Når dit batteri har stået med noget af cellerne blotlagt i mere end meget kort tid, må du påregne det har mistet kapacitet svarende til den procentdel af pladearealet der har været i fri luft.
Når et batteri mangler væske skyldes det for høj en ladestrøm. En tommelfingerregel siger, du højst bør lade et batteri med en ureguleret lader, der max kan levere 10% af batteriets samlede kapasitet. Laderen bør heller ikke sidde på batteriet længere tid end det er fuldt opladet. En moderne reguleret lader kan man dog lade sidde i længere tid, idet den ikke burde kunne sætte en højere spænding over batteriet end den er under batteriets gasgrænse (vandet spaltes til brint eller knaldgas), der ligger et sted mellem 14,2-14,4 volt. Grænsen er en smule temperaturafhænig og også batteriafhænig.
Til dit batteri. Måler du på dit batteri 1/2 døgn efter en opladning er afsluttet og der ingen forbrug har været i mellemtiden, vil et sundt batteri vise en spænding på 12,7 volt, er spændingen ret meget under kan du godt regne batteriet som kasabelt. Lige for en ordens skyld regner man et batteri for helt afladet når spændingen ligger under 12,4 volt. Alle spændingsopgivelser er temperaturafhænig, dog ikke mere end 0,1 volt under normale temperature her i DK.
Dit batteri syntes dermed og være mishandlet til nær døden, sorry.
Men om det er det der forhindre din motor i og starte tvivler jeg dog på, bare batteriet har saft og kraft til at kunne rotere motoren med nogenlunde omdregninger.
Er du i tvivl, kan du bare parellelkoble et 12 volts bilbatteri med et par startkabler. bare lad være med og køre mere med starteren end 15 sek. af gangen og hold mindst 15 sek. pause mellem startforsøgene.
Hvordan kobler du ledningerne på dit multimeter når du måler de 18 Amp ???
Men hvad der så ellers er galt, er svært og sige når jeg står så langt fra motoren. Der er to muligheder, enten tænder den ikke eller også får motoren ingen benzin. Det tester du ved og åbne gasspjældet fuldt op (choker) må din motor og lave et par gode lange startforsøg. Bliver tændrøret ikke vådt må man påregne tændingen virker. Men tager du tændrørshætten af, laver samme startforsøg, og tændrøret stadig ikke bliver vådt, giver karburatoren ikke benzin.
Prøv og lav de to tests og meld resultatet tilbage.