Mørk gulvlakering ønskes på bøgegulv

Hejsa

Jeg har i mit hus 3 trægulve i bøg og 10 dørtrin, jeg ønsker i et look der minder lidt om de gamle fernis-gulve fremfor alt for lyst look. Det er ønsker jeg især fordi mit køkkengulv er et mørkere laminatgulv.

Oprindeligt så de sådan ud:

Og jeg ønsker at det look bibeholdes - bare uden alt snavs og slid.

Jeg har dog netop fået slebet og lakeret gulvene af en gulvmand og resultatet er slet ikke som jeg ønskede:

Nu er spørgsmålet, hvad jeg kan gøre. Gulvene er blevet lakeret med 2 lag almindelig mat lak. Kan man mon "let-slibe" og påføre noget lak med pigment, der vil gøre looket mørkere, som jeg ønsker. Det gælder især mine dørtrin der er blevet meget lysere og slet ikke matcher mit køkkengulv længere.

Jeg ved godt, at jeg er en klovn i ikke at få lavet en test på noget af gulvet, men jeg havde ikke troet at gulvet ville ændre så meget udseende.


Carsten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt tone vandbasseret gulvlak, med noget mørkt tonepasta, med du skal ik have meget i.
når du toner, skal du tjekke farven på et bræt, heller for lidt farve, også lakere 2 gange.

Ellers er det noget med af få slebet til rent træ, igen også indfarve med olie, også lakere igen.
Mange tak for svaret. Så selvom der allerede er lakeret 2 gange, kan jeg godt blande tonepasta i noget gulvlak og så lakere med det 2 gange oven på det eksisterende uden at slibe igen?

Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det skal ske med samme slags lak som der allerede er brugt. hvis det er en prof så er det vel lavet med vandbasseret lak (tror ikke de må bruge terpentin baseret uden fuld åndedræts udstyr)
enig i at toningen skal ske behersket da det ellers vil være svært at påføre ensartet (de steder som evt får 2/3 penselstrøg vil skille sig ud)
som alternativ kan du også bare trille tommelfinger i et par år, så bliver gulvet helt af sig selv mørkere igen 😉
mig bekendt er det beste tidspunkt at give 3' lag lige efter 2' lag - og det er jo din situation, slibning burde ikke være nødvendigt med mindre der er små 'bobler' i den nye lak som du ønsker væk.

p.s. syntes nu dit nye gulv er rigtig flot, har du overvejet om det er dit køkkengulv du skal gøre moget ved ? lamminat gulve er tit fodkolde da plastikfilmen har samme effekt som en aluminiums plade dvs. syger varmen ud af foden. måske skifte til et gulv med en 'varm' træoveflade, de kan fåes i samme tykkelse som lamminat gulv.
Det er en prof der har lavet det. Spørgsmålet er om jeg tør begive mig ud i at påføre de sidste farvede lag selv. Er det lettere end at lægge de første lag?
Jeg havde ikke tænkt på det at skifte køkkengulvet. Problemet med det er dog at køkken bordpladen er i samme mørke farve...

Carsten
Så vil jeg lige melde tilbage med hvordan det gik.
Jeg ledte flere steder efter noget tonepasta der kunne blandes i lakken. Men det fandtes ikke. Derimod fandt jeg i Silvan en Dyrup vandbaseret gulvlak, som Silvan kunne farve. Jeg købte en smule i Natur Pine og så malte jeg mine dørtrin x2 med denne lak. Det gav et rigtig flot look og man kunne selv bestemme hvor mørk det skulle være ved at påføre flere lag.
Selve gulvene turde jeg ikke gøre mere ved.

Carsten

hejsa............ og når du så toner lakken til de sidste gange lak skal du huske på at når lakken bliver slidt når du igennem de tonede lag og ned til der hvor det er en utonet lak der er brugt ........ bare for at minde dig om en mulig farveforskel senere .................
jeg ved det da det er et helvede når man nogle gange render ind i noget der et bejdset ganske let og man kommer til at slibe igennem .............. bare en advarsel..............
det er dig der tager beslutningen ...........

 

så ikke lige din returmelding .... er glad for at du ikke gjorde noget ved gulvene .....


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også