Nye vinduer....hvilket mærke er bedst

Står for at udskifte vinduer/døre i hele huset men er blevet lidt i tvivl om - om de dyreste ER bedre ?

Har bestilt og monteret vinduer til mit udhus fra et af de billige steder...
Og jeg er kun fotohandler så jeg har jo ikke en skid forstand på OM de er lige så gode som dem der
koster 25% mere !!!

Der hvor jeg har købt min test-vinduer er de ISO 9001 og DVV men er det en retningssnor for at de ER gode nok ?

Har vedhæftet billeder af den låseanordning der er i karmen på mine test-vinduer og så nogle vinduer i min havestue som er fra Rationel...er disse "pladelåse" (aner ikke hvad de hedder :-) ) lige så gode som dem der sidder i Rationel vinduerne ?

Håber der er nogen som har nogle "håndværker-fif" :-)

KAN det betale sig at købe der hvor de er 25% billigere ??


Mvh Claus Rasmussen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal kikke på tapperne i lukketøjet, de skal helst være med kraver, hvis vi snakker indbrudsikring. Hvilket jeg ikke mener er tilfældet ved de to første billeder (slutblik).
Har lige købt nye vinduer.. Du skal starte med at gøre op med dig selv hvad du har brug for. Dette afhænger også meget af hvilken bolig du bor i, altså hvilken tid den er fra. Er det sprossevinduer, eller til traditionelt 60'er 70'er hus eller måske mere over i funkis stilen det du bor i?

Dernæst skal du gøre op med dig selv om du vil have aluvinduer eller trævinduer. Jeg syntes træ var flottest og valgte dette, da jeg alligevel har et stort udhæng på mit hus og dermed ikke stort slid på vinduerne. Men hvis man kan leve med at kigge på alu vinduerne i dagligdagen, så er de jo mindre krævende. Ja du kan også gå i den helt modsatte grøft og købe mahogni vinduer du skal smøre med olie hvert 1-2 år...

Hvis du vil have vinduer der passer til funkisstil, så ville jeg kigge på IdealCombi og Velfac der har en serie hvor man ikke kan se hvilke vinduer der er åbne vinduer udefra.

Hvis du kigger efter trævinduer så er Rationel, Storke, KPK, outline og Outrup, nogle af de de gode valg.

Og så kan du selvfølgelig også købe aluvinduer fra alle dem jeg har nævnt.

Du skal ligeledes gøre op med dig selv hvor isolerende de skal være. Se nedenstående link:
http://energivinduer.dk/wp/wp-content/uploads/Positivliste_030616.pdf

Og så skal du også forholde dig til om du skal være lydisolerede, samt hvilken grad af tyverisikring de skal have.

Jeg valgte selv lydisolerede Rationel Aura serien. Dette er 3-lags træ vinduer. Den primære grund til at jeg valgte Raionel Aura fremfor andre mærker var at deres tyverisikring er bedre end de fleste andre mærker. Derudover synes jeg at glaslisten hos rationel er er flot.
.er vinduerne med traditionelle glaslister, kan man købe vinduer med nok så gode tyveribeslag. Listerne kan nemt brækkes af og ruden tages ud - med mindre man som jeg har valgt at lime ruden fast i rammens 4 hjørner med silicone.
Ja.. Rationel limer alle deres vinduer til rammen som standard. Ved ikke med de andre mærker om det er noget man skal betale ekstra for.
Jeg har købt vinduer til huset af to omgange med ca. 1 års mellemrum.
- Første parti købte jeg hos en lokal producent med fabrik/produktion i DK
- Andet parti købte jeg fra en af de billige (sparvinduer.dk), som vidst får produceret i Litauen

Mine erfaringer er at man får næsten samme produkt. Der er selvfølgelig lidt forskel på finishen, malingen hos den lokale var/er nok tykkere end sparvinduers, men ikke noget som gjorde at jeg gad at betale 30-40% mere for at få det fra den lokale.
Annonce
Hvis valget falder på trævinduer, så er der stort set kun KPK og Outrup at diskutere. Ingen andre leverer den kvalitet til den pris. Har været i branchen en del år og kørt service de 4 af dem. Ikke én gang har jeg set produktionsrelaterede reklamationer på de 2. Flere laver gode vinduer, som f.eks. Storke, men er væsentligt dyrere.

Hold dig fra Rationel. Du giver halvanden gang mere for et middelmådigt produkt. Normalt skal man holde sin kæft, hvis ikke man har noget positivt at sige, men det synes jeg simpelthen er for groft. Pænt sagt.

Det var trævinduer. Du kan selvfølgelig også vælge alu, eller træ med glas på alle udvendige flader... Der er mange at vælge imellem, og flere konstruktioner at være opmærksom på. Også så mange at det er nødvendigt at sætte sig selv nøje ind i behov og match dertil. Velfac er uden sidestykke størst i Danmark (på træ/alu), og har derfor også erfaringer at trække på, som andre ikke har - om man dernæst kan lide deres vinduer er en anden sag.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Velfac - især den "karmløse" 200 - er lidt mere krævende at montere. Hvis de er monteret korrekt virker de aldeles udmærket, men de stiller større krav til underlaget og tømreren, end andre vinduer og døre , idet der er en del mindre tolerance, for at holde et mere strømlinet/rent udseende.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Man skal overveje det æstetiske, hvis man vælger Velfac 200. I nogle huse er det pænt, men i rigtigt meget kommer de til at se lidt malplacerede ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også