Porøse fuger i sokkel

Hej, jeg har et hus opført i 2005, hvor jeg har konstateret at sokkelpuds en har løsnet sig i stort omfang og nedre fuger mellem mursten er begyndt at smuldre og der er også små frostsprængninger på nedre mursten. Efter lidt gravearbejde kan jeg også se at fugerne mellem lecablokkene i soklen er meget porøse.

1) hvad gør jeg ved de porøse fuger i fundamentet?
2) Hvordan undgår jeg at der trækker fugt op i nedre mursten og fuger?

René
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om at der er begået nogle grundlæggende alvorlige fejl ved bygningen af dit hus, Derfor ville jeg i første omgang kontakte firmaet, som har bygget huset. Hvis det er et hæderligt firma med et godt ry, kan det være de vil hjælpe dig - hvis det ikke er muligt:

1) Krads fugerne ud så de bliver 2 cm dybe og fug igen med en F5 funktionsmørtel eller kalkcementmørtel KC 20/80/550 - kan købes færdigblandet. Lav en meter ad gangen og overvej at dræne langs fundamentet, når du har gravet fundamentet frit - det holder fugten væk. Det kan gøres med leca-nødder og fiberdug eller drænslange.
2) Hvis du har lavet 1) rigtigt og hvis der er fugtspærre mellem fundament og mur burde problemet med fugt nu være løst.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

det kommer også an på hvordan sokkelpudset er blevet afsluttet, hvis det kan gøre efter bogen må man ikke lade sokkelpudsen køre op imod murerstenen men den skal derimod skæres skrå ind under stenen


Lav det selv og spar hvor du kan :)
Lyder for vildt hvis man i 2005 glemte pap, prøv at sende et billede. Tit er det vejsalt fra have gangen der er synderen. Men ja, krads ud og fug om.

km
det kan også være at det er nogle der har brugt polypap istedet for PF2000 murerpap, da kan folien hurtig forsvinde der hen hvor den ikke skal være

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Tak for svar!
Her er billeder af omtalte sokkel:
Jeg kan kun grave et spadestik dybt langs soklen, så rammer jeg hård cement.
Er det tilstrækkeligt at skrabe 2cm ud, inden jeg fuger med F5 mørtel? Jeg kan skrabe dybere.
Jeg er klar over fliserne ligger for tæt på sokkelpudsen.
Hvordan udbedres en flækket hjørne lecablok?
Når jeg banker på sokkelpudsen, lyder den hul stort set over det hele. Under terræn er sokkelpudsen helt blød og kan skrabes af.
Når jeg skærer et skråt snit øverst i sokkelpudsen for at undgå at mursten og fuger suger vand, opstår der en sprække. Hvordan dækker jeg denne sprække? 
Jeg har også en ret medtaget sålbænk. Hvordan fugtsikres sålbænken?
Jeg overtog huset i juni 2011. Tilstandsrapporten omtalte kun svindrevner i sokkel. Tror I der er noget at komme efter hos bygherre eller forsikringsselskab?

 


René
Der kan være flere årsager til de problemer du har med soklen. Det lyder som om at lecablokkene er muret på det støbte fundament (det du kan mærke et spadestik nede) med en kalkmørtel uden tilsætning af tilstrækkelig cement. Denne mørtel trækker fugt om bag sokkelpudslaget, som slår fra når det fryser eller blot fordi der ikke er sikret tilstrækkelig vedhæftning mellem lecablokkene og pudslaget.

Hvis det er nemt at kradse ud, og du har energien, kan kan godt lave fugen dybere f.eks. 5 cm. Den skal trykkes godt.

Efter billederne kan du lige så godt banke pudslaget af soklen hele vejen rundt.

God vedhæftning af sokkelpudsen får du ved at lave en tynd vælling af fliselim og vand. Det pensler du omhyggeligt på lecablokkene. Inden den tørrer helt op pudser du med sokkelpuds (kalkcementmørtel KC 35/65/650). Udføres med skrå kant under stenen, så vandet ikke kan løbe ind i den nederste fuge på muren. Der skal være fald væk fra soklen og et dræn af lecanødder eller lign. langs soklen til at lede vandet væk - så bliver det rigtigt godt.

Dit forsikringsselskab og den som lavede tilstandsrapporten vil sandsynligvis påstå at skaden var skjult i 2011 - men prøv ejerskifteforsikringen.

Sålbænken er lidt samme historie - krads fuger ud, og lav nye fuger.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej.
Din sålbænk betegnes som aggressivt miljø og skal derfor mures med en stærkere mørtel.
Normalt skal sålbænken opmures med et blandingsforhold der hedder 1 cement 8 Bakkemørtel. Hvor et traditionelt murværk mures i et blandingsforhold 1 cement 13-14 mørtel.

Sokkelpudsen er desværre forkert udført. den skal udføres med en udkast af C-mørtel 1/400 - 1 cement 4 4mm murergrus i en tynd vælling eller med en tynd fliseklæb som er beregnet til udendørs brug. Bemærk ved anvendelse af fliseklæb må fliseklæben ikke nå, at tørre inden pudslaget kommes på. det skal udføres vådt i vådt. ved brug af udkast skal den tørre til næste dag.
Din sokkelpuds mangler også, at blive faset skrå i toppen, hvor den møder facadestenen.
Ligeledes skal sokkelpudsen udføres 2 letklinkeblokke under terræn. altså 400 mm under terræn og her skal pudsen ligeledes fases skrå i bunden ind med fundamentet.

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ovenstående opskrift på sokkelpuds vil give lodrette revner når den bruges på Leca, fordi den arbejder anderledes end Lecablokkene.

Hvis du følger denne anvisning fra Leca http://www.weber.dk/uploads/media/leca-fundamenter.pdf kan det ikke gå helt galt ;-)


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis