Nyanlagt plæne.

Hej havefolk.

Jeg har for nylig anlagt ny græsplæne. Haven var meget misligholdt med en masse ukrudt, planter, træer buske, en tilgroet havedam mm.
Jeg har så fjernet ALT, og fræset, planet ud og sået nyt græs. Det blev sået d. 25/3. Har ikke gødet, eller smidt muld eller noget somt helst på, bare sået i den rene jord.

Nu har jeg slået det et par gange, og det gror godt, men der er stadig en del pletter og nogen steder er der næsten ikke kommet noget græs op, selvom jeg har forsøgt at efterså for ca. 1 måned siden. Tror måske det har været for varmt og for tørt. Det er heller ikke lige tæt alle steder.

Men hvad så nu.. skal jeg vente og se om det kommer, skal jeg så yderligere, gøde eller skal jeg vente til efteråret og gøre noget der istedet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal slappe af, og drikke en kop kaffe på terrassen i stedet for at klippe

Det er naturligvis ikke helt rigtigt, men man skal slå sit græs meget højt oppe det første år. Ellers får græsset ikke de rødder det skal have. Dine frø skal nok spire, de fleste af dem. Det græs der allerede gror breder sig også. Det vil du erfare til næste år når du igen og igen skal hugge kanter ind imod bede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Okay..

Altså jeg har slået det 3-4 gange tror jeg, de sidste to dog rimelig langt ned, men det gror rigtig godt. Prøver at få lagt et par billeder op.

Jeg har for nylig fjernet hegnet så småbørn og den lille hund kan gå rundt på græsset, vil det skade væksten på de bare pletter, eller er det meget fornuftigt på dette stadie?
Dit jord ligner tørt sandjord. Slå koldt vand i blodet og vent på det giver sig til at regne. Så skal du nok få græs at se efterfølgende i de bare pletter. Græsset har bedst af og få ordentelig fat (sætte et solidt rodnet) inden man udsætter det for hårdt slid.

Vil ikke anbefale gødskning før græsset er etableret med et 100% rodnet. Det vil sige engang hen i august og helst i små mængder.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også