Vaskemaskine giver strømproblemer

Jeg har igår selv installeret en samsung vaskemaskine med det resultat at mit relæ er begyndt at summe med jævne mellemrum (vistnok fra en specifik sikring, lidt svært at afgøre). Vaskemaskinen virkede fint til at begynde med som test men nu kan den kun tændes af og til. Summen fra relæet begyndte da jeg tændte maskinen. Dette skete oprindelig kun af og til, hvis maskinen var tændt, men nu sker det også selvom den er slukket.

Jeg har tilkoblet maskinen på samme måde som min gamle maskine var tilkoblet, til en stikdåse som er forbundet med et kabel som går videre til min opvaskemaskine og køleskab, og et par andre stik. Kablet indeholder jord, nul og 2 faser (brun og sort) og jeg har koblet ledningen fra vaskemaskinen således: jord til jord, nul til nul og brun til sort. Den brune ledning i kablet løber intakt igennem stikdåsen så har ikke koblet brun til brun. Jeg kan ikke se det skulle være et problem.

Mit problem er som sagt summen fra relæet og at jeg kun i sjældne tilfælde kan tænde vaskemaskinen nu.

Nogen der har en forklaring?

Jeg har igår selv installeret en samsung... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At positionere ledningen så den sidder rigtigt er selvfølgelig også en mulighed.. og må være min løsning indtil videre (som det jo åbenbart har været indtil jeg skiftede vaskemaskine..). Går ud fra at en elektriker er påkrævet for at få skruemekanismen til at fungere.
Og tak for hjælpen iøvrigt!!
Det er hurtig service
Og billig ikke mindst.

Godt du fandt fejlen. Har lige været hos min søn for at flytte et pengeskab ( som i Olsen bandefilm) men de bruger den til barskab.
Du skal have den gruppe afbryder udskiftet, og det er klart elektriker arbejde. Man kan ikke reparere på det. Årsagen er at der har været løs forbindelse og så har det varmet noget. Jeg synes også at kunne ane lidt mørkfarvning på den jordleder der sidder bagved. Ikke noget der har betydning.

Du kan sætte den sammen med den anden sorte, men så skal du ikke køre med opvasker og vaskemaskine samtidig.

Når du bestiller elektriker så forklar at det er   en ældre 3 fase gruppeafbryder for D nul 1 sikrings hoveder. Så er der en chance for at han har den rigtige med i bilen. Og så er det en lille operation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super, tak for info.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis