Køb af hus, finansiering andre newbee spørgsmål

Hejsa folkens.

Så er det min tur at kigge på hus, og vi har lidt spørgsmål.

Det vi har kig på er kommunen der har det til salg, og de vil ikke lave en tilstandsrapport, el-rapport eller energi rapport, da ejndommen sælges som delvist erhverv.

Kan de det, hvis de sælger til privat mand? er det ikke lovkrav med de tre rapporter?

 

Hvilke muligheder er der for finansieringen, ud over real kredit og almindelig opsparing?
Reakreditten er ikke til at have med at gøre, da jeg (som nogle af jer ved) har 5 hjemmeboende børn, og dermed kræver de et ALT for stort rådighedsbeløb  ifht. hvad min økonomi kan trække, men ejer afgifter, lån og forbrug kommer til at ligge ca. 1000kr lavere end den lejlighed jeg PT bor til leje i.

 

Min forsikring siger det ikke er godt nok jeg får lavet tilstandsrapporten, der SKAL være sælger, ellers kan jeg ikke få en ejerskifte forsikring.


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tænker at hvis rådighedsbeløbet er for stramt, bliver det så ikke for surt i længden. Iøvrigt hvis sælger ikke vil udarbejde de givne rapporter bør man nok overveje sagen eller et alternativ boligkøb f. eks. på tvangsaktion - der kan man virkelig score kassen.

Ps. Den tyske renter er pt. gået i minus.

http://www.tvangsauktioner.dk/UdenomBanken 

Nu skal man ikke give op bare fordi der er en "pengebutik" der ikke vil sælge dig nogle penge. Så må man gå til en anden og prøve.
Hvis ejendommen ellers er efter jeres ønske og pris, så har du ikke brug for en ejerskifte forsikring. Det er ikke nemt at få noget ud af dem alligevel. Få en håndværker du kender og har din tillid, til at gennemgå huset, det får du næsten lige så meget ud af som en tilstandsrapport.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min onkel er (aktiv) elektriker, har været med konen ude at kigge på bygningen (jeg selv er til søs PT), og han er "rigtig" GDS'er.
Han har sagt god for den, så dér er jeg ikke utryk.
Tænker bare ejer skifte er en god sikkerhed, når der skal renoveres/etableres første sal, og efterfølgende hele under etagen.

Har du nogle forslag til alternativer til realkreditterne, andet end førnævnte "udenom banken"?

 

Hmm.. et rådighedsbeløb på 22.000 kr jamen det er jo også "kun" 100 kr pr person om dagen.  Jeg husker da stadigvæk med gru dengang vores yngel (4 stk af slagsen) nåede teenager-alderen, det kostede kassen.

Ps.

Jeg tror ikke der er alternativer til lange 10-20-30 årige lån (ind nævnte) med mindre man har en rig onkel.     

Annonce
Fordi jeg nævnte tvangsaktioner er det også for at gøre opmærksom på at "købesummen" incl. div. omkostninger oftes kan financ. fuldt ud med kun et kreditlån. inden for 80% af friværdien. Og især ved 2 aktioner kender man nogenlunde prislejet.

Her er et eksempel fra min egn. http://www.tvangsauktioner.dk/88863
Alternativer til realkredit er bank-produkter, som f.eks. Jyske F1 eller prioritetslån. Om man tør den slags lån, som kan opsiges af banken med kort varsel og hvor de kan sætte renten efter forgodtbefindende, er en smagssag. Ellers er private lån at bekendte en mulighed.

Prøv at spørge på boligdebatten.dk. Her er nogen, som ved rigtig meget om finansiering. Men nogle få nøgletal (indkomst, opsparing), kan de give et godt bud på, om dine planer overhoved er realistiske.

Der er en grund til, at banker og realkredit kræver et vist rådighedsbeløb. Du skal jo f.eks. gerne kunne klare en periode med arbejdsløshed, uforudsete udgifter på huset osv. Men har du styr på din økonomi, og kan du f.eks. fremvise en god opsparing, så er det da ikke helt umuligt, at du kan finde nogen, som vil låne dig penge.

Men igen, prøv på boligdebatten.dk. De kan også svare på dit spørgsmål om forsikring.

Enig med jenshøj.
Det er også en god idé at høre en uafhængig 3. part som Mybanker fx.
De sidder jo med det stort set hver dag.

---------------------

Mvh
Kim Hansen
http://www.mobilhegn.dk

 

Realkredit(a/s)foreninger og (stor)banker er vist idag 2 alen af samme stykke.  

Selv om realkredit og banker er det samme, da banker formidler kreditf. er der dog undtagelser. Under alle omstændigheder regner de ikke altid helt ens i banker.
Og kan man ikke i storbanker er der mulighed for at en af de mindre kan "regne den ud". Men det "koster" næsten altid at man flytter alle sine konti, men det er heller ikke altid et minus. Her arbejder vi f.eks. med Ringkøbing landbobank, men min datter og svigersøn har deres i Sædding Andelskasse, selv om de bor ret langt derfra.
Vil i gerne have uvenskab i venne- og familie-kredsen så skal du bare låne penge der. Den er næsten stensikker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis