Flydespartel

Hej med jer.

Har nogle håndværkere til at gå og lave noget gulv. Jeg har taget et flisegulv op fra 1987. Her skal jeg så have lagt nye fliser på. Fliserne kom nemt af - men selvfølgelig har efterladt meget af den gamle fliseklæb på gulvet. Toppene på fliseklæbet bliver taget med en sliber - men alt bliver ikke slebet af. Som udgangspunkt er der ingen "skruk" steder i betonen og fliseklæben sidder fast. 

Ville I turde at hælde flydespartel 3-4 mm ud over dette og sætte lid til at fliseklæben faktisk sidder fast - eller ville I have slebet det hele af til ren beton? (Det koster jo lidt i slidt på diamantskiven på betonsliberen). Rummet er 48 kvm. Og produktet er LIP.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flise limen sidder som regel ret godt fast og du kan sagtens spartle hvis du er sikker på der ikke er skrukke område i limen. Jeg vil dog sige at du får den stærkeste konstruktion ved at slibe limen væk og lime på betonen uden at spartle. Hvis man hugger fliser af et gulv, mærker man tydeligt at de slipper nemmere hvor der er områder der er spartlet. Det er simpelthen spartlen der er den svage del af flise/lim/spartel/beton, så det er den der giver efter først. Når det er sagt, er det fuldt ud acceptabelt at spartle for at få et plant gulv og at det er spartlet svækker ikke gulvet nævneværdigt. Jeg har dog altid i baghovedet hvis det feks er en garage hvor der skal en bil ind og holde, at det er bedre at slibe for at få det plant end at spartle. Det er et voldsomt vrid fliserne bliver udsat for når dækkene drejer ved langsom kørsel.

Bare nogen tanker til efterretning.

km
Godt svar - meste af det har jeg tænkt på. Hvad med kantbånd? Jeg går vel udfra at flydespartlen ikke må have kontakt med væggene for maksimal styrke? Jeg synes at nogle producenter ikke nævner noget omkring kantbånd mod vægge hvorimod lip nævner det?
Er dette en nødvendighed?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tja altså teoretisk set er det en god ide med kantbånd, men ikke engang de professionelle bruger det hver gang. Så om det er bindende nødvendigt skal jeg ikke kunne sige. Det er under alle omstændigheder en god ide at spartel laget ligger som en enhed for sig selv, uden kontakt til vægge, og tit har man jo også nogen døråbninger eller andet hvor der skal afgrænses. Da jeg er selvstændig gør jeg det af princip i forhold til at hvis jeg ikke har fulgt producentens anvisninger, så vil jeg kunne hænges op på det rent økonomisk. Slidlag som godt nok er noget tykkere bruger man det altid, både for isoleringens skyld men også for at begrænse transport af lyd samt for at laget skal kunne arbejde uden at der opstår spændinger.

km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også