Gøre gammelt vindue mindre i højden.

Hej :-)

Jeg har i forbindelse med nedrivning af 2 gamle lyskasser nu 2 gamle vinduer til overs. Der skal sættes nye vinduer i det nu opmurede hul i samme størrelse som de eksisterende der er på de andre sider af huset. Den gamle størrelse er 128 cm i højden og de nye skal være ca 52 cm i højden. Bredden vil være den samme. Jeg har spurgt et par mennesker om det er muligt at gøre de gamle vinduer mindre, men svaret er at der ikke kan anbefales pga prisen. Det skal siges at jeg INGEN forstand har på opbygningen af et vindue og min teori om at man bare skærer det overskydende af, sætter "bunden" på og sætter et nyt vindue i kan være helt ude i skoven Er min ide helt tosset? Grunden til at jeg gerne vil gøre det er at bevare farverne som så ville blive ens på alle sider af huset og jeg forestiller mig da også at det måske er billigere end et helt nyt vindue?

 

Mvh

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke så ligetil, men selvfølgelig kan det lade sig gøre 


Du starter med at tage de 2 ruder ud af rammen, og stiller den til side til senere.

Så skal have glasset ud, med forsigtighed, så du kan bevare glaslisterne (og bestille nye ruder, da det er termo) så skal du forsigtigt skære bunden af rammen af hvert vindue (blå line på billedet).
Derefter vil det være muligt at få de 2 stykker træ ud som sidder i det vandrette stykke (de lodrette stykker er sat fast på det vandrette).
Derefter skal du skære rammen over i den rigtige højde (gul linie) dog skal du tage højde for det lille ekstra stykke der skal gå ned i bundstykket.


Så skal den udvendige ramme skæres til efter næsten samme fremgangs måde, men her er det lidt nemmere da bundstykket sidder på tværs, så her er det bare at måle efter de to vindues rammer, når de er færdige 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tusinde tak for dit udførlige svar med billeder og det hele :-) Svoger der skulle sættes på opgaven fik mig til at bestille 2 nye vinduer istedet for da han/vi synes det andet blev for besværligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis