Hjælp: Tæt terrasse med gummimembran eller hvordan?

Hej. Problem: I vinter ved store regnskyl fik jeg blankt vand på ca. 5 mm på et ca. 10m2 areal i krybekælderen ved ydervæg ved gammel terrasse og det gav jordslået lugt i hele huset. Jeg løste det midlertidigt ved at lægge en presenning på 6x4 meter ud på den gamle terrasse og 10 cm op ad soklen. Indvendigt er der ikke synlig revne i sokkel/krybekældervæg men udvendigt er der, men nok kun i pudslag.

Spørgsmål: Jeg vil nu lave terrasse i hele husets længde, som er 10 meter, gange 4 meter ud i haven, og er PANISK bange for ikke at få den tæt ved husmuren/soklen så der igen løber vand ned ved muren og ind i krybekælderen. Hvordan får jeg den bedst tæt?

Jeg kan vist akkurat få ca. 2cm fald/m ud imod græsplænen væk fra huset og regner med at lave nedsivningsbed. Jeg ved at fliserne ifølge "loven" skal 10 cm under udluftningerne til krybekælder.

Jeg har en ide om at lægge en gummimembran under fliserne, som den der bruges til havedamme. Er det en god ide? Hvordan afslutter jeg pænt og vandtæt ind imod soklen? Skal membran ligge lige under fliserne eller længere nede under stabilgruset.

Muren vender imod sydvest og der kommer jo virkelig noget vand ind på den en gang imellem. Krybekælder er ca. 80cm dyb. Jeg vil helst undgå beklædning af ydersokkel og dræn… Jeg har ejet huset i et år.

Andre løsninger?


PerDahlstroem
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hermed et par billeder. Håber nogen har erfaring med dette?
Revnen kan jeg som sagt ikke se indvendigt. Kan det være den der lækker vandet ind? Det passer med "stedet". Hvodan tætner jeg den?

 


PerDahlstroem

Jeg tænker ikke at vandet kommer nedefra. så denne membran under fliser vil sikkert kun forværre situationen.

Du har vel ikke nogen nedsivning nu, det kunne jo hjælpe til at få vandet væk.
Men hele miseren  kunne jo være en undskyldning for at lave en overdækket terrasse i hele husets længde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand. Tak for svar. Men jeg er meget overbevist om at problemet er regnvand. Jeg konstaterede ved to lejligheder i vinters vand på krybekældergulv nogle timer/et døgn (?) efter meget kraftige regnskyl. Og den udlagte presenning, som ses på billedet, mener jeg ”løste” problemet.
Nej, du har ret. Lige nu ingen ”kontrolleret” nedsivning eller bortledning.
Overdækket terrasse er ikke en løsning jeg vil bruge. Tager det gode lys i huset. Vil have markise.
Så spørgsmålet er: Hvordan laver jeg flisebelægningen vandtæt så den leder vandet ud til græsset? Membran?

 


PerDahlstroem

Jeg tror ikke på en "vandtæt" løsning.
Jeg ville hellere gå dræn vejen. Ja, det kræver noget mere arbejde med at grave ud, men det tjener sig ind på den lange bane.
Hvad sker der når der kommer hul i din folie om et halvt år? eller frosten der løfter alle fliserne, da vandet nedenunder dem ikke kan komme væk...

Du graver ud og fører drænrør langs med huset ud til en faskine, derefter kan du etablere en terrasse ganske normalt ovenpå.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Et passende fald væk fra huset, hele vejen rundt, burde være nok til der ikke kommer vand. Og er der revner eller skader på soklen, så skal de selvfølgelig repareres.
Det vil ikke gøre nogen forskel om du ligger en dug eller ej under fliserne. Alt det vand der lander på fliserne følger faldet væk fra huset. Dugen vil kun kunne skabe problemer, som pinkhenrik også er inde på.
Måske skulle du overveje at sløjfe bedet foran de 2 vinduer, og lave en flisebelægning der også. Om end ikke andet, så bare på den første meter fra huset og ud. Så har du ikke noget vand til at sive ned langs soklen på huset.
Tak PinkHenrik og IIIisher. Der skal være terasse langs hele huset. Dræn. Pyh. Ville gerne undgå det arbejde. :-) Jorden er som beton ved huset. men overvejer det. Vil jo også gerne have knastør krybekælder. Må gå i tænkeboks. Men tusind tak for input.

PerDahlstroem
Du kan leje en med en minigraver, Det er ikke noget at give sig til med håndkraft, hvis jorden er så hård som du har erfaring for.
Der er forskel på virkning af den presenning du havde udlagt i vinter og så dug under fliser. Presenning ligger vel 20 cm op ad sokkel og kan lede regnvand væk, hvorimod dug bliver under fliser, og det er så fliser der skal lede 95-99% af vandet væk. Det er begrænset hvor meget vand der trænger igennem fliser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil ikke tro det er nødvendigt med dræn, hvis du bare laver en belægning lags hele huset. Så ledes vandet jo væk fra soklen, og siver ned ude i græsset. Endnu bedre vil det jo være hvis du har belægning rundt om hele huset. Så er der ingen steder at vandet kan stå og samle sig op af huset.
Dræn vil jeg kun mene er aktuelt hvis man har en kælder som man bruger, og vil slippe helt af med fugt. Det gør jo ikke noget at der er/kommer lidt fugt i en krypekælder. Det bliver jo ventileret væk. Så længe at der ikke er desideret vådt. Men det vil du selvfølgelig først kunne se virkningerne af når du er helt færdig.

mht til det at grave. Jeg ville til enhver tid få en til at grave ud med en minigraver, end selv at stå og bakse med det. Det spare så mange kræfter og tid. Det du skal have gravet væk, er overstået på 30min-60min. Også kan du kører jorden væk med motorbøren. Og bagefter læsser han gruset op i motorbøren og du kører det ind. Så er det hele klaret på en weekendsdag.
Det koster lidt ekstra. Men kender man en der kan være behjælpelig for en billig mønt er det klart at fortrække.

OK elmand-erik. :-) Overvejer det kraftigt. Også det med minigraver. Problemet her er at den skal kunne gå igennem min "havedør i carport". :-) Når nu jeg kun skal ca 70-80cm ned, kan jeg så grave det hele frit på en gang eller skal det være i etaper af ? meter så huset ikke vælter?


PerDahlstroem
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis