Porøse fuger i sokkel

Hej, jeg har et hus opført i 2005, hvor jeg har konstateret at sokkelpuds en har løsnet sig i stort omfang og nedre fuger mellem mursten er begyndt at smuldre og der er også små frostsprængninger på nedre mursten. Efter lidt gravearbejde kan jeg også se at fugerne mellem lecablokkene i soklen er meget porøse.

1) hvad gør jeg ved de porøse fuger i fundamentet?
2) Hvordan undgår jeg at der trækker fugt op i nedre mursten og fuger?

René
Hej, jeg har et hus opført i 2005, hvor jeg har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ViFikserDet..
Har du dokumentation på din påstand? Jeg snakkede om udkast. pudslaget skal pudses med KC 35/65/650 på letklinker og C100/400 eller KC 20/80/550 på beton. Udførelsen på sokkelpudsen skal udeføres på denne måde.
Sånder er ikke så meget at komme efter.
Efter forskrifter fra forskellige anvisninger.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Kan nu heller ikke se noget forkert i bygningskonstruktørens indlæg. De lodrette svind revner man ser specielt ved nyere huse er typisk i døråbninger og vindues partier hvor der pga isoleringen kun står en 10 cm leca blok. Svindrevner i sokkelpuds er heller ikke et klage punkt mere, ved aflevering af huse i dag.

km

Jeg følger blot Lecas egne anvisninger og det vil jeg til enhver tid anbefale andre at gøre. Dokumentationen er vedhæftet i ovenstående indlæg. Leca nævner selv risikoen for revner ved at bruge en for stærk sokkelpuds. Derfor er der ingen grund til at bruge stærkere sokkelpuds end nødvendigt. På et hus fra 1930 er Martins opskrift bedre, men her er soklen af beton og ikke af Leca. Tingene skal passe sammen ;-) Men for at vælge helt korrekt gør det en forskel om huset står i første række ved den Jydske Vestkyst eller i et villakvarter i Hvidovre :-)

Citat fra vejledningen:

Pudsning, der bør udføres så sent i byg
geprocessen som muligt, kan udføres
med kalkcementmørtel KC 35/65/650 eller
tilsvarende. Ved middel til hårde påvirk
-
ninger foreslås den stærkere blanding
KC 20/80/550, men den svinder mere og
revner nemmere.

 

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for svar.

Et par ekstra spørgsmål:

Mit hus ligger tæt på baneareal, så soklen udsættes for små vibrationer, når toget passerer. Skal jeg i denne forbindelse tage ekstra forholdsregler med hensyn til sokkelpuds?

Når jeg affaser sokkelpudsen øverst, må den så være i berøring med mursten og fuger, eller skal den gå helt fri?

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis