Rhododendron og Hortensia

Hej derude

 

Jeg har netop i min have gravet en 75cm bred, 50cm dyb og 10 meter lang rende, hvori jeg havde tænkt mig at plante skiftevis Rhododendron og Hortensia.

 

Skal jeg bruge alm. Spagnum eller kan jeg også fylde noget spagnum med gødning i? Jeg har nemlig en hel sæk tilbage med gødning fra tidligere. (Og 6 sække med alm. spagnum)


www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der sker ikke noget ved at blande den ene sæk i med gødning, og så gennem grave det hele så det igen bliver blandet op med jord.
Men skiftevis rododendron og hortensia kan godt give et skidt resultat i længden. Hvis rododendron får optimale betingelser kan de i løbet af få år blive 1 - 1,5 m i diameter hver og lige så høj. Jeg ville have dem i hver sin ende. Så vil der blive et skisma midt på men der vil være en del planter i hver ende der vil se godt ud. Og du må ikke give dine rorodendron kalk, de holder af sur jordbund. 

Vi har plantet 3 rododendron for over 25 år siden. De fylder 6 m x 3m og er 3 m høje. i år bliver jeg nødt til at give dem en tur med hækkeklipper, hvis vi skal have plads til et stykke græsplæne inden det næste bed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige et trik inden du spreder din spagnum.
Prik et par huller i sækken, og stik vandslange i og fyld vand på, og lad det stå nogle timer, så genopfylder du med vand og venter et par timer mere.
Så er det meget nemmere at vande spagnummen op, når den bliver spredt i bedet, end hvis den er knastør.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Godt at høre du skifter jorden ud til spagnum, de 2 planter vil voksen meget bedre i den jord.
Lad være med at fristes til at blande lidt jord i...det skal være ren spagnum.
Den rest dubhar kan godt anvedes sammen med, blot det er spagnum.

Jeg er enig med elmand om at hvis man planter de 2 planter ved siden af hinanden vil rhododedron vinde kampen.
Men...det afhænger af hvilken sort der er tale om. Mht. Rododendron findes der mange forskellige, det man ofte ser er den med hvis/lyserøde blomster, som er en relativ hurtigvoksende (10-20 cm om året), mens andre arter næsten ikke vokser. Jeg har en bl.a. En orange som ikke breder sig meget (15 år gamel) og nogle røde som ikke bliver højere end 50 cm.
Mht. Horsentia er det lige så, der findes typer som visner om vinteren og klippes ned hver forår, og så findes der mere træ agtige udgaver som er mere busk agtige- vælg den(have horsentia) når du mikser med rhododedron.
Dvs. Vælg din sort med omhug, og sikre dig at du planter dem med en rimmelig afstan i forhold til hvor meget de breder sig - hvis de vokser ud mod vej så plant dem MINDST 2-3 meter inde på egen grund, ellers skal du regne med at bruge hæksaks hver år. Det er klasisk at folk planter dem lige inden for skel(stor fejl)

Det er naturligvis bedst at plante rododendron i ren spagnum. Men der er gravet en rende på 0,75x0,5x10m så det bliver i alt 3,5m3 spagnum.
Så skal man have mange gange 7 sække spagnum. Men man kan købe det i en 2 m høj palle. Det er naturligvis det bedste. Og jeg har lige set et citat: >Hvis det bedste er mulig, er godt nok ikke nok<
(Eller man kan gøre som jeg, eje et lille stykke ca. 10000 m2 tørvemose og så hente det der)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi købte både Rhododendro og Hontensia efter råd i den lokale Plantorama

Jeg fylder kun med spagnum + den lille rest af spagnum + gødning

De er plantet skiftevis med ca. 75 cm. mellemrum imellem. Ingen af planterne er særlig store nu. Kan man klippe begge ned (hvis det skønnedes nødvendigt) om foråret?


www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
Der kom vi oven i hinanden ! !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis