Vaskemaskine giver strømproblemer

Jeg har igår selv installeret en samsung vaskemaskine med det resultat at mit relæ er begyndt at summe med jævne mellemrum (vistnok fra en specifik sikring, lidt svært at afgøre). Vaskemaskinen virkede fint til at begynde med som test men nu kan den kun tændes af og til. Summen fra relæet begyndte da jeg tændte maskinen. Dette skete oprindelig kun af og til, hvis maskinen var tændt, men nu sker det også selvom den er slukket.

Jeg har tilkoblet maskinen på samme måde som min gamle maskine var tilkoblet, til en stikdåse som er forbundet med et kabel som går videre til min opvaskemaskine og køleskab, og et par andre stik. Kablet indeholder jord, nul og 2 faser (brun og sort) og jeg har koblet ledningen fra vaskemaskinen således: jord til jord, nul til nul og brun til sort. Den brune ledning i kablet løber intakt igennem stikdåsen så har ikke koblet brun til brun. Jeg kan ikke se det skulle være et problem.

Mit problem er som sagt summen fra relæet og at jeg kun i sjældne tilfælde kan tænde vaskemaskinen nu.

Nogen der har en forklaring?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
puha det er svært at forstå hvad du skriver!!!. Tag et billede af det som summer, og forklar hvad det er som ikke virker..

Velkommen her på LDS.

Hvis Sten Krog (og jeg)  tøver lidt så det fordi sikringer ikke normalt ikke har lyd.på, og fordi et relæ ikke indeholder sikringer. Så du lægger nogle modstridende forklaringer ud,, eller også er det ordvalget der driller os.  
Men hvis det er sikringer i gruppeafbryder der summer, og vaskemaskine ikke virker, KUNNE det være fordi du ikke har spændt sikringer godt nok.

Din tilslutning lyder korrekt nok, hvis du har styr på hvad der er Nul.

Når du indsætter billeder skal du vælge >editor< så kommer der en knap til vedhæftning af billeder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Sten
Tak for svar. Det som summer er mit hpfi relæ, eller det vil sige en sikring i relæet.
Det som ikke virker er min vaskemaskine, jeg kan kun tænde den af og til.
De apparater som er tilsluttet samme sikringsgruppe (og kabel) virker til gengæld fint.
Summen fra relæet må være relateret til at jeg har tilkoblet vaskemaskinen.
Hvis du er i tvivl om mere så sig til.
Igen der er ikke sikringer i hpfi relæ.
Er det sikringer der skal skrues i, så tjek lige om de er skruet ordentlig i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ah ok, min viden om el er begrænset..

Jeg har taget et par billeder som forklaring.

Ja, det er gruppeafbryder som summer.

Jeg har strammet men det har ikke umiddelbart hjulpet.
EV, nul er blå. Det ved jeg dog.
Og så et af stikdåsen (ved godt man ikke kan se så meget, men det er et gammelt billede og vil helst undgå at skulle flytte vaskemaskinen ud igen, da det var en krig at få den ind.)
Annonce

Jeg må sige at Nul oftest er blå. Og er der en lyseblå er det 99,9 % sikker.  Men der kan jo ske meget i ældre huse. Men din installation ser nyere ud.

Jeg kan ikke komme i tanker om andet end en løs forbindelse i gruppeafbryder. Og det har ikke noget med din montering at gøre. Den eneste forbindelse er at det er vaskemaskinen der har brug for strøm.

Enten:

1. Løs sikring eller den har brændt et sår i bunden hvor den skal danne forbindelse.

2. Løs ledning

3. Gruppeafbryder der er i stykker.

Jeg ville tage alle 3 sikringer ud, af den gruppe og ud af sikringsholder og kigge på begge ender af sikringer, er der en der ser anderledes ud? Kigge ind i bunden hvor de skal danne forbindelse. Er der " brandsår"  bytte om så sikringshoveder kommer i et andet hul, idet gevind nogen gange kan føles som om de er u bund man stadig ikke kan nå.

Hvis ikke det giver resultet ville jeg tage låget af og spænde alle skruer ved ledninger. HUSK AT SLUKKE HPFI.

og eventuelt tænde og slukke for gruppeafbryder nogen gange, sådan "lidt voldsomt" Så falder afbryder delen måske på plads og danner forbindelse.

Er der ikke noget af det der giver resultat, så må en elektriker måle på det og evt. skifte gruppeafbryder


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik og tak for svar til dig også

Ok, siden jeg ikke er så erfaren med el-arbejde har jeg fokuseret mest på hvordan jeg har tilsluttet vaskemaskinen men du mener vist at afbryderen er problemet.
Jeg har prøvet at kigge på sikringerne og bytte rundt på holder og sikringer uden at det har hjulpet. Jeg kan se at i det ene ene sikringshul er der en rød metalcirkel, hvilket der ikke er i de to andre. Er det relevant??

Bortset fra det kan jeg igen høre at lyden klart kommer fra den øverste sikringsholder i vaskemaskine-sikringsgruppen så det må være der problemet er.
Dvs. jeg skal tage låget af som du siger. Men øh, hvordan? (har ikke lyst til at gøre noget forkert her)
Der er 2 plastikstykker som kan ses midt på billedet (det forrige) som man kan skrue 90 grader, uden at det har gjort noget. (har slået HPFI relæet fra).

Den røde ring markere at der må man maksimalt komme med en 10A sikring.(10 A sikringer har en rød melder) Og den måde skiltet med >max.10A< er placeret på indikerer at det kun er den sikring der skal holdes på maks 10A. Det kunne tyde på at der ude i den anden ende er tilsluttet noget der kun er beregnet til 10A. Det kan være >køleskab og et par andre stik<
Tilbage til spørgsmålet. De sorte plastskruer skal bare drejes de 90 grader, så kan dæksel trækkes af, ved at lirke en lille skruetrækker ind bag en kant. Der sker ikke noget ved at have det hele tændt med dæksel taget af, det er hvis du skal spænde skruer for ledninger at du skal passe på. Når du tager dæksel af er du faktisk ved at bevæge dig ind hvor det er elektrikerarbejde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi må gå ud fra, at du har tilsluttet vaskemaskinen til 230 V? Inden du begav dig ud i at tilslutte din vaskemaskine, slog du gruppeafbryderen fra og slog den til igen, da du var færdig. Jeg har været ude for tilfælde, hvor kontakterne i afbryderen ikke mere havde så god kontakt og gav en snerrende lyd fra sig. Det er begyndelsen til overophedning og følgerne deraf . Du kan, som elmand skriver, prøve at koble afbryderen ud og ind nogle gange, og se om det hjælper, men ellers er der kun en ting tilbage nemlig udskiftning af gruppeafbryderen. Den kan ikke repareres.


fase

Ok, fejl fundet!

Men ikke repareret.

Fejlen er at den sorte ledning ikke kan skrues fast...

Når jeg skruer på den tilhørende skrue sker der intet. Som kan ses på dem ved siden af skal det grå stykke klemme lednings-enden sammen (det ved I nok...) men den mekanisme virker ikke for den ene.

Så, kan jeg sætte den sorte ledning sammen med den anden, indtil jeg får kontakt til en elektriker, eller skal det udbedres først??

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis