Skrevet af PerDahlstroem på 20-06-2016 17:08
Tak IIIlisher. Du får mig virkelig til at tvivle på hvad der er bedst og om jeg behøver dræn. Som du beskriver skal der klart en minigraver på. Den kan lejes for ca. 1000DKK her i Odense, så det er ok. Dertil motorbør og container og grus. Det går nok. Har regnet ud at der skal 40m2 x 0,3m af. dvs. 12m3! Det er overraskende meget!
Ja jeg ville ikke gøre det i dit tilfælde. Det er en masse ekstra arbejde, og penge der skal bruges på det. Men på den anden side, så er man også helt sikker. Hvis du går igang med selv at grave ud til dræn, bør du søge og læse en masse om det. Der er mange gode råd og historier, men desværre også historier om folk der har totalt skadet deres kæmpe dyre huse fordi de sætter sig. Og myndighederne derefter siger de er for farlige at forsøge at rearere, så de skal rives ned. Det er desværre sket for nogle 
Jeg er sikker på at du ved at lede vandet væk fra huset ikke vil få vand ind i krypekælderen. jeg mener, hvor skulle det komme fra? Regnvandet ledes jo væk, og den smugle vand der siver ned langs soklen/fugerne i fliserne, er ikke mere vand, end den fugt der allerede er i jorden rundt langs soklen.
Og i sidste ende er det jo "bare" en krypekælder. Skulle der en dag, (mod forventning) komme vand ind, så er det jo til at fjerne igen. Det er jo ikke et opholdsrum, som bruges til dagligt. Jeg ville som sagt nøjes med flisebelægning, også som en sikkerhed købe en dykpumpe så man altid havde den til at stå hvis uheldet skulle være ude. Køb samtidig en "vand alarm" som kan stilles på gulvet. Den fungere på samme måde som en røgalarm. Den vækker dig gerne hvis du sover for at fortælle dig at der er kommet et par milimeter vand på gulvet. Også det på med dykpumpen.......Men igen, jeg tvivler meget.
Husk at når du graver jord op, så løsner du det, og det fylder ca 30% mere. Så skal du grave 10m3 jord op, så skal du kører 13m3 jord væk