havetraktor YTH130 Startproblem

Hej Forum.
Har ovenstående havetraktor og har haft den siden 2001. Det har været en super maskine som altid har fungeret upåklageligt. Har løbende fået foretaget service årligt. Den er udstyret med en B&S motor.
For en uge siden under græsklipning, løb den tør for brændstof, det har vi jo oplevet tonsvis af gange og har bare fyldt den op igen og kørt videre, men denne gang kunne vi ikke få startet den igen.
Motor kører fint rundt, men den tænder ikke. Batteriet er fra sidste år.
Jeg købte et nyt tændrør og gav den ny olie (håber ikke det er den sidste olie :-)) det hjalp ikke. Jeg har haft karburatoren afmonteret og renset den med trykluft, dette hjalp heller ikke. Der løber fint brændstof til karburator og luftfilter er i fin stand, der er også gnist på tændrør (iøvrigt også på det gamle), men der kommer ikke brændstof ind i forbrændingskammer, da jeg kan se at tændrør er tørt, når jeg tager det ud. Jeg har forsøgt at give den en lille snaps direkte i kammeret, her starter den så også, men kun 2-3 sekunder, så slukker den igen.
Min konklusion er at der ikke kommer brændstof til kammeret, hvor kan jeg så finde fejlen ???

Jeg er absolut ikke motorekspert og har haft andre amatører til at kigge på den, men de lykkedes heller ikke.
 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er godt nok mange modrettede oplysninger, du der kommer med. Men vi må vel hellere se på sagen.  

Det er en sideventilet B&S der sidder på maskinen. 

Formoder benzinen løber i riglig mængde ud af slangen, når du løsner den på karburatoren.  Dvs. mindst en kopfuld i minuttet.

Komprimerer motoren ordentelig ???

Skyder motoren når du prøver og starte ???

Hvis ja og nej, så.

Karburatoren er samlet korrekt, herunder regnes at svømmerhøjden passer og svømmeren/svømmerventilen går let og ubesværet. Det bør du nok tjekke en gang til.  ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Karburatoren ser således ud som billedet viser. Der flyder fint brændstof fra tank til karburator.
Jeg ved ikke hvordan jeg undersøger om den komprimerer ordentligt ?
Du skriver "Skyder motoren ordentligt" ! Når jeg drejer nøglen kører motoren rundt, kan jeg jo både se og hører, men den tænder ikke og som jeg skrev er tændrøret tørt når jeg tager det ud herefter, så der er noget som stopper brændstoffets videre færd :-)
Svømmerventilen er det den som nogen også kalder hovedventilen ? - og som sidder i midten af "bundkarret" under karburatoren ?

 

Skrevet af zool2201 på 20-06-2016 12:50

Karburatoren ser således ud som billedet viser. Der flyder fint brændstof fra tank til karburator.
Jeg ved ikke hvordan jeg undersøger om den komprimerer ordentligt ?
Du skriver "Skyder motoren ordentligt" ! Når jeg drejer nøglen kører motoren rundt, kan jeg jo både se og hører, men den tænder ikke og som jeg skrev er tændrøret tørt når jeg tager det ud herefter, så der er noget som stopper brændstoffets videre færd :-)
Svømmerventilen er det den som nogen også kalder hovedventilen ? - og som sidder i midten af "bundkarret" under karburatoren ?

 

Ja ok. Du piller tændrærshætten af tændrøret (forsigtighedsregel så motoren ikke starter), tændingen er fra og så drejer du motoren rundt på remskiven. Der skal du kunne mærke motoren tydeligt gør modstand på hver anden hele omdrejning. 

Skrev ikke "skyder ordentelig", men spurgte om motoren "skyder under startforsøg". Dvs. den siger put, pst eller ligefrem bang under startforsøg gennem udstødningen og ikke gennem karburatoren. 

Ellers prøv og skrue svømmerhuset af (messingskruen i bunden af karburatoren), vær forsigtig idet den den knækker nemt. Pas på nylon eller kobberringen. Når du står med skruen (også kaldet hoved dyssen) og svømmerhuset i hånden, skulle benzinen gerne løbe neden ud af karburatoren. Holder du forsigtig op på den runde hvide ring, der sidder i bunden (svømmeren), skulle benzinstrømmen gerne stoppe. Virker det som beskrevet, lukker du for benzinhanen eller hiver slangen af karburatoren og skruer en 6 mm bolt i slangen så benzinstrømmen stopper. Rens dyssen med trykluft eller pust/sug gennem dyssen. Alle huller skal være rene. Du må under ingen omstændigheder bruge en metalgenstand til at stikke hullerne op med, men gerne et hår fra en opvaskebørste eller stiv pensel.  Gør svømmerhuset rent og saml det hele rigtigt igen. Så skulle du gerne kunne starte motoren på vanlig vis efter og have åbnet for benzinen (og påsat tændrørshætten). 

Sorry, det blev indviklet nu.  Lykkes det ikke og få liv, må du skrive igen.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har nu testet om den siger "put""pst" eller bang, den siger ikke bang, men "put""pst", kan tydelig mærke modstand ca ved ved hver omdrejning, så det skulle jo være i orden :-)
Jeg har lige sat den til ladning, da der mangler strøm.
Jeg har haft karburatoren af og renset den og der er fin gennemgang til bundkar. Jeg har igen gennemblæst hoveddyse og kan se igennem den. Svømmer fungerer fint.
Vender tilbage når den har ladet færdig.
Så er jeg tilbage :-)
Har nu forsøgt at lade batteri i ca 6 timer, men kan fortsat ikke få startet maskinen.
Da jeg forsøgte at starte den efter opladningen, virkede det som om at batteriet ikke var godt, da den gik ned i motoromdrejninger ret hurtigt.
Jeg har benyttet et multimeter til at måle forskellige ting på.
Når jeg måler spænding på batteriet, siger det 11,90 V
Når jeg måler Amp, siger det ca 18 A (ledninger bliver varme ret hurtigt).
Det lader jo til at der er strøm på batteriet.
Det skal siges at batteriet købte jeg sidste år, men for to dage siden tjekkede jeg syrestande i cellerne og den var ned ved blykanten, dvs den øverste ½ cm af blystavene var blotlagt. Jeg fyldte så noget demineraliseret vand på og herefter har den så ladet i ca disse 6 timer.
Min lader kan lade lavt og højt og jeg valgte at lade højt. Den startede med at lade med omkring 12-14 Amp men faldt efter en times tid til omkring 5 Amp og herefter 2 Amp.
Jeg har ikke nogen syremåler så jeg ved ikke om batteriet har taget skade ved at det øverste bly har været blotlagt.
Hvad kan der ellers være galt ???
Annonce

Når dit batteri har stået med noget af cellerne blotlagt i mere end meget kort tid, må du påregne det har mistet kapacitet svarende til den procentdel af pladearealet der har været i fri luft.

Når et batteri mangler væske skyldes det for høj en ladestrøm. En tommelfingerregel siger, du højst bør lade et batteri med en ureguleret lader, der max kan levere 10% af batteriets samlede kapasitet. Laderen bør heller ikke sidde på batteriet længere tid end det er fuldt opladet. En moderne reguleret lader kan man dog lade sidde i længere tid, idet den ikke burde kunne sætte en højere spænding over batteriet end den er under batteriets gasgrænse (vandet spaltes til brint eller knaldgas), der ligger et sted mellem 14,2-14,4 volt. Grænsen er en smule temperaturafhænig og også batteriafhænig.

Til dit batteri. Måler du på dit batteri 1/2 døgn efter en opladning er afsluttet og der ingen forbrug har været i mellemtiden, vil et sundt batteri vise en spænding på 12,7 volt, er spændingen ret meget under kan du godt regne batteriet som kasabelt. Lige for en ordens skyld regner man et batteri for helt afladet når spændingen ligger under 12,4 volt. Alle spændingsopgivelser er temperaturafhænig, dog ikke mere end 0,1 volt under normale temperature her i DK.

Dit batteri syntes dermed og være mishandlet til nær døden, sorry.

Men om det er det der forhindre din motor i og starte tvivler jeg dog på, bare batteriet har saft og kraft til at kunne rotere motoren med nogenlunde omdregninger. 

Er du i tvivl, kan du bare parellelkoble et 12 volts bilbatteri med et par startkabler. bare lad være med og køre mere med starteren end 15 sek. af gangen og hold mindst 15 sek. pause mellem startforsøgene. 

Hvordan kobler du ledningerne på dit multimeter når du måler de 18 Amp ???

Men hvad der så ellers er galt, er svært og sige når jeg står så langt fra motoren. Der er to muligheder, enten tænder den ikke eller også får motoren ingen benzin.  Det tester du ved og åbne gasspjældet fuldt op (choker) må din motor og lave et par gode lange startforsøg. Bliver tændrøret ikke vådt må man påregne tændingen virker. Men tager du tændrørshætten af, laver samme startforsøg, og tændrøret stadig ikke bliver vådt, giver karburatoren ikke benzin.

Prøv og lav de to tests og meld resultatet tilbage. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Vedr. tilkobling af multimeter: Sort ledning til COM og Rød ledning til 20A (unfused)
Jeg har så stillet drejeskiven til A jævnstrøm og har så prøvet at sætte den på 20.
Min Lader har Startboost, men jeg har dog ikke prøvet den endnu.
Her er to billeder af hhv min Lader og mit Multimeter.

 

Skrevet af zool2201 på 23-06-2016 13:52

Vedr. tilkobling af multimeter: Sort ledning til COM og Rød ledning til 20A (unfused)
Jeg har så stillet drejeskiven til A jævnstrøm og har så prøvet at sætte den på 20.
Min Lader har Startboost, men jeg har dog ikke prøvet den endnu.
Her er to billeder af hhv min Lader og mit Multimeter.

Ja ok. Så kan jeg godt forstå der var noget der blev varmt. Håber instrumentet overlevede.  

Modsat når man måler volt, der sker over de to ledere (+ og -), skal du måle forbrug (Amp) skal det ske i serie med den belastning man vil måle forbruget på. Dvs, vil du måle forbriget på en pære vil det se sånan ud. --- Batteri pludspol til Rød (unfuset) på instrument - Sort (comon) på instrument, til den ene pol på pæren - Anden pol på pære til minus på batteri. Og omskifteren på instrumentet sættes til 20 Amp og stikket på den røde ledning skal i 20 Amps stikket inden du forbinder instrumentet til noget andet. Husk lige og sæt det røde stik i Volt/Ohm stikket igen, inden du måler volt for ellers varmer instrumentet til døde, når du vil måle volt næste gang. 

Ja ok med lader. Kan ikke se hvor meget der står, den lader med, men den ser vel volsom ud til et havetraktor batteri. Du må bare ikke lade med så stor en strøm på batteriet, kun max 1/10 af batteriets kapasitet, der formodentelig er et 16 eller snare et 24 Amps.

Så har du ikke prøvet tændrørshætte testen ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg prøvede at gå frem efter brugsanvisningen til multimeteret som beskrev det som jeg gjorde, men der stod også at man max måtte have det siddende i 15 sek, jeg havde det blot i et par sek.
Jeg har prøvet testen med tændrørshætten og tændrøret blev vådt når hætten ikke var på.
Skrevet af zool2201 på 23-06-2016 19:53
Jeg prøvede at gå frem efter brugsanvisningen til multimeteret som beskrev det som jeg gjorde, men der stod også at man max måtte have det siddende i 15 sek, jeg havde det blot i et par sek.
Jeg har prøvet testen med tændrørshætten og tændrøret blev vådt når hætten ikke var på.

Den skal sidde på den rette måde, ellers sker der en nedsmeltning.  

Efter testen her, burde du snilt kunne starte motoren, idet der både er gnist og benzin til stede i cylinderen. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også